هنگام انتخاب فن صنعتی چه مواردی را باید مد نظر داشته باشیم؟

فن ضداسید
فن ضداسید‌ : آشنایی با فن ضداسید و کاربردهای آن
شهریور ۲۰, ۱۴۰۰
نظافت هود صنعتی
نظافت هود صنعتی : نحوه نظافت هود و نقش آن در عملکرد دستگاه
آبان ۱۹, ۱۴۰۰
انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی : راهنمای انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در ‌پیشبرد فرآیندهای تولیدی و صنعتی داشته باشد.‌ فن ماشینی است که با انتقال انرژی مکانیکی به هوا یا گاز‌ سیال، موجب حرکت آن می‌گردد.‌ از انواع فن‌های‌ صنعتی در مراکز تجاری و صنعتی به شیوه‌های مختلف‌ بهره برده می‌شود.‌ باید گفت که فن‌های صنعتی کاربردهای بسیاری در مراکز مختلف دارند.‌ برای مثال معمولاً از فن‌های صنعتی به منظور تامین تهویه هوا و دور کردن آلودگی‌ها و همچنین حذف‌ گازهای مضر و سمی ‌مانند دود، بوی بد، بخار و غیره‌ استفاده می‌شود.‌ همچنین فن‌های کوچک برای خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی‌ به کار برده می‌شوند.‌ امروزه انواع فن‌های صنعتی با توجه به موقعیت و شرایط مورد نیاز در مراکز تجاری و صنعتی، طراحی و ساخته می‌شوند.‌ هر کدام از انواع فن‌های صنعتی با توجه به ویژگی‌هایشان‌ دارای کاربردهای مختلفی هستند.‌ به همین دلیل انتخاب فن صنعتی‌ مناسب در مراکز تجاری و صنعتی بسیار مهم است.‌ با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشته به نکات مهم در مورد انتخاب فن‌ صنعتی خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز قصد تهیه و خرید فن صنعتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را دنبال کنید.

 

انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی

نکات مهم در مورد انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی مناسب موجب می‌شود که با صرف کمترین هزینه بیشترین بازده را‌ از فن دریافت کنید.‌ با توجه به اینکه انواع فن‌های صنعتی مختلفی در بازار موجود هستند، هنگام مراجعه‌ و خرید فن ممکن است کاربران در‌ انتخاب فن صنعتی مناسب‌ دچار تردید شوند.‌ به همین منظور در این قسمت به بررسی نکات مهم در مورد انتخاب فن صنعتی خواهیم پرداخت.

فن ‌پروانه‌ای یا آکسیال

‌یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد فن‌های صنعتی باید بدانید آشنایی با انواع آنها است.‌ به طور کلی ۲ نوع‌ ‏اصلی فن وجود دارد‌. انواع اصلی فن‌های صنعتی با توجه به نوع طراحی و شیوه ایجاد جریان هوا شامل فن‌های پروانه‌ای و فن‌های گریز از مرکز، یا فن‌های آکسیال‌ و فن‌های سانتریفیوژی می‌شوند.‌

انواع فن آکسیال

انواع فن‌های آکسیال و فن‌های سانتریفیوژی نیز خود به دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند و دارای طراحی‌ها و مدل‌های متفاوتی هستند. هنگام انتخاب فن ۲ ویژگی اصلی را باید در نظر گرفت. شما به عنوان کاربر باید به ظرفیت‌ گردش هوا، که شامل سرعت و حجم جریان هوای ایجاد شده توسط فن می‌شود، دقت کنید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً فن‌ها به دلیل چرخش، موجب ایجاد سر و صدا می‌شوند.‌ بنابراین اگر می‌خواهید فن را برای محیطی خریداری کنید که در آن نیاز به سکوت و آرامش است، باید دقت کنید که فن‌ انتخابی شما تا حد امکان صدای کمی ‌تولید کند.

انتخاب فن صنعتی

انتخاب فن صنعتی

فن محوری یا گریز از محور؟ کدام یک برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب فن صنعتی مناسب‌ شناسایی نوع فنی است که به آن نیاز دارید.‌ فن‌های صنعتی در انواع فن‌های قابل حمل، فن‌های کابینتی برقی،‌ فن‌های یکپارچه،‌ فن‌های دارای کانال و غیره ساخته می‌شوند و کاربران باید تشخیص دهند که کدام یک از این فن‌ها برای آنها مناسب است.‌ انتخاب فن به طور کلی بین فن‌های محوری و فن‌های‌ گریز از مرکز انجام می‌پذیرد. به عبارت ساده فن‌های محوری‌ حجم زیادی از جریان هوا را با فشار پایین‌ ایجاد می‌کنند و برای کاربردهایی که در آنها به افت فشار کم‌ نیاز است، مناسب هستند. در حالی که فن‌های گریز از مرکز برای کاربردهایی‌ با افت فشار بالا مناسب‌تر هستند.

تفاوت فن محوری و فن سانتریفیوژی

‌فن‌هایی محوری به طور کلی جمع و جورتر‌ و در عین حال‌ ‏پر سر و صدا‌تر از فن‌های سانتریفیوژی‌ هستند. باید گفت که این نوع از فن‌ها‌ برای تامین حجمی ‌از هوا یا گاز سیال در سطح فشار مشخص انتخاب می‌شوند.‌ انتخاب فن مناسب برای بسیاری از کاربردها کار نسبتاً ساده‌ای است.‌ معمولاً حجم و فشاری که فن تولید می‌کند توسط سازنده‌ی آن مشخص می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند با مراجعه به‌ توضیحات سازنده‌ که معمولاً روی برچسب دستگاه یا در دفترچه راهنمای آن ذکر می‌شود، از‌ قابلیت فن در ایجاد حجم جریان هوا و فشار گاز‌ آگاهی پیدا کنند.‌ با اینکه فن‌ها ساختار ساده‌ای دارند، هنگامی ‌که فن به مدار بسته می‌شود (مانند اتصال فن به شبکه تهویه، یا سیستم تأمین هوای مشعل و غیره)‌ انتخاب فن مناسب کمی‌ پیچیده‌تر می‌شود.‌ باید گفت که جریان هوای منتقل شده توسط یک فن به انواع خاص آن و همچنین به افت فشار‌ مدار بستگی دارد.‌ این نکته‌ی اصلی در مورد عملکرد فن است‌ که اگر جریان فشار فن و منحنی افت جریان فشار مدار را ترسیم کنید،‌ عملکرد فن در این مدار در تقاطع دو منحنی قرار می‌گیرد.

باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر فن‌های صنعتی‌ جریان هوایی معادل با دمای محیط را به اتاق می‌دمند و خود فن نقشی در کاهش دمای  هوا ندارد و فن تنها با ایجاد جریان هوا باعث ایجاد حس خنکی و تهویه هوا می‌شود. با این حال برخی از فن‌ها‌ باید در دمای خاص یا شرایط محیطی مشخصی کار کنند.‌ به عنوان مثال از‌ فن‌ها در کوره‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود‌ که دارای دمای بالایی هستند.‌ بنابراین‌ در مورد باید فنی را انتخاب کنید که قابلیت کار در دمای بالا را داشته باشد.

انتخاب فن پروانه‌ای

فن پروانه‌ای

فن پروانه‌ای

 

فن‌های پروانه‌ای یا فن‌های ملخی که به عنوان فن‌های محوری نیز شناخته می‌شوند، از یک پروانه تشکیل شده‌اند که توسط موتور بر روی محور خود چرخانده می‌شود.‌ بنابراین‌ فن پروانه‌ای جریان هوا را موازی با محور چرخش خود به حرکت در می‌آورد.‌ فن‌های پروانه‌ای قادر به ایجاد جریان زیاد هوا اما با افزایش اندک‌ بین فشار بالا و فشار پایین ایجاد می‌کنند.‌ به دلیل فشار بیش از اندازه کم،‌ استفاده از فن‌های پروانه‌ای به مدار‌های کوتاه با افت فشار کم محدود می‌شود.‌ یک فن پروانه‌ای معمولاً دارای تعدادی تیغه بین ۲ الی ۶۰ واحد است.‌ در مورد راندمان فن‌های پروانه‌ای باید گفت که بازده این فن‌ها بین ۴۰ تا ۹۰ درصد است.

فن‌های پروانه‌ای برای چه مناطقی مناسب است؟

فن‌های پروانه ای معمولاً برای ایجاد جریان هوا و گردش آن‌ در اتاق‌هایی با مساحت بزرگ یا سقف بلند موردا استفاده قرار می‌گیرند.‌ به طور معمول فن‌های پروانه‌ای یا فن‌های محوری به منظور تامین تهویه هوا‌ به کار برده می‌شوند و می‌توان آنها را روی دیوارها یا سقف ساختمان نصب کرد.‌ فن‌های پروانه‌ای در مقایسه با فن‌های گریز از مرکز فضای‌ کمتری را اشغال می‌کنند.‌ بنابراین به کارگیری آنها در موقعیت‌هایی که دارای مشکل فضا هستند، می‌تواند مناسب باشد.‌ از طرف دیگر معمولاً قیمت خرید فن‌های پروانه‌ای‌ ارزان‌تر از فن‌های گریز از مرکز است.‌ یکی از ویژگی‌های مثبت فن‌های پروانه‌ای این است که‌ بی سر و صداتر هستند و برای به کارگیری‌ در محیط‌هایی که‌ در آنها به آرامش و سکوت نیاز است، مناسب‌تر هستند.

انتخاب فن گریز از مرکز

فن سانتریفیوژی

 

 

نحوه کارکرد فن‌های گریز از مرکز

فن‌های گریز از مرکز یا فن‌های سانتریفیوژی که با عنوان فن‌های شعاعی نیز شناخته می‌شوند، از‌ یک چرخ فن ( پروانه ) تشکیل شده‌اند که توسط موتور که در استاتور متصل به چرخ است،‌ به گردش در می‌آید.‌ این استاتور دارای دو دهانه است.‌ در مرحله اول هوا یا گاز سیال وارد دهانه اول شده و‌ سپس به واسطه اثر گریز از مرکز،‌ با تغییر جهت از طریق دهانه دوم‌ به سمت بیرون‌ انتقال داده می‌شود.‌ فن‌های گریز از مرکز در ۲ نوع اصلی ساخته می‌شوند.‌ انواع اصلی فن‌های گریز از مرکز عبارت هستند از فن‌های خمیده رو به جلو و فن‌های خمیده رو به عقب.‌ فن‌های گریز از مرکز منحنی دارای یک چرخ‌ و‌ تیغه‌هایی هستند که تعداد آنها از ۳۲ الی ۴۲ عدد‌ متغیر است.‌ باید گفت که بازده فن‌های گریز از مرکز حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد برآورد می‌شود.‌ البته فن‌های گریز از مرکز‌ منحنی عقب یا همان فن‌های خمیده رو به عقب معمولاً بازدهی معادل با ۷۵ الی ۸۵ درصد دارند و  راندمان آنها در مقایسه با دیگر فن‌ها بالاتر است.

فن‌های گریز از مرکز جریان هوایی با فشار بالا را تولید می‌کنند. به همین دلیل‌ این نوع از فن‌ها برای به کارگیری در مدار‌های طولانی که در آنها به فشار بالا نیاز است، مناسب هستند.‌ از نظر ایجاد سر و صدا می‌توان گفت که فن‌های‌ گریز از مرکز نسبتاً‌ آرام هستند.‌ باید به این نکته نیز اشاره کرد که این نوع از فن‌ها معمولاً اندازه‌ی بزرگی دارند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. همچنین‌ قیمت فن‌های گریز از مرکز اغلب گران‌تر از فن‌های پروانه‌ای است.‌ البته نباید فراموش کرد که فن‌های گریز از مرکز عملکرد بهتری دارند و بازده آنها بیشتر است.

انتخاب فن صنعتی برای لوازم الکترونیکی

فن صنعتی

فن صنعتی

هنگامی که صحبت از فن‌های صنعتی به میان می‌آید، باید به این نکته توجه داشت که‌ فن‌های صنعتی در اندازه‌های بسیار‌ متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند.‌ یک فن صنعتی می‌تواند بسیار بزرگ‌ ساخته شود یا اینکه به اندازه یک بند انگشت باشد. معمولاً فن‌هایی که در تجهیزات و لوازم الکترونیکی به کار برده می‌شوند،‌ فن‌هایی با اندازه کوچک و جمع و جور هستند.‌ این فن‌ها دارای اندازه‌های استانداردی هستند که‌ این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از آنها در تجهیزات و لوازم الکترونیکی مختلف استفاده کرد.‌ همچنین ولتاژ‌ فن‌های‌ لوازم الکترونیکی‌ استاندارد است.‌ این فن‌ها معمولاً برای خنک کردن‌ قطعات سخت افزاری لوازم الکترونیکی و‌ دور کردن‌ گرمای‌ تولید شده توسط قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌

هنگام انتخاب فن صنعتی برای لوازم الکترونیکی باید‌ به چند نکته مهم توجه کرد.‌ اگر شما می‌خواهید از فن در لوازم الکترونیکی استفاده کنید، باید به جریان هوایی که فن قادر به تامین آن است‌ دقت کنید.‌ به این منظور شما باید بدانید که‌ تجهیزات الکترونیکی شما‌ به چه نوع فنی با چه اندازه قدرت و بازده نیاز دارد.‌ میزان جریان هوا و فشار تولید شده توسط فن باید مناسب با‌ ویژگی‌های قطعه الکترونیکی مورد نظر باشد.‌ یکی دیگر از نکات مهمی ‌که هنگام انتخاب فن برای قطعات الکترونیکی باید به آن توجه کافی داشته باشید، اندازه‌ی فن است.‌ اندازه‌ی فنی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با‌ قطعه یا دستگاه‌ مورد نظر باشد.‌ همچنین باید ولتاژ تغذیه‌ی موجود در‌ دستگاه را در نظر گرفت.

هر کدام از فن‌های پروانه‌ای و گریز از مرکز کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای نمونه فن‌های پروانه‌ای در اندازه‌های کوچک‌تر و جمع‌وجورتری ساخته می‌شوند ولی بازده فن‌های گریز از مرکز هم بیشتر است و هر کدام جایگاه مخصوص و مزایا و معایب مخصوص به خود هستند.

 

فن کابینتی

 

فن‌های کابینتی

باید گفت که‌ فن‌های کابینتی یکی از‌ پرکاربردترین فن‌های به کار رفته در ساخت‌ قطعات الکترونیکی به شمار می‌آیند.‌ فن‌های کابینتی الکترونیک اجازه می‌دهند تا هوای خنک وارد‌ محفظه‌ قطعات الکترونیک شود و‌ به این ترتیب دمای قطعات مختلف تجهیزات الکترونیکی تنظیم گردد.‌ این فن با ایجاد جریان هوا باعث دور شدن گرما از قطعات‌ برقی شده و با ایجاد تعادل گرما،‌ از قطعات و اجزای دستگاه محافظت به عمل می‌آورد.‌ بنابراین ‌فن‌های کابینتی مانع‌ ورود گرد و غبار یا‌ نشستن آن‌ روی‌ قطعات دستگاه‌ها می‌شوند.‌ انباشته شدن آلودگی و نشستن گرد و غبار روی قطعات دستگاه می‌تواند‌ در طول زمان به آنها آسیب برساند و عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه کند.‌ در واقع با نصب فن کابینتی می‌توان به راحتی و با صرف کمترین هزینه از مشکلات بسیاری جلوگیری به عمل آورد.

‌به طور کلی فن‌های کابینتی‌ روی دیواره‌های جانبی دستگاه نصب می‌شوند.‌ مدل‌هایی از فن‌های کابینتی نیز وجود دارد که می‌توان آنها را روی‌ بدنه دستگاه نصب کرد.‌ این نوع از فن‌ها مجهز به فیلتر هستند که مانع ورود گرد و غبار به‌ قسمت داخلی دستگاه می‌شود.‌ هنگام انتخاب فن‌های کابینتی باید به جریان هوای تولید شده توسط فن دقت کرد تا مناسب با ویژگی‌ها و نیازهای ‌دستگاه مورد نظر باشد.‌ همچنین باید به ولتاژ تغذیه‌ موتور توجه کرد.‌ از دیگر موارد مهمی ‌که هنگام‌ انتخاب فن‌های کابینتی باید به آن‌ دقت کنید، موثر بودن فیلتر است.‌ هر چقدر که فیلتر فن‌ کیفیت و دوام بیشتری باشد عملکرد فن‌ نیز بهتر خواهد بود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده انواع فن‌های تجاری و صنعتی است. در صورتی که قصد خرید هر کدام از انواع فن‌های تجاری و صنعتی را دارید، می‌توانید سوالات خود را از مسئولان و کارشناسان ما بپرسید و با ویژگی‌های هر کدام از انواع فن‌های صنعتی آشنایی پیدا کنید. آشنایی با انواع فن‌های صنعتی و ویژگی‌های هر کدام از آنها که شامل مزیت‌ها و معایب منحصر به فردشان می‌شود کمک زیادی به انتخاب فن صنعتی مناسب با کاربرد مورد نظر شما خواهد کرد.

منبع: guide.directindustry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما