فن یوتیلیتی هواکش سانتریفیوژی یوتیلیتی
آذر ۲۶, ۱۳۹۶
فن هواساز سانتریفیوژ فن هواساز آکسیال فن هواساز پلاگ فن البرز فن فن هواساز بی صدا
فن هواساز AHU
دی ۳, ۱۳۹۶
فن پلاگ، plug fan

فن پلاگ، plug fan

پلاگ فن چیست؟

پلاگ فن نوعی فن جهت استفاده در داخل کوره ها، خشک کن ها و اتاقک هایی که نیازمند داشتن گرمای یکنواخت در محیط می باشد است. از این نوع فن در موارد دیگری نیز استفاده می شود.

پروانه استفاده شده در پلاگ فن می تواند در دوحالت فوروارد و بکوارد باشد. در پلاگ فن بسته به نوع گردش هوا از پروانه مورد نظر استفاده می شود.

پلاگ فن ها برای ارائه سرویس های بهتر و مناسب تر در صنعت و فعالیت های اقتصادی طراحی و ساخته شده اند. و اغلب در جاهایی که تحت فشار می باشند کار می کنند.

کاربرد های فن پلاگ

پلاگ فن در بسیاری از زمینه های سیستم های تهویه به کار گرفته می شود مانند:

  • سیستم های تهویه
  • سیستم های چرخش هوا
  • سیستم های تهیه هوای تازه و توزیع آن
  • در فضاهایی که امکان کانال کشی موجود نمی باشد.

عملکرد های عمومی و تیپ این نوع فن ها شامل سیستم های تهویه هوای گرم، پردازش در دمای بالا، اتاقک اسپری اواپراتور و کانال کلکتور، محفظه هوا و سیستم های شستشوی هوا و تهویه مطبوع می باشد.

پلاگ فن ها بسته به طراحی صورت گرفته دارای هوزینگ و یا بدون هوزینگ می باشند. پلاگ فن نیاز ارتباط با کانال را در اجرا مرتفع می کند. برای کاهش هزینه های کل در یک سیستم با استفاده از ترکیب کردن و تطبیق پذیری در طراحی این مطلب را محقق می کنیم.

پلاگ فن ها این امکان را به ما میدهند تا در هر اتاقک و یا دیوار بتوانیم پنل ها را یکپارچه کنیم. این فن ها در یک سیستم بطور کامل و به معنی واقعی یک پلاگ می باشند.

آنها به طور ذاتی برای تهیه، تخلیه و گردش هوا و کاربردهایی مشابه این ها بسیار مناسب می باشند.

مهندسی و نحوه انتخاب پلاگ فن:

پلاگ فن ها بخش جدایی ناپذیری از کاربرد در اتاق ها و محل های خشک کن هستند. عملکرد پلاگ فن براساس مقدار واقعی فوت مکعب بر دقیقه [ACFM] در دریچه ورودی فن بر مبنای تراکم استاندارد می باشد. و نیز بر مبنای فشار استاتیک در خروجی فن می باشد.

مقادیر فشار استاتیک براساس اینچ آب نمایش داده می شود. تعیین دقیق و مهندسی چگالی هوا برای یک انتخاب مناسب امری ضروری می باشد.

مقدار تراکم یا چگالی استاندارد هوا 0.75 lbs/ft3 می باشد. که این مقدار در دمای 700F و در سطح دریا اندازه گیری شده است. فشار استاتیک مورد نیاز در شرایط عملیاتی با فاکتورهای مناسب که در جداول Chart I و Chart II آورده شده اند ضرب می شوند تا فشار استاتیک صحیح بر مبنای فشار استاتیک استاندارد بدست آوریم. فشار و BHP در شرایط با معکوس این ضرایب و فاکتورها کاهش پیدا می کند.

در شرایط غیر استاندارد با ضرب کردن ضرایب دمایی و ارتفاعی از جداول Chart I و Chart II ضریب تصحیح بدست می آید. به عنوان مثال اگر نصب و راه اندازی در مکانی در ارتفاع 4000 فوت و دمای گاز 3000F باشد ضریب تصحیح با توجه به جداول 1.66 می باشد.

پلاگ فن های بخار هوای گرم باید در شرایط بعد از خاموشی سیستم تا زمانیکه بخار هوا به دمای سردتر از 2000F برسد نگهداری شود. بدلیل جلوگیری از خراب شدن و آسیب دیدن فن بایستی شرایط ذکر شده رعایت شود.

چرخ فن و یا شفت ممکن است در غیر این صورت تحریف بشود و یا در واقع تغییر فرم بدهد. که آن به خاطر گرمای خیساندن می باشد. کولر شفت یا در واقع سردکننده شفت تنها عامل تاثیرگذار در زمان چرخش و دوران شفت و چرخ فن می باشد. در سیستم تهویه در صورت وجود مشعل، مشعل ها باید در مکانی باشند که هوا بطور کامل قبل از ورود به دهانه ورودی فن مخلوط شود. تعیین سطح نادرست می تواند باعث ایجاد نقاط داغی بر روی چرخ فن شود که از ممکن است از دماهای حداکثر طراحی نیز تجاوز نماید. این در حالی است که در زمان تغییرات دمایی بزرگ این میزان می تواند 200F به ازای هر دقیقه باشد.

حداکثر سرعت ایمن و بی خطر برای پلاگ فن:

پلاگ فن ها در دماهایی بالاتر از 700F می توانند عملکرد داشته باشند. در درجه اول تاثیر عجیب و شگفت آوری بر روی اجزای چرخشی پلاگ فن می گذارد. این تغییرات به این صورت می باشد که موجب کاهش عملکرد با افزایش دما می شود. در نمودار Chart III حداکثر میزان سرعت ایمن و بی خطر برای Class 2 و Class 3 و Class4 اجزای پلاگ فن ها در درجه 700F آورده شده است. زمانیکه آلیاژ ساختار پلاگ فن مناسب است یا زمانیکه درجه حرارت دیگری است، ضرب سرعت ایمن چرخ نمایش داده شده در Chart III توسط فاکتور در Chart IV نمایش داده شده است.

در Chart IV حداکثر سرعت ایمن و بی خطر را برای پلاگ فن های Class 2 و Class 3 در دمای 700F مهیا شده است. در هیچ موردی نباید این سرعت بی خطر و ایمن افزایش پیدا کند. سرعت نهایی بی خطر در دمای پایین کمتر از سرعت بی خطر در دمای 700F می باشد. و سرعت ایمن چرخ در دمای عملیاتی و با مواد اصلاح شده برای ساخت و ساز محاسبه شده است. ظرفیت کنترلی : افزایش هزینه انرژی مورد نیاز برای سیستم تهویه هوا ( کنترل هوا) باعث می شود که در طراحی کمتر از حداکثر میزان کار شود. راندمان بالا و پایداری ذاتی برای چرخ های مدل Acousta Foil به ویژه برای سیستم های جریان هوای متغیر بسیار مناسب است. این راندمان و بازده بالاتر این اجازه را می دهد تا در حالت کار عملکردی ساکت تر در سراسر محدوده انتقال داشته باشیم.

برخی از ویژگی های پلاگ فن :

- ظرفیت این فن ها تا 125000 CFM می باشد - فشار در Class 3 این پلاگ فن ها تا 14 اینچ آب و در Class 4 تا 20 اینچ آب می باشد. - رنج دمایی استاندارد برای این فن ها : از 200 تا 1300 درجه فارنهایت می باشد. - نوع چرخ های پروانه برای پلاگ فن ها در دو حالت کلی Acousta Foil و PLR می باشد.

1 دیدگاه

  1. Crypto Hix گفت:

    Great article. Good to understand for everyone.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما