معرفی رایج‌ترین انواع فن آکسیال به همراه کاربرد و ویژگی‌های آنها

دمپر فن
دمپر فن چیست و انواع و کاربردهای آن چیست؟
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰
راهنمای فن سانتریفیوژ
راهنمای فن سانتریفیوژ : معرفی انواع فن سانتریفیوژ و بررسی ویژگی‌های آنها
مرداد ۲۵, ۱۴۰۰
انواع فن آکسیال

فن آکسیال که با عنوان فن محوری نیز شناخته ‌می‌شود،‌ یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها‌ در ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی‌ ‌به شمار می‌آید. در واقع انواع محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی به نوعی مجهز به انواع فن آکسیال هستند و به منظور پیشبرد اهداف تولیدی و صنعتی مختلف از آنها استفاده ‌‌می‌کنند.‌ فن‌های آکسیال به خصوص در آن ‌دسته از محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی که در آنها‌ به تهویه یا خنک ‌سازی هوا نیاز است، کاربرد دارند.‌ ‌به عنوان مثال در ساخت کندانسور، رادیاتور، سیستم‌ها‌ی الکترونیکی و غیره‌ ‌از انواع فن‌ها‌ی آکسیال بهره برده ‌می‌شود‌.‌

انواع فن آکسیال موجود در بازار

‌باید گفت که فن‌های آکسیال‌ ‌در انواع و اندازه‌ها‌ی مختلف ساخته ‌می‌شوند‌. ‌فن‌ها‌ی آکسیال را می‌توان‌ ‌با توجه به کاربری آنها در ابعاد چند میلی متری تا چند متری تهیه کرد.‌ ‌هوا یا گاز با قرار گرفتن در مقابل مقاومت ناشی از مجاری و سایر اجزای موجود در‌ ‌سیستم فن آکسیال باعث تولید فشار ‌می‌شود‌.‌ ‌به طور کلی فن‌ها‌ی محوری یا فن‌ها‌ی آکسیال برای به‌ کارگیری در فرآیندهایی که به مقاومت کم و جریان بالای هوا نیاز دارند مناسب هستند.‌ ‌همچنین انواع فن‌ها‌ی آکسیال از نظر عرض و شکل تیغه، تعداد تیغه، و سرعت نوک‌ ‌می‌توانند ویژگی‌ها‌ی متفاوتی داشته باشند و در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.‌ ‌در این نوشته به معرفی انواع فن آکسیال و ویژگی‌ها‌ی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. همچنین شما را با‌ ‌مزیت‌ها و معایب به کارگیری انواع فن‌ها‌ی آکسیال آشنا خواهیم کرد. ‌اگر شما نیز از فن‌ها‌ی آکسیال برای پیشبرد اهداف تولیدی و صنعتی خود استفاده می‌کنید‌، ‌به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

فن آکسیال

فن آکسیال

‌انواع فن آکسیال

انواع فن‌ها‌ی آکسیال را می‌توان‌ ‌به ۳ دسته اصلی تقسیم بندی کرد.‌ ‌در این قسمت شما را با انواع اصلی فن‌ها‌ی آکسیال آشنا می‌کنیم.‌ انواع اصلی فن‌ها‌ی آکسیال به فن‌ها‌ی پروانه‌ای، فن‌های تیوبی، و فن‌ها‌ی پره محوری تقسیم‌بندی ‌می‌شوند‌.

فن آکسیال پروانه‌ای

فن آکسیال پروانه‌ای

فن آکسیال پروانه‌ای

فن‌ها‌ی پروانه‌ای نوعی از فن‌ها‌ی آکسیال هستند که معمولاً با‌ ‌سرعت کمتری حرکت ‌می‌کند.‌ ‌این فن‌ها قابلیت ایجاد فشار کم و حجم زیادی از جریان هوا را دارند.‌ ‌بیشتر فن‌های پروانه‌ای آکسیال به عنوان فن‌ها‌ی خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ در مورد فن پروانه‌ای ‌آکسیال باید گفت که این نوع فن‌ها‌ حدود ۵۰ درصد یا کمتر از این مقدار راندمان دارند.‌ ساختار ‌فن آکسیال پروانه‌ای به گونه‌ای است که از یک پروانه ساده تشکیل شده است.‌ ‌در این نوع از فن‌ها‌ پروانه در داخل یک صفحه یا حلقه قرار می‌گیرد. فن‌های آکسیال پروانه‌ای معمولا برای تامین تهویه هوا و رفع مشکل آلودگی هوا در ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌به خصوص در آن دسته از ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند و‌ ‌فضای بسته دارند استفاده از فن‌ها‌ی ‌آکسیال پروانه‌ای برای تهویه هوا کاربرد‌ها‌ی فراوانی دارد.‌ ‌همچنین فن‌ها‌ی آکسیال پروانه‌ای در برج‌های خنک کننده یا کندانسورهای‌ ‌هوای خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌فن‌ها‌ی آکسیال پروانه‌ای را می‌توان در اندازه‌ها‌ی مختلف تهیه کرد. ‌برخی از این نوع فن‌ها‌ دارای اندازه‌ها‌ی بزرگی هستند.‌ ‌به عنوان مثال فن‌ها‌ی صنعتی آکسیال به کار رفته در برج‌ها‌ی خنک کننده‌ ‌تیغه‌ها‌ی بزرگی دارند.

فن آکسیال تیوبی

فن آکسیال تیوبی

فن آکسیال تیوبی

 

یکی دیگر از انواع فن آکسیال فن‌هایی هستند که ‌به عنوان فن‌ها‌ی تیوبی شناخته ‌می‌شوند‌.‌ فن‌های ‌تیوبی در مقایسه با فن‌ها‌ی پروانه‌ای سرعت بیشتری دارند.‌ همچنین راندمان فن‌های تیوبی آکسیال در مقایسه با فن‌ها‌ی‌ پروانه‌ای معمولاً بیشتر است.‌ ‌می‌توان گفت که راندمان‌ ‌فن‌ها‌ی تیوپی حدود ۶۵ درصد است.‌ ‌فن‌های آکسیال تیوبی در ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی کاربرد‌ها‌ی فراوانی دارند.‌ ‌این نوع فن دارای پروانه‌ای است که داخل یک محفظه‌ استوانه‌ای یا تیوبی شکل قرار می‌گیرد.‌ ‌فن‌ها‌ی آکسیال تیوبی‌ ‌به بهبود‌ ‌راندمان جریان هوا کمک ‌‌می‌کنند.‌ ‌این نوع از فن‌های آکسیال بیشتر در فرایندهای ساده صنعتی‌ ‌به کار برده ‌می‌شوند‌.‌ ‌از کاربردهای فن‌ها‌ی آکسیال تیوبی در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی می‌توان به‌ ‌خشک کردن سیستم‌ها یا پاک کردن سیستم‌ها‌یی که منجر به تولید دوده ‌می‌شوند‌ ( مانند کوره‌ها‌ی صنعتی )‌ ‌اشاره کرد.

فن آکسیال پره محوری

فن آکسیال پره محوری

 

نوع دیگری از انواع فن آکسیال، فن‌ها‌ی پره محوری نام دارند.‌ ‌تیغه‌ها‌ی فن‌ها‌ی پره محوری به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که باعث افزایش بهره‌وری و بازده آنها ‌می‌شوند‌.‌ فن‌های ‌آکسیال پره محوری قابلیت تولید جریان هوایی با فشار بالا را دارند.‌ ‌باید به این نکته اشاره کرد که فن‌ها‌ی پره محوری در ‌میان فن‌ها‌ی آکسیال بیشترین ‌راندمان را دارند.‌ ‌راندمان فن‌ها‌ی آکسیال پره محوری حدود‌‌‌ ۸۵ درصد است. ‌به کارگیری تیغه‌ها‌ی استاتیک در ساخت فن‌ها‌ی پره محوری‌ ‌باعث ‌می‌شود‌ که نیروی فشار بیشتری ایجاد گردد.‌ حجم جریان هوای ‌تولید شده توسط فن‌ها‌ی پره محوری معمولاً متوسط است.‌ ‌به دلیل توانایی ایجاد جریان هوا با فشار بالا، فن‌های پره‌ محوری یکی از پرکاربردترین و موثرترین سیستم‌ها‌ی به کار رفته در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی محسوب ‌می‌شوند‌.‌ ‌از انواع فن‌ها‌ی آکسیال پره محوری می‌توان برای تامین تهویه ساختمان‌ها‌ی بزرگ تجاری و صنعتی استفاده کرد.‌ ‌به کارگیری فن‌ها‌ی آکسیال پره محوری می‌تواند کمک بسیاری به دور کردن آلودگی‌ها‌ و گازهای سمی ‌تولید شده در این گونه محیط‌ها بکند و‌ ‌با تامین تهویه مناسب هوا، محیط سالم و مناسبی را برای انجام کار و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی فراهم کند.

تغییر زاویه تیغه‌های پروانه در فن‌های آکسیال

برخی از فن‌ها‌ی آکسیال دارای تیغه‌ها‌یی هستند که‌ ‌‌‌به صورت ثابت به محور پروانه متصل ‌می‌شوند‌ و زاویه آنها را نمی‌توان تغییر داد.‌ ‌این نوع فن‌ها‌ی‌ دارای ‌درجه ثابت هستند و بیشتر در فرایند‌ها‌یی که در آنها به جریان هوایی با حجم و فشار ثابت نیاز است، به کار برده ‌می‌شوند‌.‌ ‌اما برخی از فن‌ها‌ی آکسیال دیگر دارای قابلیت تغییر زاویه تیغه‌ها‌ی پروانه هستند.‌ به این ترتیب کاربران می‌توانند با توجه به نیازها و‌ ‌شرایط‌ ‌فرایند‌ها‌ی تولیدی و صنعتی،‌ ‌زاویه‌ ‌تیغه‌ها‌ی فن را تغییر دهند.‌ با تنظیم ‌زاویه تیغه‌ها‌ی فن می‌توان فشار و حجم تولید شده توسط فن را‌ ‌تغییر داده و آن را تحت کنترل قرار داد.‌ حتی ‌برخی از فن‌ها‌ی آکسیال دارای این ویژگی هستند که بتوان شیب و زاویه تیغه‌ها‌ی آن را در حالی که پروانه در حال چرخش است کنترل کرده و تغییر داد.‌ ‌این نوع فن‌ها‌ امکان تنظیم و تغییر زاویه تیغه‌ها‌ را در حالی که فن مشغول به کار است، فراهم می‌کنند.‌ ‌قابل تنظیم بودن فن‌ها‌ی‌ ‌آکسیال باعث ‌می‌شود‌ که بتوان آنها را در فرآیند‌ها‌ و شرایط مختلف مورد استفاده قرار داد.‌ ‌باید به این نکته نیز اشاره کرد که آن دسته از فن‌ها‌ی آکسیال که ‌قابلیت تغییر و کنترل‌ ‌زاویه و شیب‌ ‌تیغه‌ها‌ را دارند‌ ‌دارای بازده بیشتری هستند.‌ ‌بنابراین اگر شرایط محیط تجاری و صنعتی شما به گونه ای است که‌ به تولید ‌جریان هوا با فشار یا حجم‌ ‌مختلف نیاز دارید، پیشنهاد ‌می‌شود‌ که از این نوع فن‌ها‌ی آکسیال استفاده کنید.

 

فن آکسیال

انواع فن آکسیال رایج در بازار

باید اضافه کرد که انواع فن‌ها‌ی آکسیال در طراحی‌ها‌ و مدل‌ها‌ی مختلفی ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.‌ امروزه‌ ‌شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده فن‌ها‌ی صنعتی آنها را در اندازه‌ها‌ و مدل‌های می‌سازند تا‌ ‌فن‌ها بتوانند در شرایط مختلف پاسخگوی نیازهای کاربران باشند.‌ ‌فن‌های آکسیال در اندازه‌ها‌ی بسیار کوچک تا بسیار بزرگ موجود هستند. شما می‌توانید با توجه به شرایط و نیاز‌ها‌ی خود فن مناسب را خریداری کنید. برای مثال فن‌های آکسیال را می‌توان در انواع‌ ‌فن‌ها‌ی سقفی، فن‌های رومیزی، فن‌ها‌ی کامپکت، فن‌ها‌ی خنک کننده رایانه، فن‌ها‌ی خنک کننده‌ ‌موتور و قطعات در وسایل نقلیه و دیگر سیستم‌ها‌ تهیه ‌کنید.‌ ‌

موارد مصرف فن‌های سقفی آکسیال

فن‌ها‌ی سقفی‌ ‌آکسیال در ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از فن‌های آکسیال بزرگ می‌توانند حجم بزرگی از جریان هوا را ایجاد کرده و به این طریق هوا را به خوبی تهویه کنند.‌ ‌این فن‌ها‌ نقش مهمی در تامین تهویه، سرمایش، یا گرمایش ساختمان‌ها‌ی تجاری و‌ ‌صنعتی بزرگ دارند.‌ ‌همچنین از‌ ‌فن آکسیال سقفی در سالن‌ها‌ و باشگاه‌ها‌ی ورزشی، مسجد‌ها‌، سوله‌ها،‌ انباری‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، ‌سالن‌ها‌ی برگزاری مراسم و دیگر ساختمان‌هایی که دارای مساحت بزرگ و سقف بلند هستند‌ ‌استفاده ‌می‌شود‌. فن‌های آکسیال کوچک‌تر معمولاً به عنوان خنک کننده در کامپیوترها و قطعات سخت افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌همچنین از فن‌های آکسیال کوچک در موتور اتومبیل‌ها‌ ‌جهت دور کردن هوای گرم که به واسطه فرایند احتراق در موتور ماشین ایجاد ‌می‌شود‌،‌ ‌استفاده می‌گردد.‌ فن با دور کردن هوای گرم باعث خنک شدن موتور و جلوگیری از داغ شدن اتومبیل ‌می‌شود‌. ‌برخی از فن‌ها‌ی ‌آکسیال نیز دارای مقاومت بالایی در مقابل حرارت هستند‌ و را می‌توان آنها را در آن دسته از‌ فرایندهای صنعتی که در دمای بالا انجام می‌پذیرند، مورد استفاده قرار داد.‌ ‌به عنوان مثال برخی از فن‌های آکسیال صنعتی‌ ‌قابلیت به کارگیری در کوره‌های داغ صنعتی با‌ ‌دمای‌ ‌بالاتر از‌ ‌۹۰۰ درجه سانتیگراد را دارند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که هر کدام از فن‌ها با توجه به اندازه و کاربری‌شان، در‌ ‌شرایط مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرند.

 

فن آکسیال سقفی

فن آکسیال سقفی

بررسی مزیت‌ها و معایب فن آکسیال

‌همانطور که می‌دانید هر کدام از‌ ‌سیستم‌ها‌ی تهویه هوا دارای مزیت و معایب منحصر به فرد خود هستند. ‌برخی از ویژگی‌ها‌ی فن‌ها‌ی ‌آکسیال از مزیت‌های آنها و برخی دیگر از‌ ‌نکات منفی آنها‌ به شمار می‌آیند.‌ ‌در این قسمت به بررسی مزیت‌ها‌ی‌ ‌فن آکسیال و همچنین معایب آن خواهیم پرداخت.

تهویه مناسب هوای ساختمان

باید به این نکته اشاره کرد که فن‌ها‌ی ‌آکسیال دارای مزیت‌ها‌ی زیادی هستند و این امر باعث ‌می‌شود‌ که‌ ‌در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی کاربردهای مختلفی داشته باشند.‌ ‌یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها‌ی مثبت‌ ‌در مورد فن‌ها‌ی آکسیال این است که‌ ‌استفاده از این نوع فن‌ها‌‌ ‌یک روش موثر در تامین تهویه ساختمان محسوب می‌شود.‌

مصرف انرژی پایین

از طرفی دیگر، فن‌ها‌ی آکسیال بسیار کم مصرف هستند و به کارگیری آنها در ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی باعث‌ ‌بالا رفتن بیش از اندازه‌ی هزینه‌ها‌ی مربوط به قبوض انرژی‌‌ نمی‌شود‌.‌ باید بدانید که یکی از ‌معیارهای مهم برای به کارگیری انواع سیستم‌ها‌ در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی، کم مصرف بودن و مقرون به صرفه بودن آنها است.‌ ‌به طور کلی می‌توان گفت که فن‌ها‌ی آکسیال صنعتی این قابلیت را دارند که با مصرف انرژی کمی، ‌حجم زیادی از جریان هوای مورد نیاز را تولید کنند.

‌تسریع در روند سرمایش، گرمایش و تهویه ساختمان

یکی دیگر از مزیت‌ها‌ی به کارگیری فن‌ها‌ی آکسیال در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی این است که استفاده از آنها روند گرمایش، سرمایش و تهویه ساختمان را سرعت‌ می‌بخشد.‌ ‌فن‌ها‌ی آکسیال با ایجاد جریان هوا ‌نقش مهمی ‌در توزیع هوای خنک تولید شده توسط کولر یا هوای گرم تولید شده توسط بخاری دارند. ‌با استفاده از فن‌ها‌ی ‌آکسیال می‌توان هوای ‌گرم یا خنک تولید شده توسط سیستم گرمایشی یا سرمایشی را‌ در ‌مدت زمان کوتاه‌تری به قسمت‌های مختلف ساختمان توزیع کرد و‌ به یک ‌دمای متعادل در نکات‌ ‌مختلف ساختمان دست‌ ‌پیدا کرد.‌ ‌استفاده از فن‌ها‌ی‌ ‌آکسیال موجب ‌می‌شود‌ که هوای خنک یا گرم تولید شده توسط سیستم به صورت یکسان به قسمت‌های مختلف ساختمان برسد و هوای محیط به صورت یکنواخت‌ ‌خنک یا گرم شود.

مراقبت و نگهداری آسان

برای اینکه بتوانید‌ عملکرد و بازده فن آکسیال را بهبود ببخشید، باید نکات مهم در مورد مراقبت و نگهداری مناسب آن را رعایت کنید.‌‌ ‌یکی از مزیت‌های فن‌ها‌ی آکسیال این است که‌ ‌روش مراقبت و نگهداری سختی ندارند.‌ به طور کلی فن‌های آکسیال ‌دارای ساختار ساده‌ای هستند و نظافت و نگهداری آنها راحت است. ‌همچنین هزینه نگهداری و به کارگیری فن‌ها‌ی آکسیال در مقایسه با دیگر سیستم‌ها‌ی سرمایشی پایین‌تر خواهد بود.‌ ‌در صورتی که فن شما با مشکل مواجه شود با پرداخت هزینه‌ی پایینی می‌توانید نسبت به تعمیر و برطرف کردن مشکل به وجود آمده اقدام کنید.

قابلیت تنظیم بودن فن‌های آکسیال

امروزه‌ ‌بیشتر فن‌ها‌ی آکسیال دارای قابلیت تنظیم هستند که یکی از مزیت‌های آنها به شمار می‌آید.‌ ‌چرا که با وجود این ویژگی کاربران می‌توانند با توجه به شرایط و نیازهای خود فن را تنظیم کرده و جریان هوا با حجم و فشار مورد نظر خود را به راحتی تامین کنند.

‌عدم رسیدن جریان هوا به زیر محور و کاهش اثر سرمایش

با وجود تمام ویژگی‌ها‌ی مثبتی که در مورد فن آکسیال وجود دارد یک‌ ‌انتقاد بر آنها وارد ‌می‌شود‌.‌ ‌هنگام استفاده از فن آکسیال‌ ‌جریان هوا به قسمت زیر محور فنر‌ ‌نمی‌رسد و باعث ایجاد یک نقطه کور ‌می‌شود‌. ‌وجود نقطه کور‌ ‌اثر سرمایش یا گرمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.‌ ‌با این حال مزیت‌های ‌فن‌های آکسیال به اندازه‌ای زیاد است که این مورد باعث عدم به کارگیری آنها نمی‌شود‌ و موثر بودن عملکرد کلی آنها را زیر سوال نمی‌برد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده انواع فن آکسیال صنعتی و تجاری است. در صورتی که قصد خرید هر کدام از انواع فن را دارید می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فن‌ها و کاربردهای آنها می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: blog.softinway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما