انتخاب فن سانتریفیوژ توسط مهندسین مجرب البرز فن

فن ضد انفجار
اسفند ۲, ۱۳۹۶
فن ضد اسید فن استیل هواکش استیل فن سانتریفیوژ استیل ضد اسید
فن ضد اسید
اسفند ۷, ۱۳۹۶
انتخاب فن سانتریفیوژ

انتخاب فن سانتریفیوژ

راهنمای انتخاب و خرید هواکش های سانتریفیوژ صنعتی:

مقدمه:

انتخاب فن سانتریفیوژ نیازمند آشنایی با مفاهیم اولیه فن های صنعتی می باشد. برای به حرکت درآوردن هوا در هر سیستم تهویه و نیز برای آنکه بتوان بر نیروهای بازدارنده (اصطحکاک) موجود در سیستم غلبه نمود لازم است که انرژی مصرف شود. در این حالت در اکثر سیستم ها برای اجابجایی هوا به نوعی وسیله به حرکت درآورنده و نیرودهنده هوا نیاز می باشد. این وسیله هواکش و یا بادبزن نام دارد. لازم است قبل از انتخاب برخی تعاریف را بشناسیم.

تعاریف مهم در انتخاب فن سانتریفیوژ:

برای به حرکت درآوردن هوا در غالب کلی دو نوع وسیله می توان اشاره نمود:

  • هواکش ها ( بادبزن ها)
  • تخلیه کننده های هوا

در این دسته بندی هواکش ها دارای راندمان بالاتر و نیز عملکرد بهتری نسبت به تخلیه کننده های هوا دارند. به موجب این مزایا از هواکش ها و یا بادبزن ها به عنوان اصلی ترین و کاربردی ترین وسایل در جابجایی هوا در فعالیت های صنعتی استفاده می شود.

هواکش ها را براساس نوع کاربرد نیز به دسته های مختلف تقسیم بندی می نمایید. به عنوان مثال برای گذر هوای بالا و مقاومت کم از هواکش های محوری و برای گذر حجمی کم و مقاومت بالا از هواکش های گریز از مرکز استفاده می شود.

تیغه های هواکش های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ به سه شکل طراحی می شوند:

پروانه فن سانتریفیوژ - البرز فن

پروانه فن سانتریفیوژ

پروانه فوروارد فن سانتریفیوژ- البرز فن

پروانه فوروارد فن سانتریفیوژ- البرز فن

پروانه فن سانتریفیوژ - البرز فن

پروانه فن سانتریفیوژ – البرز فن

  • خمیده رو به جلو Forward Curved Impellers
  • خمیده رو به عقب    Backward Curved  Impellers
  • شعاعی Radial Impellers

فن سانتریفیوژ  با تیغه خمیده رو به جلو:

این نوع از تیغه ها بدلیل مشابهت ظاهری به قفس سنجاب به آنها قفس سنجابی نیز نامیده می شوند. این تیغه ها در راستای چرخش هواکش یا فن انحنا دارند. از مزایای فن سانتریفیوژ با این نوع تیغه را می توان به نیاز به فضای کم و بی صدا بودن آن نامید. علت آنکه این نوع فن به نوعی بی سر و صدا می باشد آن است که دارای سرعت کمی می باشد. از کاربرد های این نوع فن ها استفاده در سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع می باشد که علت آن هم توانایی کار در فشار های استاتیکی کم و متوسط می باشد. لازم به ذکر می باشد از فن های
سانتریفیوژ با تیغه های خمیده رو به جلو برای انتقال گرد و غبار و ذرات چسبنده نبایستی استفاده نمود.

فن سانتریفیوژ با تیغه خمیده رو به عقب:

در این نوع فن شکل انحنای تیغه ها در جهتی خلاف جهت چرخش فن می باشد. از لحاظ سرعت و راندمان و نیز تحمل بار، این نوع فن ها دارای سرعت و راندمان و تحمل بار بیشتری نسبت به دیگر انواع فن های سانتریفیوژ هستند. از لحاظ سرو صدا نیز کمترین میزان سروصدا را دارا می باشند. در جابجایی ها توسط فن نوع سیال قابل انتقال تعیین کننده نوع و شکل تیغه می باشد. تیغه های خمیده رو به عقب به دو دسته اصلی تیغه یک لایه و تیغه های نازک تقسیم می شوند.  فن های سانتریفیوژ با تیغه های یک لایه برای جابجایی گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع فن ها نبایستی برای انتقال و جابجایی مواد با قابلیت چسبندگی استفاده نمود.  از فن های سانتریفیوژ با تیغه های نازک برای جابجایی هوای تمیز استفاده می کنند. بهتر است از این نوع فن برای انتقال هوای با رطوبت بالا استفاده نشود زیرا با گذشت زمان در داخل تیغه ها پر از مایع می شود که این امر موجب پوسیدگی تیغه ها می شود.

فن سانتریفیوژ با تیغه شعاعی:

در این نوع فن ها شکل تیغه ها مستقیم و در جهت شعاع هواکش می باشد. این نوع فن ها برای فعالیت هایی که قابلیت انتقال حداقل مواد با راندمان بالا و یا برای فعالیت هایی که دارای مقاومت بالا و قابلیت انتقال مواد سنگین را دارا می باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

در انتخاب فن سانتریفیوژ باید به تجهیزات جانبی فن نیز توجه نمود اجزای فن های سانتریفیوژ نیز به مانند دیگر تجهیزات دارای اصطلاحات مربوط به خود می باشند که در شکل زیر این اصطلاحات آورده شده اند.

عوامل موثر در انتخاب فن سانتریفیوژ :

عواملی که در انتخاب یک هواکش یا فن سانتریفیوژ می تواند موثر باشد عبارتند از:

  • ظرفیت  Capacity
  • جریان هوا  Air Stream
  • محدودیت های فیزیکی Physical Limitation
  • استقرار سیستم محرکه Drive Arrangements
  • سروصدا Noise
  • ایمنی و لوازم Safety and Accessories

در خصوص ظرفیت یک دستگاه هواکش بایستی عواملی چون گذر حجمی و فشار مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهیم. گذر حجمی یک هواکش بر حسب فوت مکعب بر دقیقه یا متر مکعب بر ساعت می باشد. بر اساس این آیتم نیازهای سیستم مشخص می گردد. فشار مورد نیاز همان فشار استاتیک فن است که بر حسب اینچ آب می باشد.

در انتخاب فن سانتریفیوژ در خصوص عامل جریان هوا مواردی چون میزان رطوبت و گرد و غبار و قابل اشتعال بودن مواد و خورنده بودن مواد و نیز دمای هوای قابل جابجایی نیز مورد بررسی قرار می گیرند. برای جابجایی خارج کردن هوای مخلوط با دود و گرد و غبار از فن سانتریفیوژ بکوارد با تیغه های رو به عقب استفاده می شود. هرگاه هوای خروجی از یک فضا محتوی مواد قابل اشتعال و یا قابل انفجار باشد لازم است از فن های سانتریفیوژ ضد انفجار استفاده شود. در مواردی که سیال دارای خاصیت خورندگی می باشد بایستی فن و تجهیزات آن مانند بلبرینگ ها و پروانه و … از موادی باشند که در مقابل خورندگی مقاوم باشند.

در خصوص استقرار سیستم محرکه بایستی این مطلب را بیان نماییم که در فن ها نیروی محرکه توسط الکتروموتور ها تامین می شود. نحوه اتصال الکتروموتور به پروانه فن می تواند به چندین شکل صورت پذیرد. یک حالت اتصال کوپل مستقیم می باشد. حالت دیگر اتصال کوپل توسط پولی و تسمه می باشد. و در مواردی این اتصال ممکن است از طریق چرخ دنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما