آشنایی با فن فشار تهویه و مزیت‌های به کارگیری آن

انواع فن تهویه
معرفی انواع فن تهویه و کاربرد هر یک از آنها
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱
انواع فن ضد اسید
معرفی انواع فن ضد اسید و کاربرد آنها
خرداد ۲۰, ۱۴۰۱
فن فشار تهویه

فن فشار تهویه

آشنایی با فن فشار تهویه و مزیت‌های به کارگیری آن

فن فشار تهویه به عنوان یک سیستم تهویه تجاری و صنعتی‌ شناخته می‌شود و دارای کاربرد‌های بسیاری در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و دیگر مراکز تجاری و صنعتی است.‌ فن‌های فشار تهویه هوا با عنوان فن‌های FV‌ یا فن هوای اجباری نیز ‌شناخته می‌شوند. همچنین می‌توانید آنها را با عناوین فن‌های دریچه فشار یا‌ واحدهای دریچه فشار‌ بشناسید.‌ فن‌های فشار نوعی از سیستم‌های تهویه و خنک کننده هستند که بر روی انتهای غیر محرک موتور الکتریکی AC قرار می‌گیرند.‌ این سیستم‌ها بیشتر برای تامین تهویه هوا در ساختمان‌های‌ تجاری و صنعتی به کار گرفته می‌شوند.‌ در این نوشته به معرفی فن فشار تهویه و بررسی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. همچنین شما را با مزیت‌های به کارگیری این نوع فن صنعتی آشنا خواهیم کرد.‌ اگر شما نیز در ساختمان خود از انواع فن‌های صنعتی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات مفیدی در مورد فن‌های فشار تهویه کسب نمایید.

 

فن فشار تهویه

فن فشار تهویه

فن فشار تهویه هوا چیست

همانطور که از اسم آنها نیز پیدا است، فن‌های فشار تهویه نوعی از سیستم‌های تهویه هوا به شمار می‌روند.‌ فن‌های صنعتی نقش قابل توجهی در دور کردن آلودگی‌ها، گرد و غبار و بوهای نامطبوع از فضای ساختمان‌های صنعتی دارند.‌ با وجود این، فن‌های فشار تهویه هوا دارای کاربردهای خاص و منحصر به فرد خود هستند.‌ با توجه به اینکه فن‌های فشار تهویه اغلب روی انتهای موتور الکتریکی قرار می‌گیرند، بدون توجه به سرعت موتور،‌ این فن‌ها باعث ایجاد نیروی هوای خنک کننده ثابتی در سراسر بدنه موتور می‌شوند.‌ به این ترتیب موتور در حالی که در سرعت‌های پایین یا بالا کار می‌کند، می‌تواند خنک باقی بماند.‌ باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی ‌که از موتوری با سرعت کمتر‌ استفاده می‌کنید‌، موتور نمی‌تواند جریان هوای کافی را از روی خود عبور دهد تا خنک بماند.‌ در این شرایط‌ ممکن است موتور داغ شود.‌ به همین دلیل استفاده از فن‌های فشار تهویه روی موتور‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از‌ داغ شدن موتور و صدمه دیدن آن جلوگیری شود.‌ در صورتی که از موتوری با نیروی حرکتی کند استفاده می‌کنید، حتماً توصیه می‌کنیم که موتور را به یک فن‌ فشار تهویه مجهز کنید.‌ به این طریق موتور می‌تواند به مدت طولانی‌تری با سرعت ۵۰% یا کمتر‌ از آن کار کند و در عین کار خنک بماند.

 

موتور مجهز به فن فشار تهویه

 

باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر موتورهای القایی AC استاندارد،‌ دارای یک فن خنک کننده هستند که در انتهای غیر محرک شفت موتور نصب می‌گردد. این فن معمولاً توسط یک روکش پوشیده می‌شود.‌ در این نوع فن‌ها، تیغه فن با همان سرعت حرکت موتور می‌چرخد.‌ به همین دلیل این فن‌ها عملکرد خوبی در خنک نگه داشتن موتور نخواهند داشت. در حالی که اگر موتور با فرکانس طراحی استاندارد ۵۰ یا ۶۰ هرتز کار ‌کند،‌‌ فن فشار تهویه می‌تواند عملکرد خنک کنندگی بسیار مطلوبی را ارائه دهد.

‌‌ امروزه بسیاری از موتورهای الکتریکی توسط درایوها یا اینورتر‌های سرعت متغیر کنترل می‌شوند.‌ این دستگاه‌ها می‌توانند سرعت موتور را تغییر دهند.‌ اما با کاهش سرعت موتور، سرعت فن خنک کننده نیز کاهش می‌یابد‌ و این امر به نوبه‌ی خود باعث کاهش اثر خنک کنندگی فن استاندارد می‌شود.‌‌ این در حالی است که استفاده از فن فشار تهویه بدون در نظر گرفتن سرعت شفت موتور می‌تواند‌ خنک باقی ماندن موتور را تضمین کند.

عوامل موثر در انتخاب هواکش صنعتی -فن صنعتی

مزیت‌های استفاده از فشار تهویه

انواع فن فشار تهویه

امکان افزایش توان خروجی دستگاه و قدرت دستگاه

‌یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فن فشار تهویه این است که مانع از دست دادن توان خروجی دستگاه می‌شود.‌ در واقع با نصب‌ فن فشار تهویه می‌توانید توان خروجی دستگاه و قدرت آن را افزایش دهید.

جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه موتور

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های به کارگیری فن‌های فشار تهویه این است که مانع از گرم شدن بیش از اندازه موتور‌ می‌شوند.‌ در صورتی که موتور دستگاه بیش از اندازه گرم شود، می‌تواند صدمات جدی به دستگاه وارد کند.‌ شما می‌توانید به سادگی با نصب فن فشار تهویه از این امر جلوگیری به عمل بیاورید.‌ با خنک باقی ماندن موتور،‌‌ مانع بروز خرابی‌های زودرس موتور خواهید شد.‌

هزینه تعمیر و تعویض قطعات پایین در مقابل هزینه بالاتر خرید

باید به این نکته توجه داشته باشید که خرید و نصب فن فشار تهویه می‌تواند هزینه داشته باشد. اما از طرفی دیگر هزینه تعمیر و تعویض قطعات موتور دستگاه‌ برای شما به مراتب گرانتر خواهد بود. شما می‌توانید با نصب فن فشار تهویه‌‌ در هزینه‌های احتمالی خرابی و تعمیر‌ دستگاه خود صرفه جویی به عمل بیاورید.

جلوگیری از لرزش بیش از اندازه

علاوه بر این‌ها نصب‌ فن فشار تهویه روی موتور می‌تواند مانع لرزش بیش از اندازه آن شود.‌ به این نکته توجه داشته باشید که لرزش و حرکت بیش از اندازه موتور نیز می‌تواند در طول زمان باعث صدمه دیدن آن شده و عملکرد آن را با مشکل مواجه کند.

مهم‌ترین مشکلات عدم استفاده از فن فشار تهویه

‌‌با توجه به مواردی که ذکر شد، عدم استفاده از فن‌‌ فشار تهویه روی موتورهایی که با فرکانس کمتر از ۲۵ کار می‌کنند، می‌تواند باعث‌ بروز مشکلات بسیاری شود.‌ به عنوان مثال عدم استفاده از فن‌های فشار تهویه در موتورهایی با سرعت پایین می‌تواند به راحتی باعث داغ شدن بیش از اندازه موتور شود.‌ در صورت گرم شدن بیش از اندازه موتور، عملکرد ترمیستور نیز با مشکل مواجه خواهد شد.‌ همچنین عدم استفاده از فن‌های فشار تهویه روی موتور‌هایی با سرعت پایین،‌ باعث کاهش خروجی یا بازده موتور خواهد شد.‌ باید به‌ اشاره کرد که کاهش بازده موتور به معنی افزایش میزان انرژی آن خواهد بود.‌ چرا که در این شرایط موتور برای کار کردن‌ انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد و تحت فشار خواهد بود.‌ این باعث می‌شود که به مرور عملکرد موتور ضعیف شود و طول عمر مفید آن نیز کاهش یابد.‌‌ کاربران می‌توانند با نصب فن فشار تهویه روی موتور به راحتی‌‌ از بروز تمامی ‌این مشکلات جلوگیری به عمل بیاورند.

آشنایی با فن فشار تهویه و ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرایند مورد نظر خود فن مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد فن‌های فشار تهویه سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد فن فشار هستند.

منبع: axiscontrols

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما