معرفی فن پاکسازی هوا و بررسی ویژگی‌ها‌ی آن

فن صنعتی پتروشیمی
معرفی فن صنعتی پتروشیمی ‌و بررسی کاربرد‌های آن در صنعت
مرداد ۱۲, ۱۴۰۱
فن صنعتی غبارگیر
معرفی فن صنعتی غبارگیر و آشنایی با ویژگی‌های آن
مرداد ۱۸, ۱۴۰۱
فن پاکسازی هوا

فن پاکسازی هوا

معرفی فن پاکسازی هوا و بررسی ویژگی‌ها‌ی آن

فن پاکسازی هوا یکی از سیستم‌ها‌ی تهویه‌ ‌پرکاربرد در مراکز مختلف تجاری و صنعتی به شمار می‌آید.‌ ‌فن‌ها‌ی پاکسازی هوا می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.‌ ‌پاکسازی هوا بدین معنا است که این‌ ‌نوع فن باعث ایجاد جریان هوایی‌ ‌بدون گرد و غبار و‌ ‌آلودگی می‌شود.‌ ‌فن‌ها‌ی پاکسازی هوا در انواع و مدل‌ها‌ی مختلفی ساخته می‌شوند تا بتوانند در موقعیت‌ها‌ی مختلف پاسخگوی نیازهای کاربران باشند.‌ ‌شما می‌توانید با توجه به شرایط و موقعیت محل صنعتی و تجاری مورد نظرتان، فنی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد تا بتوانید جریان هوای‌ ‌مورد نیاز خود را به‌ ‌کمک فن پاکسازی هوا به خوبی تامین کنید.‌ ‌در این نوشته به معرفی فن پاکسازی هوا و بررسی ویژگی‌ها‌ی آن خواهیم پرداخت. در صورنی که شما نیز می‌خواهید از فن‌ها‌ی پاکسازی هوا در مکان تجاری و صنعتی خود استفاده کنید و اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

فن پاکسازی هوا

 آشنایی با فن پاکسازی هوا

همانطور که می‌دانید بیشتر مراکز تجاری و صنعتی به دلیل استفاده از مواد مختلف یا‌ ‌به کارگیری طولانی مدت‌ ماشین آلات و سیستم‌های صنعتی‌ ‌با مشکل آلودگی هوا مواجه می‌شوند.‌ به ‌همین دلیل تامین تهویه مناسب هوا و پاکسازی آن از اهمیت بسیاری در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی برخوردار است.‌ ‌عدم تامین هوای پاک، سلامتی کارکنان و افراد حاضر در ساختمان را به خطر می‌اندازد و از طرف دیگر آلودگی هوا می‌تواند‌ روی ‌عملکرد و بازده سیستم‌ها‌ی صنعتی تاثیر منفی بگذارد و طول عمر مفید آنها را کاهش دهد.‌ ‌

فن کنترل آلودگی صنعتی

فن کنترل آلودگی صنعتی

 

باید به این مورد ‌اشاره کرد که فن‌ها‌ی پاکسازی هوا در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها‌ی منحصر به فرد خود هستند.‌ ‌بیشتر فن‌ها‌ی پاکسازی هوا از نوع فن‌های سانتریفیوژی یا فن‌های گریز از مرکز هستند. فن‌ها‌ی سانتریفیوژی هوا را مکیده و آن را با چرخش ۹۰ درجه به جریان ‌می‌اندازند.‌ ‌این فن‌ها می‌توانند گرد و غبار موجود در هوا، ذرات ریز معلق در هوا و دیگر آلودگی‌ها‌ی اشباع شده در هوا را‌ ‌از فضای داخلی ساختمان حذف کنند‌ و ‌جریان هوایی پاک و بدون آلودگی را تولید نمایند.

انواع فن‌ها‌ی پاکسازی هوا

فن سانتریفیوژی صنعتی

 همانطور که قبلاً گفته شد، فن‌های پاکسازی هوا در مدل‌ها‌ و انواع مختلفی ساخته می‌شوند.‌ ‌هر کدام از انواع فن‌ها‌ی پاکسازی دارای‌ ‌ویژگی‌ها‌ و خصوصیات مخصوص به خود هستند.‌ ‌در این قسمت شما را با پرکاربردترین انواع فن‌ها‌ی پاکسازی هوا آشنا می‌کنیم.

فن‌ها‌ی منحنی رو به عقب

فن‌ها‌ی منحنی رو به عقب یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها‌ی پاکسازی هوا در مراکز تجاری و صنعتی به شمار می‌آیند.‌ ‌این فن‌ها‌ به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که دارای انحنا به سمت عقب هستند.‌ ‌یکی از ویژگی‌ها‌ی فن‌ها‌ی منحنی رو به عقب این است که عملکرد بسیار قوی دارند و می‌توانند با مصرف کمترین میزان انرژی‌ ‌جریان هوای مورد نیاز را تولید کنند.‌ ‌با توجه به اینکه در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی معمولاً هزینه بالایی صرف تامین تهویه هوا می‌شود، استفاده از سیستم‌ها‌ی کم مصرف از‌ ‌اهمیت بسیاری برخوردار است.‌ ‌چرا که به کارگیری سیستم‌ها‌ی کم مصرف باعث کاهش هزینه‌های تامین تهویه و پاکسازی هوا در این مراکز می‌شود.

 فن با شیب رو به عقب

یکی دیگر از سیستم‌ها‌یی که‌ ‌استفاده از آنها در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی بسیار رایج است، فن‌های با شیب رو به عقب هستند.‌ ‌این نوع از فن‌ها قادر هستند تا تداخل با جریان هوا را به کمترین میزان خود برسانند.‌ ‌یکی از ویژگی‌ها‌ی فن با شیب رو به عقب‌ ‌این است که هنگام کار، صدای کمتری در مقایسه با فن‌ها‌ی دیگر ایجاد می‌کند.‌ به همین دلیل استفاده از آنها‌ در فضاهایی که به آرامش و سکوت بیشتری نیاز است، توصیه می‌شود.‌ ‌البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی ‌فن‌ها‌ هنگام کار باعث ایجاد صدا می‌شوند. اما صدای این نوع فن در مقایسه با فن‌ها‌ی صنعتی دیگر به مراتب کمتر است. باید اضافه کرد که این نوع از فن‌ها نیز در رده سیستم‌ها‌ی صنعتی کم مصرف قرار می‌گیرند.

فن نوک شعاعی

‌فن‌ها‌ی نوک شعاعی در میان انواع سیستم‌ها‌ی تامین تهویه و پاکسازی هوا، راندمان ایستای‌ بالایی را ارائه می‌دهند.‌ ‌این نوع از فن‌ها‌ی صنعتی دارای کاربردهای بسیاری در کارخانه‌ها‌ی مختلف صنعتی و مراکز تجاری‌ ‌مانند کارگاه‌ها‌ و کارخانه‌ها هستند.‌ ‌یکی از ویژگی‌ها‌ی منحصر به فرد فن‌ها‌ی نوک شعاعی این است که در برابر تجمع مواد روی چرخ یا پروانه مقاومت بسیار بالایی دارند.‌ ‌به همین دلیل استفاده از آنها در آن دسته از محیط‌ها‌یی که  میزان گرد و غبار و آلودگی در آنها بیشتر است، می‌تواند یک روش موثر باشد.‌ ‌در صورتی که بخواهید در محیط‌ها‌یی با آلودگی بالا از فن‌هایی استفاده کنید که مقاومت کمتری در برابر آلودگی دارند، انباشته شدن‌ ‌گرد و غبار و آلودگی روی‌ ‌تیغه‌ها‌ و دیگر قطعات فن‌ ‌می‌تواند باعث بروز‌ ‌مشکلات بسیاری شود.‌ ‌این کار احتمال صدمه دیدن دستگاه و از کار‌ ‌افتادن آن را زیاد می‌کند.

فن اگزوز صنعتی

‌فن‌ها و دمنده‌ها‌ی اگزوز صنعتی از جمله سیستم‌ها‌یی هستند که اغلب برای‌ ‌تامین تهویه‌ و پاکسازی هوا در محیط‌ها‌ی‌ ‌صنعتی با شرایط سخت و تجهیزات صنعتی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌روش کار فن‌ها‌ی اگزوز صنعتی این گونه است که هوای آلوده را به سمت خود کشیده و آن را از فضای داخلی ساختمان به سمت بیرون هدایت می‌کنند.‌ ‌سپس فن با ایجاد جریان هوا،‌ ‌هوای پاک و تازه را با هوای آلوده جایگزین می‌کند و به این ترتیب باعث تامین تهویه هوای فضای داخلی ساختمان‌ها‌ی تجاری و صنعتی می‌شود.

فن فشار بالا

فن‌های فشار بالا دمنده‌ها‌یی بسیار قوی هستند که در کاربردهایی با فشار استاتیک بالا‌، ‌سیستم‌ها‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌آیند.‌ ‌وظیفه اصلی فن‌ها‌ی فشار بالا‌ ‌جایگزین کردن هوای پاک با هوای آلوده است.‌‌ یکی دیگر از ویژگی‌های این فن‌ها‌ این است که قابلیت جابجایی هوایی را که‌ دارای گرد و غبار،‌ ‌ذرات معلق و دیگر آلاینده‌ها‌ است را نیز دارند.

آشنایی با فن پاکسازی هوا به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط ساختمان خود سیستم مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد این نوع فن سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد فن پاکسازی هوا هستند.

منبع: airprofan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما