معرفی انواع فن ضد اسید و کاربرد آنها

فن فشار تهویه
آشنایی با فن فشار تهویه و مزیت‌های به کارگیری آن
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱
دمنده ضد اسید
آشنایی با دمنده ضد اسید و مزایای استفاده از آن
خرداد ۳۰, ۱۴۰۱
انواع فن ضد اسید

انواع فن ضد اسید

انواع فن ضد اسید : آشنایی با انواع مختلف دمنده‌های ضد اسید

‌فن‌های ضد اسید مختلفی برای پیشبرد فرایند‌های تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ باید گفت که فن‌های ضد اسید کاربردهای بسیاری در آن دسته از مراکز تجاری و صنعتی که در آنها گازهای خورنده و مواد شیمیایی به کار می‌رود، دارند.‌ از طرف دیگر حساسیت فرآیند‌های صنعتی که در آنها مواد شیمیایی‌ و گازهای خورنده وجود داشته باشد، بالا است. به همین دلیل فن ضد اسید در انواع مختلفی طراحی و ساخته ‌می‌شوند تا بتوانند در شرایط حساس صنعتی گوناگون‌ پاسخگوی نیازهای کاربران باشند.‌ در این نوشته به معرفی انواع فن ضد اسید و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز به فکر استفاده از فن‌های ضد اسید صنعتی‌ هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

انواع فن ضد اسید

انواع فن ضد اسید

معرفی انواع فن ضد اسید

‌همانطور که می‌دانید، فن‌های ضد اسید در مدل‌ها و انواع مختلف‌ ساخته ‌می‌شوند.‌ هر کدام از انواع‌ فن‌های ضد اسید دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند‌ تا بتوانند در پیشبرد فرایند مورد نظر موثر باشند.‌‌‌  پرکاربردترین و اصلی‌ترین فن‌های صنعتی ضد اسید به فن‌های کانال،‌ فن‌های آزمایشگاهی، فن‌های رادیال، فن‌های PVC،‌‌‌ فن‌های پلیتلن،‌ فن‌های سانتریفیوژی تیتانیوم،‌ فن‌های فولادی ضد زنگ، فن‌های سقفی و فن‌های پلاستیک فایبرگلاس دسته‌بندی‌‌ می‌شوند.‌ 

فن ضد اسید

فن ضد اسید

فن کانال

فن‌های کانالی مقاوم در برابر خوردگی، عموماً از مواد ترموپلاستیک یعنی پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پی‌وی‌سی‌ ساخته ‌می‌شوند.‌ مزیت مهم این نوع از فن‌ها، داشتن مقاومت بالا در برابر سایش و ترک خوردگی است که منجر به‌ طولانی‌ بودن عمر مفید آنها ‌می‌شود.‌ این فن ها معمولاً برای تامین تهویه ‌گازهای خروجی و همچنین برای تهویه کارگاه‌های تولیدی، ساختمان‌های اداری و آپارتمانی در نظر گرفته ‌می‌شوند.‌ باید اضافه کرد که این فن‌ها کاربردهای وسیعی دارند و برای به کارگیری در تاسیسات صنعتی، مسکنی، فضاهای اقامتی، مراکزخرید، رستوران‌ها، گاراژها و انباری‌ها‌ مناسب هستند. همچنین فن‌های کانالی مقاوم در برابر اسید، به طور گسترده به عنوان هود در‌‌‌ حضور مواد شیمیایی به کار برده ‌می‌شوند.

فن آزمایشگاهی

فن صنعتی آزمایشگاه

فن صنعتی آزمایشگاه

 

فن‌های آزمایشگاهی معمولاً از پلاستیک‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی ساخته ‌می‌شوند.‌ یکی از ویژگی‌های این فن‌ها‌‌‌ مقاومت و انعطاف‌پذیر بودن‌ آنها در برابر مواد شیمیایی است.‌ به طور کلی فن‌های آزمایشگاهی ضد اسید به منظور حذف‌‌‌ مواد شیمیایی از محیط در نظر گرفته شده‌اند.‌ همچنین از این نوع فن‌ها می‌توان در صنایع گالوانیکی استفاده کرد.‌ برخی از فن‌های آزمایشگاهی‌‌‌ ویژگی ضد جرقه و ضد انفجار نیز دارند‌‌‌ و می‌توان از آنها‌ در شرایطی که احتمال خطر آتش سوزی یا انفجار وجود دارد، استفاده کرد.

فن‌های ضد اسید رادیال

باید به این نکته اشاره کرد که فن‌های ضد اسید رادیال یکی از پرکاربردترین دمنده‌های صنعتی به شمار می‌آیند.‌ این‌ فن‌ها در اندازه‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند تا بتوانند در شرایط گوناگون ‌پاسخگوی نیازهای کاربران باشند. همچنین این نوع فن‌ها را می‌توان در انواع فن‌های فشار کم، فن‌های فشار متوسط و فن‌های فشار قوی تهیه کرد.‌ هنگام تهیه این فن‌ها باید به ظرفیت‌ آنها توجه کرد تا مناسب با محیط‌های مختلف اسیدی یا قلیایی باشند.‌ معمولاً این فن‌ها دوام بالایی دارند و می‌توان حدود ۵۰ سال از آنها در محیط‌هایی که گاز‌های تهاجمی ‌و شیمیایی در آنها جریان دارند نیز استفاده کرد.

فن پی وی سی

فن‌هایPVC  یا فن‌های پلی وینیل کلراید‌ برای انتقال گازهای دارای مواد خورنده، شیمیایی، حرارتی و گرد و غبار مورد‌ استفاده قرار می‌گیرند.‌ با توجه به کاربرد مورد نظر، هنگام انتخاب این فن‌ها باید به‌‌‌ مقاومت آنها در برابر دما نیز توجه کرد.‌ این فن‌ها در برابر موادی مانند کروم و اسید کروم مقاوم هستند و عمدتا‌ً در خطوط گالوانیزه برای آبکاری کروم‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن پلی اتیلن

‌فن‌های پلی اتیلن را می‌توان معمولاً با محدودیت دمایی بین منفی ۵۰ تا مثبت ۸۰ درجه سانتیگراد در فضای باز نصب کرد.‌‌‌ این فن‌ها دارای رنگدانه سیاه هستند که تثبیت کننده اشعه ماورای بنفش است.‌ با این وجود توصیه ‌می‌شود که از این فن در برابر اشعه یو وی محافظت شود.‌‌‌ فن‌های ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا با توجه به مقاومت شیمیایی‌شان در برابر محیط‌های خاص، مطابق جدول پایداری شیمیایی انتخاب ‌می‌شوند.

فن PVDF

این فن‌ها از ماده پلی وینیلید فلوراید‌ ساخته ‌می‌شوند.‌ این نوع از فن‌ها برای استفاده در حضور عوامل شیمیایی بسیار غلیظ‌  در دمای منفی ۳۰ تا مثبت ۱۴۰ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ باید اضافه کرد که معمولاً قیمت این فن‌ها در مقایسه با فن‌های ضد اسید نوع دیگر گران‌تر است.

فن سانتریفیوژی تیتانیوم

‌این سیستم‌ها فن‌های شعاعی ساخته شده از مواد ترموپلاستیک هستند تا بتوانند در محیط‌های تهاجمی ‌شیمیایی قابل استفاده باشند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که در برخی از شرایط خاص ممکن است استفاده از این فن‌ها مناسب نباشد.‌‌‌ به عنوان مثال‌ در فرایندهایی که دما بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد است یا شرایطی که‌ جهش احتمالی دما وجود دارد، استفاده از این فن‌ها توصیه نمی‌شود.

فن فولاد ضد زنگ

باید گفت که فن‌های فولاد ضد زنگ منحصراً برای استفاده در محیط‌های تهاجمی ‌شیمیایی طراحی و ساخته نشده‌اند.‌ چرا که فولاد در برابر تمامی ‌مواد شیمیایی مقاوم نیست و‌ در صورت استفاده از آنها در فرایندهای شیمیایی، حتماً باید به نوع ماده توجه کرد.

فن‌های سقفی

فن‌های سقفی پلی اتیلن در فرایندهایی که‌ مواد و گازهای شیمیایی حرارتی و گرد و غبار در آنها وجود دارد یا احتمال انفجار و خوردگی هست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن پلاستیک فایبر گلاس

این فن‌ها از پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس از نوع شیمیایی و بهبود یافته ساخته ‌می‌شوند.‌ این نوع از فن‌ها را می‌توان در فضای باز نیز مورد استفاده قرار داد. این فن‌ها دارای استحکام بالا و کوچک‌ترین انبساط خطی هستند و می‌توان آنها را در محفظه ضد انفجار نیز قرار دارد.

آشنایی با انواع فن ضد اسید و ویژگی‌های هر کدام از آنها به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرایند مورد نظر خود فن مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد انواع فن ضد اسید سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع فن ضد اسید هستند.

منبع: uralactiv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما