آشنایی با دمنده ضد اسید و مزایای استفاده از آن

انواع فن ضد اسید
معرفی انواع فن ضد اسید و کاربرد آنها
خرداد ۲۰, ۱۴۰۱
مزایای فن باشگاه
مهم‌ترین مزایای فن باشگاه و تاثیر آن در کیفیت هوای باشگاه‌ها
تیر ۵, ۱۴۰۱
دمنده ضد اسید

دمنده ضد اسید

دمنده ضد اسید : آشنایی با دمنده‌ ضد اسید و کاربردهای آن در صنعت

دمنده ضد اسید نوعی فن صنعتی‌ است که برای پیشبرد‌ آن دسته از فرایند‌هایی که در آنها از مواد شیمیایی و اسیدی‌ به کار می‌رود، استفاده می‌شود.‌ دمنده‌هلی معمولی مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی و گازهای خورنده را ندارند. به همین دلیل این نوع دمنده‌ها را نمی‌توان در فرآیندهای شیمیایی‌ مورد استفاده قرار داد.‌ باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع دمنده و جنس آن باید با فرآیند مورد نظر همخوانی داشته باشد.‌ به همین دلیل کاربران باید دمنده‌ای را انتخاب کنند که داری مقاومت بالایی در برابر گازها و مواد شیمیایی به کار رفته در فرایند بوده و قابلیت به کارگیری در کاربرد مورد نظر را داشته باشند.‌ در این نوشته به معرفه دمنده ضد اسید و کاربردهای آن در مراکز صنعتی خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز در محیط کار یا محیط صنعتی خود از مواد‌ اسیدی و شیمیایی استفاده می‌کنید و قصد استفاده از دمنده‌های مقاوم در برابر اسید را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

دمنده ضد اسید

دمنده ضد اسید

معرفی دمنده ضد اسید

همانطور که از اسم آنها پیدا است،‌ دمنده‌های ضد اسید سیستم‌هایی هستند که در برابر اسید و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند.‌ معمولاً‌ دمنده‌های ضد اسید از جنس PVC، پلی پروپیلن، یا پلاستیک تقویت شده با فایبر گلاس‌ ساخته می‌شوند. دمنده‌های ضد اسید را می‌توان به صورت دمنده‌های تک فاز یا سه فاز نیز تهیه کرد.‌ این نوع از دمنده‌های صنعتی برای به کارگیری در محیط‌های پر نمک در مناطق ساحلی یا آزمایشگاه‌هایی که گاز یا هوای دارای مواد خورنده و شیمیایی‌ در آنها جریان دارد، طراحی و ساخته می‌شوند.‌ گازهای خروجی اسیدی به مرور زمان دمنده‌های فولادی با روکش اپوکسی را از بین می‌برند.‌ به همین دلیل اگر از دمنده‌های فولادی در شرایط اسیدی استفاده کنید، متوجه خواهید شد که بعد از چند ماه باید دمنده را تعویض کنید.‌ در حالی که دمنده‌های مقاوم در برابر اسید، گازهایی با غلضت‌های اسیدی بسیار بالاتری را تحمل می‌کنند و در برابر این شرایط سخت دوام طولانی خواهند داشت.

دمنده صنعتی ضد اسید

 

از طرف دیگر، دمنده‌های مقاوم در برابر اسید برای به کارگیری در آن دسته از فرایندهایی که‌ در آنها احتمال آتش‌سوزی و جرقه وجود دارد،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ در مورد دمنده‌های صنعتی ضد اسید باید گفت که این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که در برابر جرقه و انفجار‌ مقاومت داشته باشند.‌ این نوع دمنده‌ها دارای یک موتور کاملا بسته هستند که مجهز به فن خنک کننده است.‌ این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا احتمال‌ تماس گازهای اشتعال آور با جرقه موتور از بین برود و به این ترتیب خطر انفجار و آتش سوزی وجود نداشته باشد.‌ حتی در شرایط سخت، کاربران می‌توانند اقدام به‌ سفارش ساخت دمنده با ویژگی‌های مورد نظر خود بکنند.‌ چرا که در برخی از فرآیندهای صنعتی حساسیت بسیار بالا است و تشکیلات و تجهیزات صنعتی حتماً باید‌ مطابق با شرایط و مواد به کار رفته شده در‌ فرایند باشند.‌ مواد به کار رفته در فرایند، گازهای خروجی تولید شده طی فرایند‌ و فشار استاتیک از جمله مواردی هستند که‌ هنگام انتخاب یا ساخته دمنده ضد اسید باید به آنها توجه کافی داشت.

کاربردهای دمنده ضد اسید

با توجه به اینکه دمنده‌های ضد اسید دارای مقاومت بسیار بالایی هستند‌، در مراکز صنعتی‌ کاربردهای بسیار زیادی دارند.‌ در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین کاربردهای دمنده‌های ضد اسید در مراکز صنعتی و تولیدی می‌پردازیم.

دمنده صنعتی ضد اسید

تست الکترونیک

یکی از کاربرهای دمنده‌های ضد اسید‌ به کارگیری آنها‌ برای تست الکترونیک است.‌ با توجه به اینکه دمنده‌های ضد اسید دارای خاصیت ضد اشتعال هستند، برای‌ این منظور مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند.

قابلیت استفاده در آزمایشگاه‌ها

‌‌از سوی دیگر، دمنده‌های صنعتی ضد اسید کاربردهای بسیار فراوانی در آزمایشگاه‌های مختلف دارند.‌ به این دلیل که استفاده از مواد شیمیایی مختلف در آزمایشگاه‌ها بسیار رایج است، گازهای تولید شده‌ حین فرآیندهای شیمیایی می‌تواند سمی ‌و خطرناک باشند. به همین علت، به منظور دور کردن این گازها‌ از دمنده‌های ضد اسید بهره برده می‌شود.

قابلیت استفاده در فرآیند طراحی و آزمایش باتری

یکی دیگر از کاربردهای دمنده ضد اسید استفاده از آنها در فرآیندهای توسعه، طراحی و آزمایش باتری است.‌ همچنین این سیستم‌ها در فناوری اشعه ایکس به کار برده می‌شوند.

قابلیت استفاده در صنعت متالوژی

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای‌ دمنده‌های ضد اسید به کارگیری آنها در صنعت متالورژی یا‌ فلزکاری است.‌ این نوع دمنده‌های صنعتی در فرایند‌های استخراج و ذوب فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت‌های دمنده ضد اسید

یکی از دلایلی که باعث‌ پرکاربرد بودن دمنده‌های ضد اسید می‌شود، مزیت‌های آنها است.‌ در این قسمت به بررسی چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم‌های تهویه صنعتی خواهیم پرداخت.

مقاومت بسیار بالا و ساختار ساده

‌‌دمنده‌های صنعتی ضد اسید با اینکه وزن زیادی ندارند، اما مقاومت آنها بسیار بالا است.‌ از طرف دیگر این دمنده‌ها ساختار ساده‌ای دارند و این ویژگی‌ باعث می‌شود که به کارگیری آنها برای کاربران نیز راحت باشد.‌‌ دمندهای صنعتی ضد اسید در برابر ضربه‌ دوام بالایی دارند.‌

ایمنی بالا در برابر آتش و جرقه

همچنین طراحی و ساختار این دمنده‌ها به گونه‌ای است که در برابر آتش و جرقه‌ ایمنی بالایی دارند.‌ این دمنده‌‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از نظر الکتریکی و حرارتی نارسانا باشند.‌ تمامی ‌این موارد باعث می‌شود که به کارگیری دمنده‌های صنعتی ضد اسید بسیار ایمن‌تر از دمنده‌های معمولی باشد.

‌مقاومت بالا و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

یکی دیگر از مزیت‌های مهم دمنده‌های صنعتی ضد اسید این است که این دمنده‌ها به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا، معمولا نیازی به تعمیر و نگهداری نخواهند داشت.‌ بنابراین کاربران‌ نباید نگران پرداخت هزینه‌های بالا‌‌ جهت تعمیر و نگهداری این سیستم‌های صنعتی باشند. در واقع شما می‌توانید از یک دمنده صنعتی‌‌ ضد اسید مدت‌ها استفاده کنید.‌ داشتن این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این نوع سیستم‌های تهویه‌ یکی از پرکاربردترین انواع فن‌های صنعتی به شمار بیایند.

آشنایی با دمنده ضد اسید و ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرایند صنعتی مورد نظر خود، سیستم مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد دمنده ضد اسید سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد دمنده‌های ضد اسید هستند.

منبع: labds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما