فن اگزاست : رایج‌ترین انواع فن موجود در بازار و مزایای به کارگیری آنها

فن سانتریفیوژ سقفی : انتخاب مناسب جهت سیستم های تهویه
مهر ۸, ۱۳۹۷
دمپر -انواع دمپر DAMPER
دمپر چیست ؟
آبان ۹, ۱۳۹۷
فن اگزاست- هواکش اگزاست

فن اگزاست- هواکش اگزاست

فن اگزاست یک وسیله بسیار خوب و ایده آل برای حفظ‌ درجه حرارت مناسب و کیفیت هوای داخل ساختمان است.‌ فن‌های اگزاست با عنوان پنکه‌های خروجی نیز شناخته می‌شوند.‌ این نوع از فن‌ها در مراکز تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار برده می‌شوند.‌ باید گفت که استفاده از فن‌های اگزاست موجب می‌شود که‌ هوای‌‌ داخلی ساختمان کیفیت بهتری داشته باشد و شرایط‌ مناسب برای انجام فعالیت‌های کاری یا زندگی فراهم شود.‌ در این نوشته به معرفی فن‌های اگزاست و‌ انواع آنها خواهیم پرداخت. همچنین شما را با مزیت‌های به کارگیری فن‌های‌ اگزاست‌ آشنا خواهیم کرد. اگر شما نیز قصد دارید که برای تامین تهویه‌ ساختمان مورد نظر خود از فن‌های ‌اگزاست استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

فن اگزاست

فن اگزاست

آشنایی با فن اگزاست‌ و کاربردهای آن

‌‌همانطور که قبلاً گفته شد، انواع فن‌های اگزاست کاربرد‌های مختلفی در محیط‌های تجاری و صنعتی و خانه‌های مسکونی دارند.‌ فن‌های اگزاست برای از بین بردن رطوبت اضافی و‌ بوهای ناخوشایند در یک منطقه یا اتاق استفاده می‌شوند.‌ برای مثال در ساختمان‌های مسکونی می‌توان از فن‌های اگزاست یا فن‌های خروجی در حمام و آشپزخانه‌ استفاده کرد.‌ فعالیت‌هایی مانند دوش گرفتن، شستن، یا آشپزی می‌توانند باعث ایجاد رطوبت یا بو‌ در خانه شوند.‌ در این موقعیت‌ها می‌توان از فن‌های اگزاست برای‌ دور کردن رطوبت اضافه و‌ بو‌های ناخوشایند بهره برد.‌ در محیط‌های تجاری و صنعتی نیز‌‌ تجمع دود‌ و گازهای شیمیایی و سمی ‌می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.‌ تنفس دود و گازهای آلوده برای‌ سلامتی کارکنان و افراد حاضر در ساختمان مضر خواهد بود.‌ به همین دلیل استفاده از فن‌های اگزاست در محیط‌های تجاری و صنعتی که اغلب به دلیل به کارگیری‌ ماشین آلات صنعتی‌ و مواد شیمیایی،‌ آلودگی یکی از مشکلات اساسی در آنها است، کاربردهای بسیاری دارد.

‌نحوه کار فن‌های اگزاست

نحوه کار فن اگزاست

نحوه کار فن اگزاست

برای اینکه با فن‌های ‌اگزاست آشنایی بیشتری پیدا کنید در این قسمت به صورت خلاصه و مختصر‌ شما را با نحوه کار‌ این نوع از فن‌ها آشنا خواهیم کرد.‌ به طور کلی می‌توان گفت که فن‌های ‌اگزاست دارای ساختار ساده‌ای هستند. فن اگزاست بو، آلودگی، دود، بخار و رطوبت اضافه را از‌ فضای داخلی ساختمان دور کرده و آن را به‌‌ بیرون از ساختمان‌ و فضای باز انتقال می‌دهند.‌ در واقع فن اگزاست از یک موتور برای چرخاندن پره‌های خود استفاده می‌کند.‌ این موتور برای بیرون کشیدن هوا از محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ هوای داخل ساختمان که دارای رطوبت و آلودگی است، از طریق دریچه خروجی فن رانده شده و از فضای داخلی ساختمان خارج می‌گردد.

مزایای فن اگزاست ترموستات دار

باید گفت که فن‌های اگزاست برای تهویه هوا از انرژی برق استفاده می‌کنند.‌ بسیاری از فن‌های اگزاست را می‌توان توسط یک سوئیچ دیواری کنترل کرد.‌ برخی از فن‌های اگزاست‌ در مدل‌های خاصی ساخته می‌شوند که مجهز به ترموستات هستند.‌ آن دسته از فن‌هایی‌ که دارای‌ ترموستات هستند به صورت اتوماتیک کار می‌کنند.‌ ترموستات قطعه‌ای است که‌ به صورت خودکار و اتوماتیک‌ وجود آلودگی و میزان رطوبت هوا را تشخیص می‌دهد‌ و تعیین می‌کند که چه هنگامی ‌دستگاه باید شروع به کار کند.‌ هنگامی ‌که حرارت، میزان آلودگی، یا رطوبت فضای داخلی ساختمان به حد خاصی برسد ترموستات به صورت اتوماتیک باعث روشن شدن فن اگزاست می‌شود.‌ مجهز بودن فن‌های ‌اگزاست به ترموستات باعث می‌شود که کنترل بیشتری روی سیستم خود داشته باشید.‌ از طرف دیگر فن‌های اگزاستی که دارای ترموستات باشند انرژی کمتری مصرف خواهند کرد.‌ ترموستات باعث می‌شود در مواقعی که نیازی به کار کردن دستگاه‌ نیست، فن خاموش شود‌‌ و انرژی اضافه مصرف نکند.‌ به همین دلیل فن‌های اگزاست مجهز به ترموستات‌ هزینه به کارگیری مقرون به صرفه‌تری خواهند داشت و باعث صرفه جویی‌ در هزینه‌های‌ مربوط به انرژی برق خواهند شد. به خصوص در محیط‌های تجاری و صنعتی توصیه می‌شود که از فن‌های‌ اگزاستی بهره برده شود که مجهز به ترموستات هستند.

سیستم های  فن اگزاست

برای تخلیه هوای آلوده در سالن های صنعتی از هواکش ها و فن ها استفاده می شود. در این شرایط با استفاده از هواکش ها، گازها، بخارات و گرد و غبار های موجود در فضا از محیط مورد نظر خارج می شوند.

برای این کار دو نوع سیستم تخلیه وجود دارد:

  • سیستم تخلیه کلی هوا  General  Exhaust
  • سیستم تخلیه موضعی هوا  Local Exhaust

در تخلیه نوع اول یا تخلیه کلی هوا با استفاده و نصب تعدادی هواکش در محل های مناسب کل هوای موجودد در فضا تخلیه می شود. در تخلیه نوع دوم یا تخلیه به صورت موضعی، هوای یک منطقه از کل فضا تخلیه می شود.

لازم به ذکر می باشد که تخلیه موضعی هوا نسبت به تخلیه کلی هوا دارای برتری هایی می باشد که می توان آنها را نام برد. شاید اولین مزیت این باشد که قبل از پخش شدن هوای آلوده در محیط، این هوای آلوده تولید شده به خارج از محیط و فضا منتقل می شود. با توجه به کم بودن حجم هوای قابل جابجایی، اندازه و توان این نوع هواکش ها نیز کاهش می یابد.

در این شرایط باید به این نکته توجه نمود که تخلیه هوا از یک فضا تولید فشار منفی می نماید که در حالت کلی این کسری هوای مورد نیاز از طریق هوای تازه ورودی از درب ها و یا پنجره ها تامین می شود. در شرایطی که محل یا فضا بطور کامل ایزوله باشد لازم است با استفاده از یک فن فوروارد هوای تازه مورد نیاز را تامین نمود. استفاده از یک فن اگزاست با کیفیت بالا می تواند در راندمان سیستم تخلیه تاثیر به سزایی داشته باشد.

اجزای سیستم تخلیه موضعی هوا

 سیستم تخلیه موضعی هوا شامل اجزای زیر می باشد:

  • هود Hood
  • سیستم کانال کشی Duct system
  • کانال عمودی یا دودکش  Exhaust Stack
  • هواکش     Air Moving Device
  • فیلتر Filter

شاید یکی از متداول ترین سوالات این باشد که ویژگی یک هود مناسب چیست؟  یک هود مناسب هودی می باشد که بتواند با تخلیه حداقل هوا حداکثر میزان مواد زائد و آلودگی را از محیط خارج نماید.

هود ها در انواع مختلفی می باشند، به عنوان مثال هود از نوع باز  و هود از نوع بسته.

در هود از نوع باز هود علاوه بر هوای آلوده مقداری از هوای اطراف را نیز به داخل مکش می نماید و اطراف هود باز می باشد.

در هود از نوع بسته، هود در واقع در یک محفظه قرار دارد و فقط هوای داخل آن محفظه را به خارج تخلیه می نماید و هوای آلوده فقط در داخل آن محفظه محصور می باشد.

در هود ها برای آنکه هوا بطور یکنواخت وارد هود شود لازم است یک و یا چند صفحه فلزی در نزدیک دهانه مکنده هوا در هود نصب شود تا مکش هوا در تمام نقاط هود تقریبا به یک میزان و اندازه صورت پذیرد. این صفحه و یا صفحات سبب می شوند تا جریان هوا از نقاط پایین به هود نرود و هود فقط از لبه های خود هوا را بگیرد. این عمل باعث می شود تا راندمان هود بالاتر رود و هوا آلوده در بالای نقطه کار را به راحتی از فضا و محیط خارج نماید.

فن اگزاست (هواکش اگزاست ) در کلیه سیستم های تخلیه هوا به عنوان مرکز اصلی تهویه مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت‌های به کارگیری فن‌های اگزاست

کیفیت هوای مناسب

به کارگیری فن‌های ‌اگزاست در‌ محیط‌هایی که دارای کاربری تجاری صنعتی و مسکونی هستند می‌تواند بسیار مفید واقع شود.‌ استفاده از فن اگزاست برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه‌ و همچنین ساختمان‌های‌ تجاری و صنعتی مانند اداره‌ها، مدارس و‌ مراکز‌ آموزشی،‌ بیمارستان‌ها،‌ سالن‌های ورزشی،‌ استخرها،‌ کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و‌…‌‌ بسیار مفید و موثر است.‌

مصرف انرژی پایین

فن‌های ‌اگزاست می‌توانند به سرعت مناطقی را که بیش از حد گرم شده‌اند خنک کنند.‌ با استفاده از فن‌های ‌اگزاست می‌توان هوای گرم و نامطبوع فضای داخلی ساختمان را تخلیه کرده و بدون استفاده از سیستم تهویه هوا دمای‌ هوای داخل ساختمان را کاهش داد.‌ باید بدانید که فن‌های ‌اگزاست در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوا‌ انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند و به کارگیری آنها بسیار مقرون به صرفه‌تر است.‌ در واقع کم مصرف و مقرون به صرفه بودن به کارگیری فن‌های ‌اگزاست یکی از مزیت‌های مهم آنها‌ به شمار می‌آید.

حذف رطوبت اضافه در منزل

فن‌های اگزاست رطوبت اضافی را که می‌تواند‌‌ باعث ایجاد مشکل شود‌، از فضای داخلی محیط دور می‌کنند.‌ باید گفت که رطوبت اضافه در داخل ساختمان می‌تواند همواره مشکل ساز باشد. بیش از اندازه بودن میزان رطوبت‌ فضای داخلی ساختمان امکان رشد سریع انواع باکتری‌ها و کپک‌ها را فراهم می‌کند.‌ این امر می‌تواند موجب‌ ایجاد آلرژی و عود بیماری‌های تنفسی‌ در انسان شود.‌ از طرف دیگر رطوبت‌ بیش از اندازه می‌تواند به اشیاء و‌ تجهیزات داخل ساختمان صدمه برساند و‌ طول عمر مفید آنها را کاهش دهد.‌ برای مثال میعانات ناشی از استفاده از آب گرم می‌تواند روی دیوارها، سقف و سایر سطوح جمع شده و علاوه بر رشد کپک باعث از بین رفتن تدریجی آنها شود.‌ همچنین رطوبت بیش از اندازه باعث‌‌ سرعت بخشیدن به فرایند زنگ زدگی‌ در اشیاء فلزی شده و‌‌ عملکرد و طول عمر مفید آنها را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.‌‌ به همین دلیل لازم است که همواره میزان رطوبت فضای‌ داخلی ساختمان را تحت کنترل داشته باشید.‌‌ فن‌های اگزاست با از بین بردن رطوبت اضافی و دور کردن بوی نامطبوع و آلودگی‌ها‌ کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود می‌بخشند.‌ استفاده از فن‌های ‌اگزاست باعث می‌شود که شما هوای راکد و نامطبوع را از‌ محیط داخلی ساختمان‌ به راحتی خارج کنید و بتوانید‌ محیطی با هوای مطبوع را تامین نمایید.

نحوه استفاده و راه‌اندازی آسان

یکی دیگر از مزیت‌های فن‌های اگزاست این است که به دلیل ساختار ساده‌ای که دارند،‌ نحوه استفاده و به کارگیری آنها نیز‌ راحت است.‌ در صورت استفاده از فن‌های ‌اگزاست نیازی به صرف زمان و انرژی زیاد به منظور نگهداری و مراقبت از آنها نخواهید داشت.‌ همچنین تعمیر یا تعویض قطعات فن‌های اگزاست‌ آسان و‌ کم هزینه است. این در حالی است که سیستم‌های تهویه هوا ساختار پیچیده‌ای دارند و‌ نگهداری‌ آنها به مراتب پرهزینه‌تر و سخت‌تر‌ است.

انواع فن‌های اگزاست

انواع فن‌های اگزاست

انواع فن‌های اگزاست

باید گفت که فن‌های ‌اگزاست در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده سیستم‌های تهویه هوا‌ طراحی و ساخته شده و برای استفاده کاربران به بازار‌ عرضه می‌شوند.‌ کاربران می‌توانند با توجه به نیازها و شرایط ساختمان مورد نظر خود،‌ فن اگزاستی را انتخاب کنند که دارای اندازه و مدل مناسب برای آنها باشد.‌ به طور معمول فن‌های ‌اگزاست از طریق خود واحد یا مجرای اختصاصی به صورت مستقیم‌ هوای داخل ساختمان را به بیرون انتقال می‌دهند.‌ برخی از فن‌های اگزاست نیز می‌توانند به سیستم تهویه‌ هوا متصل گردند.‌

 

فن اگزاست سقفی

فن اگزاست سقفی

 

کاربران می‌توانند پنکه‌های خروجی را به صورت‌ فن‌های دیواری و سقفی تهیه کنند.‌ به عنوان مثال فن‌های دیواری و سقفی معمولاً در سرویس‌های بهداشتی‌ نصب می‌شوند.‌ برخی دیگر از فن‌های ‌اگزاست نیز روی‌ سیستم‌هایی مانند هود اشپزخانه متصل هستند.‌ نوع دیگری از فن‌های اگزاست با‌ عنوان فن‌های خطی شناخته می‌شوند.‌ فن‌های اگزاست خطی مدل‌هایی هستند که به کانال مجاری ساختمان متصل می‌شوند و هوا را از طریق سیستم تهویه موجود در‌ ساختمان به سمت بیرون‌ هدایت می‌کنند.

نکات مهم در مورد فن‌های اگزاست

در حالی که فن‌های ‌اگزاست دارای مزیت‌های زیادی هستند و کاربران بسیاری از آنها استفاده می‌کنند، در صورتی که‌ این فن‌ها به صورت صحیح مورد استفاده قرار نگیرند می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورند.‌ اگر شما قصد دارید از فن‌های ‌اگزاست برای تامین تهویه ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، لازم است که با نکات مهم در مورد نحوه به کارگیری صحیح آنها آشنایی کافی داشته باشید.‌ به همین منظور در این قسمت شما را با چند نکته مهم در مورد به کارگیری فن‌های اگزاست‌ آشنا می‌کنیم.

 

نصب صحیح فن‌های اگزاست

‌لزوم نصب صحیح فن اگزاست

یکی از نکات بسیار مهم در مورد فن‌های اگزاست نصب صحیح آنها است.‌ در صورتی که فن اگزاست را به درستی نصب نکرده باشید، ممکن است که گرما و رطوبت به جای این که به خارج از ساختمان هدایت شود، به قسمت‌ها یا اتاق‌های دیگر ساختمان انتقال پیدا کند.‌ به همین دلیل لازم است که هنگام نصب فن ‌اگزاست دقت کافی را به خرج دهید و‌ آن را در محل مناسب نصب کنید.‌ همچنین اگر واحد به درستی عایق بندی نشده باشد بخشی از هوای خارج شده از فضای داخلی ساختمان می‌تواند در قسمت‌هایی از ساختمان مانند اتاق زیر شیروانی‌ تخلیه شود.‌ این امر می‌تواند در طول زمان موجب‌ افزایش رطوبت‌ شده و مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.‌‌ از طرف دیگر نصب نادرست فن ‌اگزاست می‌تواند موجب تولید سر و صدای اضافه و آزار دهنده شود.‌‌ ایجاد سر و صدای زیاد توسط فن‌های اگزاست به ویژه در آن دسته از مکان‌هایی که در آنها به سکوت و آرامش نیاز است،‌ موجب سلب آسایش و رفاه‌ افراد حاضر در ساختمان خواهد شد.‌ گاهی اوقات ممکن است ایجاد سر و صدای زیاد باعث شود که کاربران‌ در مواقع ضروری از‌ روشن کردن فن خودداری کنند و به این‌ ترتیب باعث ایجاد رطوبت اضافه، بوی بد، و هوای بی‌کیفیت و نامطبوع در اتاق شوند.

نصب توسط افراد متخصص

هنگام نصب فن‌ اگزاست توصیه می‌شود که از یک فرد‌ متخصص‌ که دارای دانش و تجربه کافی در این زمینه است‌ کمک بخواهید.‌ یک تکنسین متخصص می‌تواند با نصب فن خروجی‌ در قسمت‌های اصلی‌ ساختمان‌، کیفیت هوا را‌ بهبود ببخشد و‌ با کمک به انتخاب فنی متناسب با نیاز شما و نصب صحیح آن، عملکرد درست و بازده بالای فن را تضمین کند.

 

فن اگزاست بزرگ صنعتی

لزوم تناسب داشتن اندازه فن با مساحت اتاق

یکی دیگر از نکات مهمی که‌ هنگام انتخاب فن اگزاست باید به آن توجه کنید متناسب بودن اندازه فن با مساحت‌ اتاقی است که می‌خواهید در آن از فن استفاده کنید.‌ بدیهی است که اتاق‌هایی با مساحت بزرگ به فن‌های بزرگ‌تری که قدرت بیشتری داشته باشند نیاز خواهند داشت.‌ به همین علت باید دقت کنید که مساحت و شرایط‌ ساختمان شما با اندازه و‌ توان فن اگزاست مناسب باشد.‌ فن‌هایی که دارای قدرت‌ بالاتری هستند،‌ توانایی بیشتری در مکش هوا دارند‌ و‌ می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری‌‌ رطوبت اضافه و آلودگی‌ها را از فضای داخلی ساختمان دور کنند.

انتخاب فن متناسب با سبک دکوراسیون منزل‌تان

با توجه به این که امروزه فن‌ها در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند‌، توصیه می‌شود‌ هنگام خرید فنی را انتخاب کنید که ظاهر آن با سبک‌ فضای داخلی اتاق‌ متناسب باشد.‌ همچنین به غیر از توجه به زیبایی ظاهر فن‌، حتماً باید به مواردی مانند دوام و‌ مقاومت آن‌ دقت کنید.‌ به خصوص اگر می‌خواهید از فن اگزاست در فضایی استفاده کنید که رطوبت بالایی دارد، توصیه می‌شود فنی را انتخاب کنید که دارای روکش ضد زنگ باشد‌ تا بتوانید مدت زمان طولانی‌تری از عملکرد آن بهره‌مند شوید.

خرید از فروشگاه‌های معتبر و دریافت ضمانت‌نامه و گارانتی معتبر

باید به این نکته اشاره کرد که درست‌ مانند تمامی ‌وسیله‌های برقی دیگر،‌ پس از گذشت مدت زمانی ممکن است فن‌های ‌اگزاست با مشکلاتی فنی مواجه شوند.‌ بنابراین هنگام خرید باید به‌ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش فن دقت کنید.‌ بسیاری از شرکت‌ها‌‌ و کارخانه‌های عرضه کننده فن‌های اگزاست‌ در طول یک بازه زمانی مشخص خدماتی را برای مشتریان خود ارائه می‌دهند.‌ به عنوان مثال‌ برخی از خرابی‌ها و نواقص فنی پیش آمده برای فن‌های اگزاست می‌تواند توسط شرکت‌های تولید کننده پشتیبانی شود.‌ همچنین‌ برخی از فروشگاه‌ها خدمات پس از فروش مانند نصب و تعمیر‌ فن‌های ‌اگزاست را با هزینه کمتری به عهده می‌گیرند.‌ بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از خرید فن، به دقت شرایط ضمانت نامه را مورد مطالعه قرار دهید‌ تا در آینده در صورت بروز هر مشکلی‌ بتوانید مسئله به وجود آمده را به راحتی حل کنید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده انواع فن اگزاست صنعتی و تجاری و خانگی است. در صورتی که قصد خرید هر کدام از انواع فن‌های اگزاست را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فن‌های اگزاست و کاربردهای آنها می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: hvac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما