آشنایی با انواع فن صنعتی سانتریفیوژی و آکسیالی

فن آکسیال چیست؟ هواکش محوری چیست؟
فن آکسیال چیست؟ آشنایی با انواع فن محوری
آبان ۱۳, ۱۳۹۷
هواکش کانالی
هواکش کانالی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ البرز فن
دی ۲۰, ۱۳۹۷
انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی ، فن ها یا هواکش ها در واقع تجهیزاتی برای جابجایی و به حرکت درآوردن جریان هوا می باشند. در حقیقت مطابق با تعریف ذکر شده فن ها و هواکش ها به وسایل و تجهیزاتی محدود می شوند که بتوانند در ارتفاعی معادل با سطح دریا های آزاد اختلاف فشاری معادل با ۸ in.W.G یا به طور تقریبی معادل با ۲۰۰۰ پاسکال را تولید نمایند.

انوع فن صنعتی 

در واقع فن ها را می توان در دو دسته اصلی فن های گریز از مرکز ( هواکش سانتریفیوژ) و فن های جریان محوری ( فن آکسیال) دسته بندی نمود.

فن های سانتریفیوژی موثر در تهویه کارخانه ها و سوله های صنعتی 

  • فن های گریز از مرکز ( فن سانتریفیوژ) : در فن های گریز از مرکز جریان هوا در راستای شعاعی از پروانه خارج می شود. فن های گریز از مرکز را بر اساس وضعیت تیغه ها روی پروانه به سه دسته اصلی تقسیم می کنند.

                 الف) فن های گریز از مرکز بکوارد یا پس خمیده یا عقب زن

                  ب)  فن های گریز از مرکز فوروارد یا پیش خمیده یا جلو زن

                  ج) فن های گریز از مرکز شعاعی یا مستقیم

از فن های سانتریفیوژ در هواسازهای صنعتی ، ایرواشر ها و  هواسازهای خانگی استفاده می شود

فن های جریان محوری ( آکسیال) از پرکاربردترین انواع فن صنعتی :

در فن های جریان محوری یا آکسیال جریان هوا در راستای محور پروانه جریان می یابد. فن های جریان محوری را نیز بر اساس شکل و وضعیت پروانه به سه دسته تقسیم بندی می کنند.

          الف) فن جریان محوری پره ای

          ب) فن جریان محوری لوله ای

           ج) فن جریان محوری ملخی ( دیسکی)

کاربردها:

در هنگام استفاده از سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب نوع فن بایستی ابتدا به این نکته توجه نمود که در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده به کانال کشی نیاز می باشد یا خیر؟

در سیستم های تهویه مطبوعی که نیاز به کانال کشی نباشد می توان از فن های جریان محوری استفاده نمود ولی در سیستم های با کانال کشی لازم است از فن های گریز از مرکز استفاده نمود. در اکثر سیستم های تهویه مطبوع که نیاز به تامین آسایش و آرامش در فضا دارند از فن های گریز از مرکز یا فن های ساتریفیوژ استفاده می شود.

علت را می توان در چندین نکته اصلی بیان نمود، اول آنکه این نوع فن ها در هنگام کار دارای حداقل میزان سر و صدا و یا نویز می باشند. دوم آنکه در فشارهای نسبتا بالایی کار می کنند. سوم آنکه ورودی این نوع فن های را می توان به راحتی به دستگاه های با مقطع بزرگتر متصل نمود و در عین حال خروجی فن را به کانالی با سطح مقطع کوچکتر اتصال داد. و در انتها جریان هوا را نیز می توان به شکلی تغییر داد که با شرایط سیستم توزیع هوا منطبق شود.

درخصوص کاربرد فن های محوری یا آکسیال بایستی این مطلب را بیان نمود که در مواردی که با حجم هوای زیاد روبرو هستیم می توانیم از این نوع فن ها استفاده کنیم ولی این مورد را باید کاملا در نظر بگیریم که در فن های محوری هرچه میزان حجم هوای مورد نظر برای جابجایی بیشتر می شود میزان سر و صدا و نویز نیز بالاتر می رود. بنابراین از این نوع فن ها برای انجام سیستم تهویه مطبوع در صنایع که میزان صدا دارای اهمیت پایین تری می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما