معرفی انواع دمپر سیستم تهویه هوا و کاربردهای آنها

انتخاب فن اگزوز حمام
۶ نکته مهم که باید هنگام انتخاب فن اگزوز حمام مد نظر داشته باشید.
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱
فن تهویه صنعتی کشاورزی و دامپروری
فن تهویه صنعتی کشاورزی و دامپروری و کاربردهای آن در این صنایع
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱
انواع دمپر سیستم تهویه هوا

انواع دمپر سیستم تهویه هوا

انواع دمپر سیستم تهویه هوا : آشنایی با انواع دمپرهای به کار رفته در ساخت سیستم‌های تهویه هوا

در حال حاضر در بازار تنوع بالایی از انواع دمپر سیستم تهویه هوا وجود دارد که در ساخت دستگاه‌ها‌ی تهویه هوای مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ ‌دمپر سیستم تهویه هوا به عنوان دمپر کانال یا دمپر متعادل کننده حجم جریان هوا نیز شناخته می‌شود. در واقع دمپر دارای صفحه‌ی متحرکی است که در مجرای کانال قرار می‌گیرد و جریان هوا را تنظیم می‌کند.‌ ‌به این ترتیب دمپر می‌تواند حجم مشخصی از جریان هوا را به قسمت‌های مختلف یک ساختمان هدایت کند. برخی از دمپر‌ها‌ معمولاً در سیستم‌های منطقه‌بندی یا کنترل منطقه به کار می‌روند.‌‌ باید اضافه کرد که در آن دسته از سیستم‌های تهویه هوای‌ ‌صنعتی و فرایندهایی که در آنها‌ به هدایت گازها و مایعات از طریق مجرا‌ها‌ و لوله‌ها‌‌ ‌نیاز است،‌ دمپر ‌یک قطعه ضروری به شمار می‌آید.‌ ‌در این نوشته به معرفی انواع دمپر سیستم تهویه هوا و بررسی ویژگی‌ها‌ی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.‌ ‌

 

انواع دمپر سیستم تهویه هوا

‌آشنایی با انواع دمپر سیستم تهویه هوا

دمپرهای سیستم تهویه هوا به منظور کنترل جریان هوا در اندازه‌ها‌ و شکل‌ها‌ی مختلف طراحی و ساخته می‌شوند تا بتوانند در شرایط و موقعیت‌ها‌ی‌ ‌گوناگون پاسخ‌ها‌ی نیازهای کاربران باشند. شما می‌توانید انواع دمپرها را‌ ‌در شکل‌ها‌ی مربعی، مستطیلی یا دایره‌ای تهیه کنید. باید اشاره کرد که استفاده از نوع مناسب دمپر برای‌ ‌به کارگیری در فرایند یا کاربرد مورد نظر‌ ‌شما بسیار مهم است.‌ ‌همچنین محل قرارگیری دمپر و ساختار مجرا و هدف استفاده از آن‌ ‌از جمله موارد مهمی ‌هستند که به همراه یکدیگر نوع دمپر مناسب نیاز شما را تعیین می‌کنند.‌ ‌انواع دمپر سیستم تهویه هوا را می‌توان‌‌ به صورت دمپر محکم حباب نشتی صفر،‌ دمپر ‌کنترل صدا، دمپر ولوم موتوردار و غیره تهیه کرد.‌ ‌دمپرهای مورد استفاده در کاربرد‌ها‌ی تهویه مطبوع تنوع زیادی دارند. دمپرها را می‌توان از طریق روش‌ها‌ی مختلف از جمله روش‌ها‌ی دستی مکانیکی و اتوماتیک به کار برد.‌ ‌در ادامه مطلب شما را با مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع دمپر سیستم تهویه هوا ‌آشنا می‌کنیم.

دمپر چیست؟

‌ ‌دمپر ظرف مسطح پروانه

دمپر پروانه

دمپر پروانه

دمپر‌ها‌ی پروانه‌ای‌ ‌دارای کارایی بالایی هستند و‌ به ‌نگهداری و کنترل کمتری نیاز دارند.‌ ‌در ساخت این دمپر‌ها‌ از تیغه‌ای بر روی یک لولا استفاده شده است تا جریان هوا را محدود کند.‌ این نوع از دمپر‌ها‌ توانایی کامل قطع جریان هوا را دارند.‌ همچنین در مواقع لازم می‌توان این نوع از دمپر‌ها‌ را با چندین تیغه ساخت.

یکی از ویژگی‌های مهم دمپرها‌ی پروانه این است که آنها می‌توانند تنها با فعال کردن جریان هوا در یک جهت، از عقب‌نشینی‌ ‌جریان هوا جلوگیری کنند.‌ ‌به همین دلیل این دمپر نوع مناسبی برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌ ‌به شمار می‌آید.‌ ‌همچنین استفاده از این دمپرها برای تامین گرمایش بسیار پرکاربرد است.‌ ‌دمپرهای پروانه‌ای در اکسید کننده‌ها‌، بگ‌ها‌، اسکرابرها، بخاری‌ها‌، رسوب دهنده‌ها‌ و موارد مشابه نیز‌ ‌مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دمپر‌ها‌ی تیغه‌ای

دمپر‌ها‌ی تیغه‌ای از صفحات نازک فلزی ساخته می‌شوند.‌ این نوع از‌ ‌دمپر‌ها‌‌ ‌به منظور کنترل و تنظیم جریان هوا در تجهیزات انتقال هوا مانند سیستم‌ها‌ی تهویه هوای مطبوع، دودکش‌ها‌ و کانال‌ها‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌برخی از دمپرها دارای تیغه‌ها‌یی هستند که در جهت مخالف حرکت می‌کنند. این نوع از دمپرها برای‌ ‌اندازه‌گیری و کنترل دقیق جریان هوا طراحی می‌شوند.‌ ‌ویژگی مثبت دمپر‌ها‌ی تیغه‌ای این است که دارای استحکام بیشتر و ظرفیت آب‌بندی برتر‌ ‌هستند.‌ همچنین این نوع از دمپر‌ها‌ هنگام کار صدای کمتری تولید می‌کنند و موجب ایجاد آلودگی صوتی در فضا نمی‌شوند.

دمپر گیوتین

دمپر گیوتین

دمپرهای گیوتینی نیز یکی از پرکاربردترین دمپرها در موقعیت‌های مختلف به شمار می‌آیند. دمپرهای گیوتینی به داشتن توانایی بالا در قطع جریان هوا معروف هستند.‌ ‌این دمپر‌ها‌ در محلی قرار می‌گیرند تا بتواند به طور کامل جریان هوا را مسدود کنند.‌ ‌از دمپرهای گیوتینی در موقعیت‌ها‌یی که به قطع کامل جریان هوا نیاز است، استفاده می‌شود.

دمپر لوور

دمپر لوور این ویژگی را دارند که به صورت سریع‌ ‌می‌توانند جریان هوا را مسدود کنند.‌ ‌در طراحی و ساخت این نوع از دمپرها معمولاً از تیغه‌ها‌ی صاف روی لولا برای پر‌ ‌کردن‌ ‌کانال یا مجرا استفاده می‌شود.‌ ‌باید گفت که دمپرهای لوور یکی از پرکاربردترین دمپرها در ساخت سیستم‌ها‌ی تهویه هوا به شمار می‌آیند.

دمپرهای پره ورودی

دمپرهای پره ورودی معمولاً در‌ ‌قسمت ورودی فن نصب می‌شوند.‌ ‌استفاده از دمپرهای پره ورودی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا جریان بهتر گاز و کنترل فشار داشته باشند. ‌همچنین ممکن است گاهی در تنظیمات سیستم‌ها‌ی تهویه هوا از آنها استفاده کرد. ‌این نوع از دمپر‌ها‌ در تاسیساتی که به تنظیم کامل جریان هوا‌ ‌نیاز دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌دمپرهای پره‌ای ورودی دارای طرح‌ها‌ی متعددی هستند.‌ ‌استفاده از دمپر‌ها‌ی پره ورودی با وارد کردن چرخش به ورودی فن که یک روش عالی برای کنترل جریان هوا است و ‌باعث می‌شود که عملکرد فن‌ ‌بهبود یابد.

آگاهی از انواع دمپرها و انتخاب گزینه مناسب

در این نوشته سعی کردیم تا رایج‌ترین انواع دمپر موجود در بازار را معرفی کنیم و نحوه کارکرد و کاربرد آنها را هم بیان کردیم. برای انتخاب دمپر مناسب حتماً باید به فرآیند مورد نظر و شرایط خود توجه کنید تا ببینید کدام یک از دمپرها با خصوصیات منحصر به فردشان ‌می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای شما باشد.‌ ‌آشنایی با انواع دمپر سیستم تهویه هوا و ویژگی‌ها‌ی آنها‌ به کاربران کمک می‌کند. ‌با تنظیم و کنترل جریان هوا به واسطه استفاده از دمپر‌ها‌ می‌توانید عملکرد سیستم تهویه هوای خود را تا اندازه زیادی بهبود ببخشید.‌ ‌به طور کلی استفاده صحیح از دمپر مناسب باعث می‌شود تا کارایی و بازده سیستم شما افزایش پیدا کند که این امر به معنی کاهش میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها‌ی‌ تامین تهویه هوای ساختمان مورد نظر شما خواهد بود.

در صورتی که در مورد انواع دمپر سیستم تهویه هوا سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع دمپر سیستم تهویه هوا هستند.

منبع: ebaircontrol

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما