نحوه کار فن سقفی : فن سقفی چگونه کار می‌کند؟

انواع هود تجاری
معرفی انواع هود تجاری و ویژگی‌ها و کاربردهای آنها
تیر ۱۰, ۱۴۰۱
انواع بگ فیلتر
آشنایی با رایج‌ترین انواع بگ فیلتر و توضیحات هر کدام از آنها
تیر ۲۰, ۱۴۰۱
نحوه کار فن سقفی

نحوه کار فن سقفی

نحوه کار فن سقفی‌ : آشنایی با نحوه کار فن‌های سقفی

آشنایی با نحوه کار فن سقفی به کاربران کمک ‌می‌کند تا در صورت به کارگیری این سیستم‌های تهویه بتوانید به بهترین شکل ممکن‌ جریان هوای مورد نیاز خود را تولید کنید.‌ باید گفت که فن‌های سقفی یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها هستند که‌ در ساختمان‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ بدون شک شما نیز انواع فن‌های سقفی را در مکان‌های مختلف مشاهده کرده‌اید.‌ این فن‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند و در موقعیت‌های گوناگون به‌ منظور ایجاد جریان هوا و تامین تهویه به کار گرفته ‌می‌شوند.‌ در این نوشته به بررسی نحوه کار فن سقفی و‌ چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز از انواع فن‌های سقفی استفاده می‌کنید‌ و می‌خواهید اطلاعات خوبی در‌ مورد نحوه کار فن سقفی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

نحوه کار فن سقفی

نحوه کار فن سقفی

آشنایی با نحوه کار فن سقفی

فن‌های سقفی پنکه‌هایی هستند که‌ از سقف ساختمان آویزان ‌می‌شوند.‌ این فن‌ها تیغه‌هایی دارند که به‌ کمک یک موتور به گردش در می‌آیند و به این ترتیب باعث ایجاد جریان هوا ‌می‌شوند.‌ باید گفت که چند مفهوم اصلی در مورد نحوه کار فن سقفی وجود دارد.‌ برای آشنایی با نحوه کار فن سقفی باید‌ به بررسی مفاهیم ایجاد جریان هوا، خنک کننده‌ تبخیری، تخریب لایه هوا و مکانیک پنکه سقفی بپردازیم.‌ در ادامه مطلب شما را با این مفاهیم که با نحوه کار فن‌ها سقفی ارتباط مستقیم دارند، آشنا می‌کنیم.

ایجاد جریان‌هوا

فن سقفی

بسیاری از مردم بر این باور هستند که فن‌های سقفی می‌توانند‌ باعث تولید هوای خنک شوند.‌ اما باید بگوییم که این یک باور درست‌ نیست.‌ فن‌های سقفی تنها باعث ایجاد جریان هوا در فضای اتاق ‌می‌شوند.‌ این نوع از فن‌ها با کشیدن هوا از سطح زمین و‌ همچنین فشار دادن هوا از سمت سقف به سمت پایین باعث ایجاد جریان هوا در‌ محدوده خود ‌می‌شوند.‌ این به معنی کاهش دمای هوا نیست و طی این عمل‌ به هیچ وجه دمای هوا کاهش پیدا نمی‌کند.‌ بلکه با حرکت هوا‌ نسیمی ‌ایجاد ‌می‌شود  که باعث‌ حس‌ خنکی در انسان می‌گردد.

فن سانتریفیوژ سقفی : انتخاب مناسب جهت سیستم های تهویه

خنک کننده تبخیری

‌خنک کننده تبخیری مورد‌ دیگری است که برای آشنایی با نحوه کار فن سقفی باید به آن توجه داشته باشیم.‌ خنک کننده تبخیری فرآیندی است که‌ باعث ‌می‌شود هنگامی‌ که فن را در یک روز گرم روشن می‌کنیم، احساس خنکی و شادابی به ما دست بدهد.‌ هنگامی ‌که فن سقفی باعث ایجاد جریان هوا ‌می‌شود،‌ جریان هوا رطوبت پوست را تبخیر ‌می‌کند.‌ برای اینکه رطوبت پوست انسان تبخیر شود، حرارت را از بدن می‌گیرد و به این ترتیب‌ هنگام وزیدن نسیم یا باد ما احساس خنکی می‌کنیم.‌ باید به این نکته اشاره کرد که خاصیت خنک کنندگی فن سقفی تنها روی انسان تاثیر نمی‌گذارد. بلکه به طور کلی میزان رطوبت موجود در هوای اتاق را نیز کاهش می‌دهد.‌ ‌پس می‌بینید که فن‌های سقفی مانند کولر باعث کاهش دمای هوا نمی‌شود.‌ به همین دلیل با استفاده از‌ فن‌ها به تنهایی، در شرایطی که دمای هوا بسیار بالا باشد،‌ نخواهید توانست هوای خنک کافی را تولید کنید.‌ به همین دلیل از انواع فن‌ها نه برای کاهش دما، بلکه به منظور ایجاد جریان هوا،‌ تامین تهویه و‌ رطوبت‌گیری در‌ ساختمان ‌های تجاری و صنعتی بهره برده ‌می‌شود.‌

‌تخریب لایه هوا

‌یکی دیگر از مواردی که به منظور آشنایی با نحوه کار فن‌های سقفی باید به آن توجه داشته باشید، فرآیند تخریب لایه هوا است.‌ همانطور که می‌دانید هوای گرم به صورت طبیعی به دلیل وزن کمتری که دارد به سمت بالا حرکت ‌می‌کند.‌ به همین دلیل در اتاق یک لایه هوای گرم نزدیک به سقف و یک لایه هوای خنک‌تر نزدیک به سطح زمین تشکیل ‌می‌شود. هنگامی ‌که شما از فن سقفی استفاده می‌کنید، فن با ایجاد جریان هوا باعث‌ تخریب لایه‌های هوایی می‌گردد‌ و موجب ‌می‌شود که هوا به صورت یکنواخت در اتاق‌ جریان داشته باشد. تخریب لایه‌های هوا توسط فن سقفی منجر به خشک شدن تبخیری سریع‌تر ‌می‌شود.

طراحی مکانیکی پنکه سقفی

طراحی فن سقفی

طراحی فن سقفی

همانطور که در بالا گفته شد، جریان هوایی که منجر به سرمایش تبخیری و تخریب لایه هوا ‌می‌شود، توسط فن سقفی ایجاد می‌گردد.‌ مکانیک پنکه سقفی را می‌توان به ۲ دسته یعنی طراحی پره و سرعت تقسیم بندی کرد.

تعداد پره پنکه سقفی و ایجاد هوا

توجه داشته باشید که تیغه‌های پنکه سقفی‌ بیش از آنچه که به نظر برسند،‌ نقش حیاتی در خنک نگه داشتن یک منطقه را ایفا ‌می‌کنند.‌ برخلاف تصور بیشتر مردم، حقیقت این است که تعداد پره‌های پنکه سقفی در کیفیت جریان هوای اتاق تاثیر خاصی نمی‌گذارد.‌ ممکن است یک پنکه سقفی با سه پره به اندازه یک فن سقفی‌ هشت پره در ایجاد هوا موثر باشد.‌ آنچه که اهمیت دارد، طراحی و اندازه تیغه و سرعت حرکت پره‌های فن است.

تکنولوژی ساخت پره فن سقفی

‌امروزه در ساخت فن‌های سقفی صنعتی از پره‌های مدرن شیب‌دار یا زاویه دار استفاده ‌می‌شود.‌ ساختار این تیغه‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند‌ با فشار بیشتری جریان هوای رو به پایین ایجاد کنند تا‌ هوا به طور موثر در فضا حرکت کند.‌ به طور کلی می‌توان گفت که ساختار فن‌های سقفی ساده است. اما امروزه در ساخت‌ فن‌های سقفی صنعتی،‌ از تیغه‌هایی با‌ طراحی مدرن‌ و پیشرفته استفاده ‌می‌شود تا فن بتواند با مصرف کمترین میزان انرژی جریان هوای مورد نیاز را تولید کند.

سرعت جرخش فن سقفی

باید اضافه کرد که سرعت چرخش فن سقفی در عملکرد آن نقش بسیار مهمی‌ دارد.‌ هرچه سرعت حرکت تیغه‌های فن بیشتر باشد، فن برای کار کردن به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت.‌ هنگام خرید فن سقفی بهتر است‌ فنی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم سرعت را داشته باشد.‌ به این ترتیب می‌توانید در موقعیت‌های مختلف‌ جریان هوا‌ با سرعت دلخواه خود را ایجاد کنید.‌ همچنین‌ قابل تنظیم بودن سرعت فن باعث ‌می‌شود  تا در میزان مصرف انرژی صرفه جویی به عمل بیاورید.

آشنایی با نحوه کار فن سقفی و ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط ساختمان خود فن مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد معایب فن سقفی سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد فن‌های سقفی هستند.

منبع: gofanyourself

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما