معرفی انواع هود صنعتی و ویژگی هر کدام از آنها

انواع هود
آشنایی با انواع هود و معرفی ویژگی هر کدام از آنها
اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱
فن سقفی بزرگ صنعتی
معرفی فن سقفی بزرگ صنعتی و کاربردهای آن
خرداد ۱۰, ۱۴۰۱
انواع هود صنعتی

انواع هود صنعتی

انواع هود صنعتی : معرفی هود‌های صنعتی و ویژگی‌های آنها

هودهای صنعتی به منظور جذب و انتقال آلاینده‌های مختلف در مراکز تجاری و صنعتی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.‌ ‌هودهای صنعتی گاز‌های هوای آلوده را به سمت خود کشیده و‌‌‌ آنها را از فضای داخلی ساختمان حذف ‌می‌کنند.‌ این هودها در آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی که‌ انتشار گازهای آلوده و‌‌‌ بوهای نامطبوع در آنها رایج است، بسیار پرکاربرد هستند.‌ امروزه هودهای صنعتی توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های سازنده در انواع مختلفی طراحی و ساخته ‌می‌شوند تا در‌ موقعیت‌ها و شرایط گوناگون بتوانند‌ پاسخگویی‌ نیازهای صنعتی باشند.‌ در این نوشته به معرفی انواع هودهای صنعتی و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.‌ آشنایی با انواع هود صنعتی و ویژگی‌های آنها به کاربران کمک ‌می‌کند تا بتوانند هود مناسبی را برای مرکز تولیدی و صنعتی خود انتخاب کنند.‌‌‌ اگر شما نیز در محل کار خود از هودهای صنعتی استفاده می‌کنید یا به فکر تهیه آنها هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

 

انواع هود صنعتی

انواع هود صنعتی

معرفی انواع هود صنعتی

باید گفت که هدف اصلی تمامی ‌هودهای صنعتی حذف آلاینده‌ها از فضای داخلی ساختمان است.‌ همانطور که می‌دانید، در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی به دلیل فعالیت‌های تولیدی‌ مشکل‌ آلودگی وجود دارد.‌ انتشار گازهای آلوده و سمی ‌می‌تواند‌ سلامت افراد حاضر در ساختمان را به خطر بیاندازد. همچنین انتشار گازهای سمی‌‌ و آلوده‌ می‌تواند عملکرد‌ ابزارها و ماشین آلات صنعتی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل‌ حذف آلودگی‌ها از محیط و تامین هوای پاک و‌ مطبوع‌ نقش‌ بسیار مهمی ‌در پیشبرد فرایندهای تولیدی و صنعتی دارد.‌ استفاده از هود صنعتی یک روش ایده‌آل برای حذف‌ گازهای آلوده و بد بو‌ از محیط به شمار می‌آید.‌‌‌ کاربران می‌توانند‌ هودهای صنعتی را در مدل‌ها و‌ انواع مختلف تهیه کنند.‌‌‌ اندازه و شکل ‌هود‌های صنعتی با توجه به طراحی شرکت یا کارخانه می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی هود‌های صنعتی به ۲ دسته هودهای محصور و هود‌های بیرونی طبقه‌بندی ‌می‌شوند. در‌‌‌ ادامه مطلب شما را با انواع هود‌های صنعتی و ویژگی‌های آنها آشنا می‌کنیم.

هود محصور

هود محصور

هود محصور

 

طراحی هود محصور به گونه‌ای است که می‌تواند به صورت کامل یا تا اندازه‌ای محل تولید آلاینده‌ها را احاطه کند.‌ باید گفت که هود‌های محصور یکی از پرکاربردترین انواع هودهای صنعتی به شمار می‌آیند.‌‌‌ با این حال در برخی از موقعیت‌ها استفاده از این هودها‌ به دلیل تداخل‌ بالقوه با‌ ایستگاه‌های کاری نمی‌تواند عملی باشد.‌ هود‌های محصور، خود به دو نوع‌ ‌هود های محصور کامل و هودهای محصور بخشی (پارشیال) دسته‌بندی ‌می‌شوند.

هودهای محصور بخشی در‌ آن دسته از هودهای صنعتی که‌ تنها قسمتی از محل تولید آلاینده‌ها را احاطه ‌می‌کند به کار می‌روند و دارای دو یا سه طرف هستند.‌ در هود‌های صنعتی محصور، آلاینده‌ از طریق دهانه به داخل محفظه هود کشیده ‌می‌شود و در آن محبوس می‌گردد.‌ به عنوان مثال‌ استفاده از این نوع هود در غرفه‌های اسپری رنگ یا ایستگاه آسیاب‌ بسیار رایج است.

‌‌‌هودهایی که به صورت کامل محصور هستند،‌ همه جهت‌ها را در بر می‌گیرند.‌ این هودها در مقایسه با هود‌های پارشیال قدرت بیشتری در جذب آلاینده‌ها دارند. چرا که این هودها به صورت کامل‌ محل تولید آلاینده را در بر می‌گیرند.‌ در صورت امکان، استفاده از هود‌های محصور کامل‌ ترجیح‌‌‌ داده ‌می‌شود. ‌هود‌های آزمایشگاهی نمونه بارزی از‌ ‌هودهای محصول کامل هستند.

 هود صنعتی خارجی

هود خارجی

‌هودهای صنعتی خارجی یکی دیگر از انواع هودهای صنعتی به شمار می‌آیند که کاربردهای بسیاری در کارخانه‌ها و مراکز‌ تولیدی دارند.‌ مانند‌ هودهای محصور کننده‌‌‌، هدف این نوع هود‌ها نیز جذب آلاینده‌ها و حذف آنها از محیط است.‌ با این حال روش‌ طراحی و ساختار آنها تفاوت‌هایی با‌ هودهای محصور دارد. ‌هود‌های خارجی بدون ایجاد حصار در کنار‌‌‌ قسمتی‌ قرار می‌گیرند که آلاینده‌ها در آنجا ایجاد ‌می‌شوند. شما می‌توانید هودهای بیرونی را به شکل یک دهانه روی میز جوشکاری یا به صورت پایه در کنار‌ قسمتی که آلاینده‌ها از آنجا تولید ‌می‌شوند، ببینید.‌ باید به این نکته اشاره کرد که معمولاً هود‌های خارجی در آن دسته از فرآیندهایی که ذرات بزرگ‌تر تولید ‌می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در‌ کارخانه ماسه که اندازه آلاینده‌ها بزرگ‌‍تر است،‌ باید از هود بیرونی استفاده کرد.

هودهای بیرونی

بهتر است بدانید که هود‌های بیرونی خود دارای انواع مختلفی هستند. انواع هود‌های بیرونی را می‌توان به ‌هودهای سایبان، هودهای جذب نزدیک، هودهای پوش پول و هودهای اگزوز جانبی دسته‌بندی کرد.

ساختار و طراحی هود سایه بان به گونه‌ای است که‌ در قسمت بالایی محل تولید آلاینده‌ قرار می‌گیرد.‌ این هود برای به کارگیری در آن دسته از فرآیندهایی که‌ آلاینده به صورت جریان هوای داغ یا گاز به سمت بالا حرکت ‌می‌کند، مناسب است.

هودهای صنعتی جذب نزدیک نیز به صورت مستقیم روی منبع آلاینده نصب ‌می‌شوند.‌ آلاینده‌ها به محض خروج از منبع،‌ توسط هودهای جذب نزدیک‌‌‌ مکیده شده و از محیط حذف ‌می‌شوند.

نوع دیگر هود‌های بیرونی، هودهای پول پوش یا هودهای فشار و مکش نام دارند.‌‌‌ این نوع از هود‌های صنعتی در کنار سیستم تهویه فشار قرار می‌گیرند.‌ باید گفت که به دلیل ترکیب سیستم تهویه فشار به همراه هود صنعتی، این سیستم‌ها دارای قدرت زیادی در کشش و حذف آلاینده‌ها از محیط هستند.

هودهای اگزوز جانبی به عنوان هودهای کشش جانبی نیز شناخته ‌می‌شوند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که در میان انواع هودهای صنعتی، عملکرد‌ ‌هودهای اگزوز جانبی‌ پایین‌تر است و معمولاً در‌ آن دسته از فرآیندهایی به کار برده ‌می‌شوند که حجم آلاینده‌ها در آنها کمتر است.

 همانطور که می‌بینید هر ‌کدام از انواع مختلف هودهای صنعتی دارای طراحی و ویژگی‌های خاص خود هستند که آنها را برای به کارگیری در فرآیندهای مختلف‌ به سیستم‌های مناسبی تبدیل ‌می‌کنند. هنگام خرید هود لازم است که به مقدار و نوع آلاینده‌های تولید شده دقت کنید تا هودی با توان و ویژگی‌های مناسب انتخاب نمایید.

آشنایی با انواع هود صنعتی و ویژگی‌های هر کدام از آنها به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرایند خود هود مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد انواع هود صنعتی سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع هودهای صنعتی هستند.

منبع: ivinc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما