دمپر سیستم تهویه هوا چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

فن تهویه صنعتی کشاورزی و دامپروری
فن تهویه صنعتی کشاورزی و دامپروری و کاربردهای آن در این صنایع
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱
انواع اصلی فن
معرفی رایج‌ترین انواع اصلی فن در بازار و کاربردهای آنها
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱
دمپر سیستم تهویه هوا

دمپر سیستم تهویه هوا

دمپر سیستم تهویه هوا : آشنایی با دمپر سیستم تهویه هوا و نحوه به کارگیری آن

دمپر سیستم تهویه هوا یکی از قطعات مهم در ساخت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است. به عنوان کاربر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ممکن است نام قطعاتی مانند کمپرسور، فیلتر هوا، دریچه‌ها و غیره به گوش شما خورده باشد. اما بیشتر کاربران با دمپر و نقش آن در سیستم تهویه هوا آشنایی کافی ندارند. باید گفت که دمپر نقش بسیار مهمی ‌در کنترل جریان هوای تولید شده توسط سیستم‌های تهویه هوا ایفا ‌‌می‌کند. برای کاربران کنترل جریان هوا به واسطه تنظیم دریچه، یک عمل ساده و منطقی است. برای این که جریان هوا را کند یا تندتر کنید یا آن را به طور کامل متوقف کنید، می‌توانید زاویه دریچه را تنظیم نمایید. با وجود اینکه استفاده از این روش کار آسانی است، اما کارآمدترین راه برای کنترل جریان هوا به شمار نمی‌آید. به منظور کنترل هرچه بهتر جریان هوا می‌توانید از دمپر استفاده کنید. در این نوشته به معرفی دمپر سیستم تهویه هوا و نحوه به کارگیری آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز از سیستم‌های تهویه هوا برای تامین هوای مطبوع ساختمان مورد نظر خود استفاده می‌کنید و سیستم شما مجهز به دمپر است، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

 

دمپر سیستم تهویه هوا

دمپر سیستم تهویه هوا

دمپر سیستم تهویه هوا چیست؟

سیستم‌های تهویه هوا مجهز به دمپرهایی هستند که کنترل و نگهداری تعادل جریان هوا را به عهده دارند. باید گفت که دمپر‌ها دارای مکانیسم ساده‌ای هستند که می‌توانند قسمت‌هایی از سیستم مجرای هوا را ببندند. محل قرارگیری دمپر بسیار نزدیک به واحد مرکزی سیستم تهویه هوای مطبوع است. نزدیک‌تر بودن به مرکز به این معنی است که هنگامی ‌که شما دمپر را تنظیم می‌کنید، هوا را از قسمتی که نزدیک به منبع هوا است تحت کنترل می‌گیرید. به این ترتیب شما می‌توانید حجم مورد نیاز از هوای گرم یا خنک تولید شده توسط سیستم تهویه هوا را به راحتی دریافت کنید. نصب دمپر موجب ‌می‌شود که سیستم تهویه هوا عملکرد بهتر و بازده بیشتری داشته باشد و شما بتوانید به راحتی دمای محیط مورد نظر خود را به دمای مطبوع مورد نیاز خود برسانید.

نحوه تنظیم و به کارگیری دمپر سیستم تهویه هوا

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا سیستم تهویه هوای مطبوع شما دارای دمپر است یا خیر. ممکن است برخی از ساختمان‌های قدیمی‌تر دمپر داشته باشند، اما پس از یک پروژه نوسازی دیواری آن را مسدود کرده باشد. بنابراین در صورتی که ساختمان شما مجهز به سیستم کانال‌کشی است، باید نقشه‌های قدیمی ‌آن را بررسی کنید تا ببینید که دمپر‌ها در کجا واقع شده‌اند. اگر موفق به این کار نشدید، بهتر است که از تنظیم دمپر‌ها صرف نظر کنید و به جای آن تنها دریچه‌ها را تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از ساختمان‌ها مجهز به دمپر بالانس نباشند. گاهی اوقات نیز بعضی از کاربران فکر ‌می‌کنند که عدم نصب دمپر در کل مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

 

 

تنظیم دمپر سیستم تهویه هوا

تنظیم دمپر سیستم تهویه هوا

 

باید گفت که تنظیم دمپر تعادل مانند چرخاندن یک اهرم برای باز یا بسته کردن آن است. برخی از سیستم‌های تهویه هوا دارای دمپر‌های کنترل شده الکترونیکی هستند. استفاده از این سیستم‌های تهویه هوا بسیار راحت‌تر خواهد بود. ممکن است خرید سیستم‌های تهویه هوای مجهز به دمپر‌های کنترلی الکترونیکی کمی گران باشد. اما این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به صورت خودکار دمپرهای آن را تنظیم کنید.

دمپر سیستم تهویه هوا

دمپر سیستم تهویه هوا

چند نکته مهم درباره تنظیم دمپر سیستم تهویه هوا

دمپرهای متعلق به قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف را بشناسید.

قبل از تنظیم دمپر باید مشخص کنید که کدام دمپر متعلق به کدام قسمت یا اتاق از ساختمان است. پس از این کار باید نحوه انجام تنظیمات صحیح را بیابید. نکته مهمی ‌که باید به آن توجه کنید این است که هوای سرد به سمت پایین حرکت کرده و هوای گرم به سمت بالا می‌رود. توجه به این نکته در چگونگی توزیع هوای گرم و سرد در ساختمان شما تاثیرگذار است. در یک ساختمان، اتاق زیر شیروانی گرم‌ترین قسمت خانه است. زیرزمین نیز خنک‌تر از قسمت‌های دیگر ساختمان خواهد بود. بنابراین برای خنک کردن هرچه بهتر ساختمان کاری که می‌توانید بکنید این است که دمپرهایی را که به سمت پایین خانه منتهی ‌می‌شوند، ببندید. به این ترتیب بخش عمده‌ای از جریان هوا در سطوح بالای ساختمان خواهد بود. هوای خنک طبیعی به صورت طبیعی به سمت پایین حرکت خواهد کرد و بیشتر قسمت‌های ساختمان به خوبی خنک خواهند شد. در صورتی که می‌خواهید ساختمان خود را گرم کنید، این کار را به صورت برعکس انجام دهید. ممکن است چند روز طول بکشد تا مشخص شود که آیا تنظیمات دمپر شما در تامین بهتر هوای خنک یا گرم تاثیر گذار بوده است یا خیر. بنابراین اگر بلافاصله پس از تنظیم دمپر‌ها تغییرات چندانی را مشاهده نکردید، عجله نکنید. چرا که چند روز طول می‌کشد تا دمای مناسب را احساس کنید. در طول چند روز دقت کنید که قسمتی از ساختمان و اتاق‌هایی که مورد نظر شما بودند بهتر از قبل و آنگونه که شما می‌خواهید گرم یا خنک ‌می‌شوند.

دمپر فن چیست و انواع و کاربردهای آن چیست؟

تنظیمات دمپر را براساس فصل انجام دهید.

سیستم‌های تهویه هوا به گونه‌ای طراحی و ساخته ‌می‌شوند تا با ایجاد هوای خنک در فصل‌های گرم سال و تولید هوای گرم در فصل‌های سرد محیط مناسبی با هوای مطبوع را برای زندگی و انجام فعالیت‌های کاری فراهم آورند. شما باید دقت کنید که تنظیمات فصلی دمپر را به درستی انجام دهید. برای سهولت هرچه بیشتر کار می‌توانید روی دمپرها نشانه‌گذاری کنید یا روی آنها برچسب بزنید، تا هنگام اعمال تنظیمات فصلی به راحتی بتوانید نحوه تنظیم مناسب دمپر‌ها را تشخیص دهید. این یک امر بدیهی است که هنگام تغییر فصل باید دمپر سیستم تهویه هوا را تنظیم کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، مشاهده اثر تنظیم دمپر‌ها می‌تواند چند روز به طول بکشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع فصل گرما یا سرما تنظیم دمپر سیستم تهویه هوای خود را انجام دهید. به واسطه تنظیم مناسب دمپر سیستم تهویه هوا، عملکرد سیستم بهتر خواهد شد و بازده بالاتری نیز خواهد داشت. افزایش بازده سیستم تهویه هوا نقش مهمی در کاهش میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان خواهد داشت.
در صورتی که در مورد دمپر سیستم تهویه هوا سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد دمپر سیستم تهویه هوا هستند.

منبع: airamericaflorida

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما