راهنمای فن سانتریفیوژ : معرفی انواع فن سانتریفیوژ و بررسی ویژگی‌های آنها

انواع فن آکسیال
معرفی رایج‌ترین انواع فن آکسیال به همراه کاربرد و ویژگی‌های آنها
خرداد ۱۶, ۱۴۰۰
فن ضداسید
فن ضداسید‌ : آشنایی با فن ضداسید و کاربردهای آن
شهریور ۲۰, ۱۴۰۰
راهنمای فن سانتریفیوژ

راهنمای فن سانتریفیوژ

راهنمای فن سانتریفیوژ : معرفی انواع فن سانتریفیوژ و بررسی ویژگی‌های آنها

نکات مطرح شده در این نوشته به عنوان راهنمای فن سانتریفیوژ به کاربران کمک می‌کند تا با انواع فن‌های سانتریفیوژی و ویژگی‌های آنها آشنایی پیدا کنند. امروزه فن‌های سانتریفیوژی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مختلف در شرایط و موقعیت‌های متفاوت داشته باشند. بنابراین اگر شما از انواع فن سانتریفیوژی در محیط تجاری و صنعتی یا ساختمان مسکونی خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود تا با انواع فن و کاربردهای آنها آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید فنی را انتخاب کنید که مناسب با نیازها و شرایط مورد نظر شما باشد. مطالعه‌ی راهنمای فن سانتریفیوژ می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. این متن به عنوان یک راهنمای فن سانتریفیوژ است که در آن به معرفی انواع فن‌های سانترفیوژی و ویژگی‌های آنها خواهیم پرداخت.

 

راهنمای فن سانتریفیوژ

راهنمای فن سانتریفیوژ و انواع آن

شاید برای شما این سوالاتی از این قبیل پیش آمده باشد که فن سانتریفیوژ چیست و این نوع فن‌ها برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟ یا اینکه انواع مختلف فن‌های سانتریفیوژ کدام‌ها هستند؟ این نوشته که به عنوان یک راهنمای فن سانتریفیوژ است هر آنچه را که شما باید در مورد فن‌های گریز از مرکز باید بدانید را بیان خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

 

فن سانتریفیوژ

 

فن سانتریفیوژ یا فن گریز ار مرکز

فن سانتریفیوژ که با عنوان فن گریز از مرکز نیز شناخته می‌شود، یکی از فن‌های بسیار پرکاربرد در موقعیت‌‌های مختلف به شمار می‌آید. شیوه‌ی کار فن سانتریفیوژ به طور کلی به این صورت است که جریان هوا در آن به صورت موازی با محوری وارد پروانه می‌شود و سپس به دلیل عملکرد نیروی گریز از مرکز، در جهت شعاع پروانه جریان پیدا می‌کند. در بیشتر فن‌های سانتریفیوژ یا فن‌های گریز از مرکز، پروانه داخل یک محفظه محصور می‌شود تا جریان هوا به سمت سیستم کانال کشی منتقل شود. این نوع از فن‌ها در بسیاری از محیط‌های تجاری و صنعتی به منظور تهویه‌ی هوا ( به خصوص در محیط‌هایی که میزان آلودگی هوا در آنها بالا است)، فرآیندهای کنترل و پردازش مواد و فرآیندهایی که در آنها به جریان هوا یا گاز با دمای بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید گفت که انواع فن‌های سانتریفیوژ به طور گسترده در مراکز تولیدی و صنعتی بسیاری مانند کارخانه‌های ساخت فولاد، کارخانه‌ها‌ی تولید و پردازش مواد شیمیایی، کارخانه‌‌های تولید سیمان و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید اضافه کرد که فن گریز از مرکز یکی از کارآمدترین فن‌های موجود در بازار امروز است.

انواع فن سانتریفیوژ

نحوه کارکرد فن سانتریفیوژ یا فن گریز از مرکز

فن سانتریفیوژ یا فن گریز از مرکز، یک پمپ یا موتور است که هوا را به حرکت در می‌آورد و آن را به جریان می‌اندازد. این فن ابتدا هوا را داخل دمنده می‌کشد و سپس آن را با زاویه ۹۰ درجه به سمت بیرون انتقال می‌دهد. دو جزء اصلی فن سانتریفیوژ عبارت هستند از موتور و پروانه. وظیفه‌ی پروانه پیش برنده این است که هوا را مکیده و آن را به سمت سیستم بکشد، سپس هوا به سمت بیرون هدایت می‌شود.

برخی از فن‌های سانتریفیوژ می‌توانند هوا را با زاویه‌ای کمتر از ۹۰ درجه بکشند و به بیرون انتقال دهند. به این نوع فن‌های سانتریفیوژی، فن‌های جریان مختلط گفته می‌شود. برخی از فن‌های گریز از مرکز دارای محفظه هستند در حالی که برخی دیگر می‌توانند بدون محفظه یا ساختار بیرونی برای محافظت ساخته شوند.

فن‌های سانتریفیوژ را می‌توان با توجه به نوع تیغه‌هایشان به انواع اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

فن سانتریفیوژ با تیغه‌های مایل به عقب

فن سانتریفیوژ با تیغه‌های فویل هوایی مایل به عقب

فن سانتریفیوژ با تیغه‌های شعاعی

تیغه‌های منحنی رو به جلو

هر نوع تیغه از نظر کارایی متفاوت است. به عبارت دیگر، نوع تیغه‌های فن سانتریفیوژ بر فشار و سرعت حرکت هوا و حجم جریان هوای تولید شده تاثیر دارد. مهم‌ترین چیزی که در مورد فن‌های سانتریفیوژی باید بدانید این است که فن‌هایی با تیغه‌های خمیده و انواع فن‌های سانتریفیوژی عقب کارآمدترین به شما می‌آیند. در حالی که فن‌های سانتریفیوژی با تیغه‌های خمیده به سمت جلو کارایی کم‌تری دارند. با این حال هر کدام از انواع این فن‌ها برای به کارگیری در موقعیت‌های مختلف مناسب هستند. کارایی فن سانتریفیوژ با واحد پاسکال سنجیده می‌شود. پاسکال یک واحد استاندارد برای سنجش فشار است که معادل یک نیوتن در متر مربع می‌شود. به طور کلی بیشتر فن‌های سانتریفیوژ یا فن‌های گریز از مرکز دارای تیغه‌های فن بیشتری نسبت به فن‌های محوری یا فن‌های آکسیال هستند که باعث افزایش کارایی آنها می‌شود.

کاربردهای فن سانتریفیوژ در ساختمان‌های مسکونی و تجاری

یک فن سانتریفیوژ معمولاً در کاربردهای مسکونی برای جابجایی هوا از طریق مجرا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال این فن در سیستم تهویه مطبوع، کوره یا مجرای هود آشچزخانه به کار برده می‌شود.

همچنین ممکن است شاهد استفاده فن سانتریفیوژ در محیط‌های تجاری مانند کارواش‌ها باشید. پس از اتمام شستشوی اتوموبیل، فن‌های بزرگ ماشین شما را در عرض چند ثانیه خشک می‌کنند. این فن‌ها هوای بیرون را گرفته و به سرعت حرکت می‌دهند و باعث ایجاد اختلاف فشار می‌شوند. تا زمانی که دیفرانسیل فشار حفظ شود، هوا به حرکت خود ادامه می‌دهد و ماشین شما به سرعت خشک می‌شود. به کارگیری فن‌های سانتریفیوژ در دستگاه‌های نقاله هوا که معمولاً در انبارهای تجاری مشاهده می‌شود نیز متداول است. در این دستگاه از جریان هوا برای حمل اجسام در امتداد یک نوار نقاله استفاده می‌کنند.

فن تهویه سقفی

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع فن‌های گریز از مرکز، فن تهویه سقفی است. استفاده از این نوع از فن‌ها در آشپزخانه‌ها و آزمایشگاه‌های تجاری بسیار رایج است و به منظور تهویه هوا به کار برده می‌شوند. معمولاً هوای حاوی این محیط‌ها مقدار زیادی چربی، خاک، سموم، یا مواد شیمیایی دارد که باید به وسیله یک فن از فضای داخلی ساختمان دور شوند. استفاده از فن برای تامین تهویه هوا در این مکان‌ها یک روش راحت و مقرون به صرفه است. باید بدانید که فن‌ها سیستم‌های کم مصرفی هستند و به همین دلیل میزان مصرف انرژی باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی نمی‌شوند. کم مصرف بودن فن‌ها و عدم انتشار گازهای سمی و گلخانه‌ای در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مطبوع، موجب می‌شود که فن‌ها در فهرست سیستم‌های سازگار با محیط زیست نیز قرار بگیرند.

انواع فن‌های سانتریفیوژ صنعتی

 

همانطور که گفته شد فن‌های سانتریفیوژ علاوه بر به کارگیری در ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربردهای صنعتی بسیاری نیز دارند. در واقع فن‌‌های صنعتی سانتریفیوژی به دلیل کارایی بالایی که دارند، به عنوان یکی از انواع فن صنعتی پرکاربرد به شمار می‌آیند. این نوع از فن‌‌ها بیشتر در آن دسته از محیط‌‌های صنعتی که درصد آلودگی بالایی دارند، به منظور تهویه‌ی هوا و رفع آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن‌های صنعتی سانتریفیوژی علاوه بر تامین تهویه، کاربردهای صنعتی دیگری نیز دارند. به عنوان مثال از فن صنعتی سانتریفیوژی در کارخانه‌ها برای کنترل فرآیندهای ساخت و پردازش مواد و فلزات استفاده می‌شود. همچنین به کارگیری فن سانتریفیوژ صنعتی در فرایندهایی که به ایجاد جریان هوا یا گاز در دمای بالا نیاز است، بسیار رایج است. از این رو از انواع فن صنعتی سانتریفیوژ در فرآیندهای صنعتی مانند ساخت و پردازش مواد استیل و فلزات، مواد شیمیایی، ساخت سیمان و … استفاده می‌شود.

در ادامه این نوشته به معرفی و بررسی چند فن صنعتی سانتریفیوژی پرکاربرد می‌پردازیم.

فن سانتریفیوژی با انحنای رو به عقب

فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ بکوارد

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در راهنمای فن سانتریفیوژ باید به آن اشاره کرد، کارایی بالا و پرکاربرد بودن فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به عقب یا همان فن‌های بکوارد است. این نوع از فن‌ها دارای تیغه‌هایی با خمیدگی رو به عقب هستند. در واقع فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به عقب به دلیل طراحی و ساختارشان دارای بیشترین بازده در ‌بین انواع دیگر فن‌‌های سانتریفیوژی صنعتی هستند. طراحی و ساخت این نوع فن‌‌های سانتریفیوژی این امکان را فراهم‌ می‌کند تا بتوانند با سرعت بالایی بچرخند و جریان هوایی با فشار بالا را تولید کنند. یکی دیگر از مزیت‌های مهم فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به عقب این است که مقاومت بالایی دارند و ‌می‌توان از آنها در شرایط سخت صنعتی استفاده کرد. برای مثال به کارگیری این نوع از فن‌ها در دمای بالا یا فرایندهایی که در آنها از مواد خورنده و فرسایشی استفاده‌ می‌شود، رایج است.

فن سانتریفیوژی با انحنای رو به جلو

این نوع از فن‌های سانتریفیوژی دارای تیغه‌هایی با انحنای رو به جلو هستند. فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به جلو در مقایسه با دیگر فن‌های سانتریفیوژی قادر هستند تا بیشترین مقدار جریان هوا را تولید‌ ‌کنند. با این وجود این نوع از فن‌های سانتریفیوژی بازده کمتری دارند. یکی از راهکارهای بهبود کارایی و بازده این نوع از فن‌ها این است که تعداد تیغه‌های بیشتری در ساخت آنها به کار برود. به همین دلیل است که فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به جلو تعداد تیغه‌‌های بیشتری دارند. فن‌های سانتریفیوژی با انحنای رو به جلو بیشتر به منظور تامین تهویه‌ی هوا و دور کردن آلودگی در محیط‌های صنعتی و تجاریمورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن سانتریفیوژی تیوبی

فن سانتریفیوژ تیوبی

فن سانتریفیوژ تیوبی

 

فن سانتریفیوژی تیوبی یکی دیگر از انواع فن‌های صنعتی گریز از مرکز به شمار می آید. این فن داخل یک محفظه‌ی استوانه‌ای قرار‌ می‌گیرد. فن سانتریفیوژی تیوبی جریان هوای رادیال خارج شده از پروانه را می‌گیرد و آن را در جهت ‌آکسیال به سمت بیرون هدایت‌ می‌کند.

فن سانتریفیوژی پلاگین

همانطور که قبلاً گفته شد برخی از فن‌های سانتریفیوژی فاقد محفظه هستند. فن سانتریفیوژی پلاگین یکی از انواع پرکاربرد فن‌ سانتریفیوژی صنعتی است که هیچگونه محفظه‌ای در اطراف پروانه‌ی خود ندارد. در فن‌‌ سانتریفیوژی پلاگین، جریان هوا یا گاز در جهت محوری مکیده شده و وارد پروانه می‌شود. سپس به دلیل نیروی گریز از مرکز، جریان هوا به سرعت شتاب می‌گیرد و ۹۰ درجه‌ می‌چرخد. سپس جریان هوا به صورت شعاعی از فن خارج‌ شده و به سمت بیرون هدایت می‌شود.

یکی از ویژگی‌های فن‌‌های سانتریفیوژی پلاگین این است که حجم متوسط یا کمی از جریان هوا را با فشار بالا تولید‌ می‌کنند. این ویژگی باعث‌ می‌شود که فن سانتریفیوژی پلاگین برای به کارگیری در آن دسته از سیستم‌های صنعتی که فشار هوا در آنها افت پیدا‌ می‌کند، مناسب باشد و کاربرد بسیاری در این موقعیت‌ها داشته باشد. از جمله کاربردهای این فن می‌توان به استفاده از آن در ساخت سیستم‌‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های کنترل آلودگی و گرد و غبار زدایی، فرایندهای تولید و پردازش مواد شیمیایی، بویلر‌‌ها، سیستم‌های تبدیل و تغییر مواد، و … اشاره ‌کرد. به طور کلی فن‌‌های صنعتی سانتریفیوژی کارایی و مقاومت بالایی دارند. از این رو برای به کارگیری در شرایط سخت صنعتی طراحی بسیار مناسب هستند و این قابلیت را دارند که در دماهای بالا، فرآیندهایی که در آنها مواد خورنده و فرسایشی به کار برده‌ می‌شود، یا فرایندهایی که باعث تولید و انتشار گاز‌‌های سمی و دود اسیدی‌ می‌شوند و غیره از آنها بهره گرفت.

فن سانتریفیوژی با تیغه‌ی فویل هوایی یا تیغه‌ی هواساز

این نوع از فن‌های صنعتی سانتریفیوژی می‌توانند جریان هوای بزرگ در فشار کم ایجاد کنند. علی‌رغم شباهت کاربردی آنها با فن‌های آکسیال، بازده فن‌های صنعتی سانتریفیوژی با تیغه‌های هواساز از فن‌‌های ‌آکسیال بالاتر است. باید گفت که این نوع از فن‌های سانتریفیوژی از لحاظ ایرودینامیکی بازده بسیار بالایی دارند.

فن سانتریفیوژی با تیغه‌ی رادیال یا شعاعی

از دیگر انواع فن‌های صنعتی که در این نوشته به عنوان راهنمای فن سانتریفیوژ به معرفی آنها خواهیم پرداخت، فن‌ سانتریفیوژی با تیغه‌ی رادیال است. این نوع از فن‌ها با عنوان فن‌های سانتریفیوژی با تیغه‌‌های پارویی یا شعاعی نیز شناخته‌ می‌شوند. معمولاً تعداد تیغه‌‌های به کار رفته در طراحی و ساخت فن‌های سانتریفیوژی با تیغه‌های رادیال کمتر از تعداد تیغه‌‌های فن‌های سانتریفیوژی دیگر است. این نوع از فن‌‌های سانتریفیوژی صنعتی این قابلیت را دارند که جریان هوایی با حجم کم یا معمولی و با فشار پایین ایجاد کنند. مهم‌ترین ویژگی فن سانتریفیوژی با تیغه‌ی رادیال توانایی بالای آن در کنترل و دور کردن گرد و غبار و ذرات معلق در هوا یا گاز است. با این وجود بازده فن‌‌های سانتریفیوژی با تیغه‌ی رادیال در مقایسه با دیگر انواع فن‌‌های سانتریفیوژی پایین‌تر است. این نوع از فن‌‌های سانتریفیوژی صنعتی معمولاً در محیط‌ها و فرایندهایی که ‌میزان گرد و غبار و آلودگی در آنها بالا است و در عین حال نیازی به بازده بالای فن نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده انواع فن سانتریفیوژی صنعتی و تجاری و خانگی است. در صورتی که قصد خرید هر کدام از انواع فن‌های سانتریفیوژی را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. امیدواریم که راهنمای فن سانتریفیوژ برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فن‌های سانتریفیوژ و کاربردهای آنها می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: prolinerangehoods

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما