فشار کل در هواکش ها و فن های صنعتی

محاسبه فشار استاتیکی با استفاده از مانومتر وسیله سنجش فشار استاتیکی در فن و هواکش
محاسبه فشار استاتیکی و فشار سرعت در محاسبات فن و هواکش
مرداد ۱۶, ۱۳۹۷
فن سانتریفیوژ سقفی : انتخاب مناسب جهت سیستم های تهویه
مهر ۸, ۱۳۹۷
فشار کل هواکش

فشار کل هواکش

فشار کل هواکش نشان دهنده انرژی موجود در سیال است که برابر با مجموع فشار استاتیک و فشار سرعت است.

 TP=VP+SP

مقدار فشار کل هواکش می تواند مقادیر منفی و یا منفی باشد. در واقع فشار کل هواکش معیار سنجش انرژی موجود در جریان هوا می باشد. امکان افزایش میزان فشار کل تنها در فن وجود دارد.

اندازه گیری فشار کل هواکش صنعتی

می توان فشار کل هواکش را به وسیله لوله مرکب Impact Tube  متصل به مانومتر که در مقابل جریان هوا قرار می گیرد اندازه گرفت.

از آنجایی که سرعت جریان هوا در داخل کانال یکسان نیست، مقدار فشار کل نیز با تفییرات سرعت، تغییر می کند. بنابراین با اندازه گیری فشار کل در یک نقطه از کانال نمی توانیم به دستی فشار کل را در کانال محاسبه نماییم.

مقایسه فشار استاتیک، فشار سرعت و فشار کل 

این سه نوع فشار از اهمیت فوق العاده ای در صنعت تهویه برخوردار هستند. جهت درک بهتر انها می توانید قطعه ای از کانال را که از دو طرف مسدود شده است در نظر بگیرید. فشار داخل کانال را ۰٫۱ پوند بر اینچ بیشتر از فشار هوای اطراف در نظر بگیرید.

حالت اول : اگر یک سوراخ کوچک ( به اندازه ۱/۱۶ تا ۳/۳۲ اینچ) به طرف داخل مته شود، و به یک سر فشار سنج کمانی شکل وصل شود، فشار سنج ، فشاری در حدود ۲٫۷۷ اینچ آب را نشان خواهد داد.

اگز انحراف مایع در بازویی از فشار سنج که در تماس با هوای آزاد قرار دارد بیشتر از ارتفاع آب در  بازویی که متصل به کانال است ، باشد آنگاه میزان فشار نمایش داده شده مثبت خواهد بود و بدین معنی است که میزان فشار درون کانال بیشتر از فشار هوای بیرون است.

محاسبه فشار کل هواکش فشار استاتیک و فشار سرعت در کانال

محاسبه فشار کل هواکش فشار استاتیک و فشار سرعت در کانال

باید به این نکته توجه داشت که از آنجا که در کانال سرعتی وجود ندارد، فشار سرعت برابر صفر خواهد بود و میزان فشار کل با میزان فشار استاتیک برابر خواهد بود .SP=ST

لوله مرکب چیست ؟

یک لوله اندازه گیری که در مقابل جریان وصل می شود لوله مرکب نامیده می شود. این لوله فشار کل را اندازه گیری می نماید.

در مثالی که آورده شد، فشار سنج سمت راستی متصل به لوله مرکب نیز عدد ۲٫۷۷ اینچ  آب را نشان خواهد داد.

نحوه محاسبه فشار سرعت در کانال 

حالت دوم : اگر یکی از بازوهای فشار سنج متصل به لوله مرکب بوده و بازوی دیگر آن به روزنه فشار استاتیک وصل ش.د. در این صورت فشار سنج اختلاف فشار بین  دو فشار را نمایش خواهد داد.

چون VP=TP-SP است، لذا فشار سنجی که به این صورت وصل شده باشد، فشار سرعت را اندازه گیری خواد نمود. در این مثال جریان هوا وجود ندارد و همنطور که پیش تر ذکر شد فشار سرعت برابر صفر می باشد. ملاحظه می شود که در این حال عقربه فشار سنج منحرف نمی گردد. که همین نشان دهنده صفر بودن فشار استاتیک است.

 

حالت سوم : اگر موانع انهایی و ابتدایی کانال برداشته شود و یک هواکش در میانه آن نصب شود، میزان نمایش فشار در فشار سنج ها متفاوت با دو حالت قبل خواهد بود.

فشار کل هواکش با فن

فشار کل هواکش با فن

در این صورت :

در بالادست هواکش : فشار استاتیک و فشار گل منفی خواهند بود. منفی  بودن فشار کل بدین معنی است که فشار در بالادست هواکش از فشار جو کمتر است. این قسمت از سیستم ، قسمت مکش نامیده می شود.

در پایین دست هواکش:فشار استاتیک و فشار گل مثبت خواهند بود. مثبت بودن فشار کل بدین معنی است که فشار در  پایین دست هواکش از فشار جو بیشتراست. این قسمت از سیستم ، قسمت دمش نامیده می شود.

بدون در نظر گرفتن دست بالا و پایین هواکش، فشار سرعت در این سیستم همواره مثبت خواهد بود.

با توجه به حهت عقربه های فشار سنج نیز می توان متوجه شد در کدام قسمت از سیستم فشار مثبت و در کدام قسمت فشار منفی می باشد.

بیشتر بخوانید :

نحوه محاسبه فشار استاتیک و فشار سرعت 

دسته بندی هواکش ها بر مبنای حداکثر فشار

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما