عوامل موثر در انتخاب هواکش صنعتی -فن صنعتی

همه چیز درباره هواکش محوری
آذر ۱۸, ۱۳۹۶

انتخاب هواکش صنعتی (فن صنعتی) عوامل متعددی مد نظر قرار می گیرند که در ادامه به صورت کلی به آنها خواهیم پرداخت.

 

۱- ظرفیت(capacity) هواکش صنعتی

گذر حجمی Flow Rate

گذر حجمی فن صنعتی هواکش صنعتی انتخاب هواکش صنعتی عملکرد مناسب هواکش صنعتی

گذر حجمی با علامت Q نمایش داده می شود و به معنی حجم هوای واقعی ورودی در هواکش است . گذر حجمی بر حسب فوت مکعب بر دقیقه acfm بیان می شود.

گذر حجمی معمولا بر اساس نیاز سیستم تعیین می شود.

فشار مورد نیاز

در شرایط استاندارد به فشار استاتیک هواکش FSP گفته می شود که بر حسب اینچ آب بیان می شود. فشار مورد نیاز فن صنعتی بر اساس نیاز سیستم تعیین می شود.اگر از فن در شرایط غیر استاندارد استفاده شود برای بدست آوردن فشار مورد نیاز باید از ضریب تصحیح چگالی در محاسبات استفاده نمود.

۲- جریان هوا AIR STREAM

جابه جایی مواد توسط هواکش

جهت انتقال هوای آلوده به دود یا گرد و غبار می توان از هواکش های گریز از مرکز عقبتر با تیغه خمیده استفاده کرد همچنین می توان از هواکش های محوری استفاده نمود.

جهت جابه جایی غبارات سبک، رطوبت و یا دمه فن های با تیغه خمیده به عقب و یا تیغه شمالی ارجحیت دارند.

باید توجه کرد که هنگام جابه جایی مواد و یا هنگامی که بار ذرات زیاد است از تیغه های خمیده استفاده می شود.

انتقال مواد خورنده

زمانیکه از فن صنعتی جهت انتقال مواد خورنده استفاده می گردد باید جنس هواکش (جنس بدنه، پروانه، بلبرینگ ها) به نوعی انتخاب شود که نسبت به ماده خورنده مقاوم باشند. در صورتی که نتوان جنس فن را تغییر داد می توان از روکش های مقاوم در برابر مواد خورنده استفاده کرد.

انتقال هوای داغ

همانطور که می دانید دمای عملیات انتقال بر مقاومت ذرات اثرگذار است. به این دلیل جهت انتخاب مناسب فن صنعتی، بلبرینگ ها، پروانه الزامی است که شرایط هوای محیط از نظر حداکثر دما بررسی گردد و این پارامترها را در انتخاب هواکش صنعتی موثر است.

انتقال مواد قابل انفجار یا قابل اشتعال

هواکش ضد انفجار البرز فن فن ضد جرقه فن ضد انفجار

در شرایطی که محیط دارای مواد قابل انفجار و یا قابل اشتعال است باید از هواکش های استفاده کرد که ساختار آنها نسبت به جرقه و احتراق مقاوم باشد. اگر الکتروموتور فن صنعتی در مسیر جریان هوای قابل اشتعال و یا قابل انفجار قرار داشته باشد موتور فن نیز باید ضد جرقه استفاده گردد.

در انتخاب هواکش های صنعتی باید از دستورالعمل های سازمان ملی آتش نشانی آمریکا NFPA استفاده نمود.

۳- محدودیت های فیزیکی

اندازه هواکش باید به گونه ای انتخاب گردد که متناسب محیط مورد استفاده باشد، انتخاب اندازه ورودی، محل نصب فن ،وزن بدنه و وزن الکتروموتور فن، و امکان تعمیر و نگهداری آن باید در محاسبات و انتخاب هواکش صنعتی لحاظ گردد.

بدیهی است که در شرایطی ممکن است بهترین انتخاب هواکش متناسب با فضای در دسترس نباشد .

۴-صدای ایجاد شده توسط فن نویز دستگاه NOISE

چرخش پروانه، عملکرد الکتروموتور در فن و حرکت هوا در میان پره ها ایجاد صدا می نماید. میزان صدای تولید شده توسط هواکش صنعتی به عومل زیر بستگی دارد و دربر دارنده ترکیبی از فرکانس های مختلف می باشد.

  • نوع هواکش
  • میزان گذر هوا از هواکش
  • فشار فن صنعتی
  • راندمان هواکش صنعتی

هواکش تیغه شعاعی در یک صدای خاص در فرکانس عبور تیغه تولید می کند که در فرکانس عبور تیغه BPF نامیده می شود. در این فرکانس صدا برابر است با

 BPF=RPM*N*CF

BPF  فرکانس عبور تیغه که بر حسب هرتز بیان می شود.

RPM سرغت چرخش تیغه که بر حسب دور در دقیقه بیان می شود.

N تعداد تیغه ها

CF ضریب تبدیل دقیقه به ثانیه می باشد که برابر ۱/۶۰  است.

۵- ایمنی و تجهیزات جانبی  SAFETY and ACCESSORIES

تجهیزات ایمنی

در انتخاب هواکش صنعتی (فن صنعتی) باید به ضریب ایمنی فن توجه نمود. در هواکش ها باید در تمام مکان های پر خطر حفاظ مناسب در نظر گرفته شود. از جمله این مکان ها می توان به ورودی هوا، خروجی هوا، اطراف محورها، تسمه ها، درب های سرویس و نگهداری، الکترو موتور و غیره اشاره نمود.

در انتخاب های نوع حفاظ ها باید از استاندارد های ملی استفاده نمود و از استفاده از تجهیزات ایمنی غیر استاندارد پرهیز کرد چرا که خطر و صدمات را تشدید خواهند کرد.

لوازم جانبی فن صنعتی

دریچه های تعمیر و نگهداری، سوراخ های آبرو، درزبندی شافت، اتاقک های جداشدنی نمونه ای از لوازم فن صنعتی می باشند که می توانند در زمان به کارگیری، تعمیر و نگهداری فن مورد نیاز باشند.

کنترل گذر هوا

عملکرد یک هواکش را می توان ب نصب دمپر در ورودی و یا خروجی هواکش کنترل کرد. در سیستم های تهویه ای که میزان هوای مورد نیاز در طول دوران کار سیستم تغیر می کند و یا در سیستم هایی که با توجه به شرایط محیزی نیاز است میزان هوا در اینده کم شود نصب دمپر ضروری می باشد.

دمپرها از مواد مختلفی ساخته می شوند که در جنس آنها باید متناسب با مواد آلاینده انتخاب شود. در انتخاب هواکش صنعتی باید نوع دمپر دقت داشت.

دقت شود که در هواکش های انتقال مواد نصب دمپر مجاز نمی باشد.

دو نوع دمپر وجود دارد :

دمپر خروجی

دمپر در خروجی هواکش نصب می شود و باعث افزایش مقاومت هواکش می گردد. دمپر به دو صورت می باشد:

  • دمپر با تیغه مخالف
  • دمپر با تیغه موافق

در انتخاب نوع دمپر باید به میزان کنترل هواکش بستگی دارد. در دمپرهای با تیغه مخالف جریان هوا به صورت یکنواخت تر کنترل می شود.

دمپر ورودی

دمپر ورودی در ورودی هواکش نصب می گردد و در موادری که هواکش برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد مناسب می باشد.

دمپر ورودی با کاهش گذر هوا باعث پایین آوردن توان مصرفی هواکش می گردد.

۶- محل قرار گیری الکتروموتور

الکتروموتور هواکش صنعتی الکتروموتور فن صنعتی انتخاب الکتروموتور فن صنعتی انتهاب

در هواکش های صنعتی به طور معمول از ااکتروموتورها جهت تامین توان مورد نیاز فن استفاده می گردد.

در هواکش های کوچک الکتروموتور بر روی فن نصب می گردد و در فن های بزرگ الکتروموتور از فن جدا می باشد و ممکن است انتقال حرکت از الکتروموتور به پره ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صورت گیرد.

در مواردی که الکترو موتور به صورت مستقیم فن را به حرکت در می اورد سیستم کوچک تر بوده و سرعت هواکش ثابت و محدود به سرعت الکتروموتور در دسترس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما