آشنایی با رایج‌ترین انواع فن اگزوز موجود در بازار

انواع اصلی فن
معرفی رایج‌ترین انواع اصلی فن در بازار و کاربردهای آنها
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱
انواع هود
آشنایی با انواع هود و معرفی ویژگی هر کدام از آنها
اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱
انواع فن اگزوز

انواع فن اگزوز

انواع فن اگزوز‌ : آشنایی با انواع فن‌های اگزوز و ویژگی‌های آنها

انواع فن اگزوز به منظور تامین تهویه هوا در موقعیت‌ها و شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن اگزوز یکی از انواع فن‌ها است که وظیفه حذف هوای کهنه‌ی داخل اتاق و جایگزینی آن با هوای جدید بیرون از ساختمان را دارد.‌ امروزه انواع فن اگزوز در مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند تا بتوانند در موقعیت‌های گوناگون پاسخگوی نیازهای کاربران باشند.‌ در صورتی که می‌خواهید از فن اگزوز برای تامین تهویه ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، بهتر است آشنایی کافی با انواع فن اگزوز را داشته باشید تا بتوانید فنی را انتخاب کنید که‌ مناسب با شرایط و نیازهای‌ ساختمان مورد نظر شما باشد.‌ در این نوشته به معرفی‌ انواع فن اگزوز و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع فن اگزوز

‌آشنایی با انواع فن اگزوز

‌همانطور که گفته شد انواع فن‌های اگزوز در ساختمان‌ها و موقعیت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ کاربری فن‌ها در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. به همین دلیل است که‌ فن‌ها در مدل‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند تا برای به کارگیری در شرایط مختلف مناسب باشند. در این قسمت به معرفی انواع فن اگزوز که جزء پرکاربردترین فن‌ها به شمار می‌آیند، خواهیم پرداخت.

فن اگزوز سقفی

‌فنر اگزوز سقفی معمولاً در اتاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مجاور فضای باز نباشد.‌ فن اگزوز سقفی هوای کثیف و آلوده را‌ از طریق کانال اگزوز یا مجرای خروجی به سمت بیرون از ساختمان هدایت می‌کند.‌ فن‌های اگزوز سقفی به یک مجرای خروجی هوا به نام سیستم بازیابی حرارت تهویه مکانیکی نیاز دارند.‌ این کانال بر روی سقف یا داخل ساختمان نصب می‌شود و به عنوان‌ کانال انتقال دهنده هوا به خارج از فضای داخلی ساختمان عمل می‌کند.‌ فن‌های اگزوز سقفی در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. موردی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اندازه فن با اندازه اتاق و‌ همچنین اندازه کانال‌های تهویه ساختمان مطابقت داشته باشد.

فن اگزوز دیواری

فن اگزوز دیواری

فن اگزوز دیواری

همانطور که از اسم آن پیدا است، فن اگزوز دیواری روی دیوار اتاق نصب می‌گردد.‌ به ویژه در آن دسته از ساختمان‌هایی که دیوار آنها مجاور با یک محوطه باز باشد، از فن‌ اگزوز دیواری استفاده می‌شود.‌ باید گفت که فن‌های اگزوز دیواری در ساختمان‌های مسکونی بسیار پرکاربرد هستند.‌ نصب این نوع فن با یک روش ساده به راحتی انجام می‌گردد.‌ فن اگزوز دیواری در‌ مکیدن هوای آلوده و انتقال آن به خارج از فضای داخلی ساختمان بسیار موثر است.‌ یکی از ویژگی‌های مثبت فن‌های اگزوز دیواری این است که مانند فن‌های سقفی نیاز به سیستم بازیابی حرارت تهویه مکانیکی یا مجرای اگزوز ندارد. به همین دلیل نصب و به کارگیری آنها بسیار راحت است.‌ علاوه بر اینکه فن‌های اگزوز دیواری در اتاق خواب یا اتاق نشیمن ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شوند، به کارگیری آنها در آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز بسیار پرکاربرد است.‌ فن‌های اگزوز دیواری نیز در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند.‌ هنگام خرید فن اگزوز دیواری باید مطمئن شویم که اندازه فن با اندازه اتاق و‌ میزان تهویه‌ مورد نیاز تطابق داشته باشد.

‌فن اگزوز بیرونی

فن اگزوز بیرونی مانند پنکه دیواری‌ هوای کثیف و آلوده را‌ مکیده و آن را به بیرون انتقال می‌دهد.‌‌ یکی از ویژگی‌های فن‌های اگزوز بیرونی این است که به دلیل‌ نصب در قسمت بیرونی دیوار‌ ایجاد صدا در فضای داخلی ساختمان نمی‌شوند. به همین دلیل استفاده از آنها برای کسانی که نمی‌خواهند مشکل نویز داشته باشند، بسیار مناسب است.‌ این نوع فن‌ دارای واحدی است که در خارج از اتاق قرار می‌گیرد.

‌فن اگزوز پنجره

‌فن اگزوز پنجره روی پنجره‌ی ساختمان نصب می‌شود. این نوع فن به گونه‌ای طراحی شده است که به خوبی روی یک پنجره‌ قرار بگیرد.‌ بیشتر فن‌های اگزوز پنجره‌‌ای دارای پنل‌های‌ جانبی هستند که می‌توانند باز شوند تا کل دهانه پنجره را بپوشانند.‌ بیشتر فن‌های پنجره‌ای دارای یک فن بزرگ با دو فن کوچک‌تر هستند که در کنار هم نصب می‌شوند.‌ همچنین فن‌های اگزوز پنجره‌ای دو یا سه سرعت متغیر دارند‌ و کاربران می‌توانند با سرعت کم، متوسط و سریع آنها را به کار ببرند. همچنین برخی از فن‌های پنجره‌ای‌ برگشت‌پذیر هستند‌. به این معنی که کاربران می‌توانند حالت‌های ورودی و خروجی هوا را تنظیم کنند.‌ برخی از فن‌ها دارای ترموستات هستند که در صورت کاهش دما‌ و رسیدن آن به یک دمای خاص‌ به صورت اتوماتیک باعث خاموش شدن فن می‌شود.‌ برخی دیگر نیز دارای ویژگی‌های الکترونیکی پیشرفته مانند کنترل از راه دور، تایمر، خاموش شدن خودکار و غیره‌ هستند.‌ کاربران می‌توانند از یک‌ فن پنجره قوی‌تر‌ برای گردش هوا در سراسر‌ اتاق استفاده کنند.

فن اگزوز درون خطی

فن اگزوز درون خطی

فن اگزوز درون خطی

 

فن‌های اگزوز درون خطی فن‌های دمنده قدرتمندی هستند و این قابلیت را دارند‌ که حجم زیادی از هوا را جابه‌جا کنند.‌ باید گفت که فن‌های اگزوز درون خطی در مقایسه با دیگر فن‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.‌ این فن‌ها را نیز می‌توان در اندازه‌های مختلف تهیه کرد.‌ از فن‌های اگزوز درون خطی می‌توان برای دفع گرما و رطوبت از‌ فضای داخلی ساختمان استفاده کرد.‌ به طور کلی باید گفت که این فن‌ها برای‌ خنک کردن و تهویه فضای بزرگ طراحی شده‌اند.‌ فن‌های اگزوز درون خطی اغلب دارای لوله‌های مجرای انعطاف‌ پذیر و لوازم جانبی مانند صدا خفه کن و فیلترهای کربنی هستند.

فن اگزوز اجاق گاز

فن اگزوز اجاق گاز برای پمپاژ هوای تولید شده هنگام پخت و پز در آشپزخانه و انتقال آن از طریق مجرای هوای خروجی به بیرون ساختمان عمل می‌کند.‌ این نوع فن نقش موثری در حذف بوها و گازهای حاصل از احتراق هنگام پخت و پز‌ می‌کند.‌ هنگام نصب فن اگزوز اجاق گاز باید به این‌ نکته دقت کنید که‌ هوای آلوده به کجا خواهد رفت. شما می‌توانید‌ این نوع فن را به دیوار وصل کنید.‌ باید گفت که برخی از فن‌های اگزوز اجاق گاز‌ دارای سیستم تصفیه هوا هستند.‌ این نوع از فن‌ها تجهیزاتی دارند که بوی بد آشپزخانه را از بین برده و سپس هوای تمیز را به اتاق باز می‌گرداند. این فن‌ها دارای یک فیلتر روغن و همچنین فیلتر کربن یا زغال فعال هستند که می‌توانند‌ بوهای تولید شده هنگام آشپزی را خنثی کنند.‌

فن اگزوز حمام

‌ این نوع فن اگزوز برای به کارگیری در حمام، استخر، یا قسمتی از ساختمان که‌ رطوبت بالایی دارد طراحی شده است.‌ فن اگزوز حمام باعث می‌شود که رطوبت‌ به راحتی از بین برود.‌ باید گفت که این‌ نوع از فن‌ها معمولاً دارای اندازه کوچکتری هستند و استفاده از آنها بسیار مقرون به صرفه است.

در صورتی که در مورد انواع فن اگزوز سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع فن اگزوز هستند.

منبع: yaletools

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما