آشنایی با انواع هود و معرفی ویژگی هر کدام از آنها

انواع فن اگزوز
آشنایی با رایج‌ترین انواع فن اگزوز موجود در بازار
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱
انواع هود صنعتی
معرفی انواع هود صنعتی و ویژگی هر کدام از آنها
خرداد ۵, ۱۴۰۱
انواع هود

انواع هود

آشنایی با انواع هود و معرفی ویژگی هر کدام از آنها

در حال حاضر تنوع هودها در بازار بسیار زیاد است که برای دور کردن‌ گازهای بدبو یا گاز‌های مضر و سمی ‌مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ باید گفت که هود‌ها نوعی از سیستم‌های تهویه هوا هستند که در‌ مکان‌ها و‌ موقعیت‌های مختلف به کار برده می‌شوند.‌ از انواع هود می‌توان در ساختمان‌های مسکونی و همچنین در مراکز تجاری و صنعتی بهره برد.‌ با توجه به اینکه ساختمان‌های مختلف دارای شرایط گوناگونی هستند، هودها نیز در طراحی‌ها و مدل‌های مختلف‌ ساخته می‌شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران‌ باشند. در این نوشته به معرفی انواع هود و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.‌ در صورتی که شما نیز از هود در‌ ساختمان مسکونی یا مرکز تجاری و صنعتی خود استفاده می‌کنید‌ یا اینکه قصد خرید هود جدید را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

انواع هود

انواع هود

معرفی انواع هود

هودها سیستم‌هایی هستند که برای مکیدن چربی، بخارات و گازهای تولید شده از پخت‌وپز یا انجام فرآیندهای‌ تولیدی و صنعتی به کار برده می‌شوند.‌ استفاده از هود باعث می‌شود که‌ هوای آلوده یا هوای همراه با چربی و بو از فضای داخلی ساختمان حذف شود و محیط بهتری برای زندگی یا انجام فعالیت‌های کاری فراهم گردد.‌ هنگامی ‌که از هود استفاده می‌کنید، بخارات و هوای دارای چربی و آلودگی و گاز‌های بدبو به داخل هود مکیده می‌شوند و از طریق یک توری آلومینیومی ‌به دام می‌افتند. در واقع‌ این توری آلومینیومی‌ مانند فیلتری عمل می‌کند که‌ بو، روغن و آلودگی‌های دیگر را جذب می‌نماید.‌ در برخی از هود‌ها، هوایی که به داخل هود کشیده می‌شود پس از‌ تصفیه شدن دوباره به فضای داخلی ساختمان بر می‌گردد.‌ این نوع از هودها دارای فیلتر زغال‌ فعال هستند‌ و پس از گرفتن آلودگی‌ها هوای پاک و تمیز را دوباره به محیط برمی‌گرداند. برخی دیگر از هودها نیز هوای آلوده را جذب کرده و بدون استفاده از فیلتر آن را‌ به بیرون انتقال می‌دهند.‌ همانطور که قبلاً نیز گفته شد‌، هودها دارای انواع مختلفی هستند.‌ باید اضافه کرد که انواع هود نحوه کار و ویژگی‌های مختلفی‌ دارند.‌

انواع هود براساس نحوه نصب

هود صنعتی

‌هود دیواری

باید گفت که هود‌های دیواری یکی از پرکاربردترین انواع هود به شمار می‌آیند. این نوع از هودها همانطور که از اسم آنها پیدا است، روی دیوار ساختمان نصب می‌شوند.‌ به عنوان مثال این‌ هودها را در آشپزخانه‌ها‌ روی دیوار مجاور‌ گاز نصب می‌شوند.‌ بسیاری از شما با‌ هودهای دیواری خانگی‌ که در آشپزخانه‌های ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شوند، آشنا هستید. باید گفته که هودهای دیواری صنعتی در مقایسه با هود‌های دیواری خانگی قدرت مکش و تصفیه کنندگی بیشتری دارند. همچنین مقاومت هودهای صنعتی در برابر مواد شیمیایی یا بخارات بیشتر است.

هودهای جزیره‌ای

نوع دیگر هود، هود‌های جزیره هستند.‌ امروزه هودهای جزیره‌ای از جمله هود‌های مدرن به شمار می‌آیند و‌ در طراحی داخلی ساختمان‌های جدید‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ هودهای جزیره‌ای روی سقف ساختمان نصب می‌شوند و در مرکز اتاق روی اجاق‌های جزیره‌ای قرار می‌گیرند.

‌هود تصفیه کننده

هود تصفیه کننده دارای سیستم تصفیه کننده هستند. به این معنا که در این نوع از هود‌ها، ابتدا هوای آلوده‌ وارد دستگاه هود شده و سپس از طریق فیلترها آلودگی آن جذب می‌شود. سپس هوای پاک و تمیز‌ دوباره به فضای داخلی ساختمان‌ انتقال داده می‌شود.‌ معمولاً این نوع از هودها روی اجاق گاز‌ نصب می‌شوند و در آشپزخانه‌های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ همچنین در‌ ساختمان‌هایی که در آنها‌ گازهای آلوده‌ انتشار می‌یابد، می‌توان از آن برای تصفیه هوا استفاده کرد. باید اضافه کرد که این هودها در کارخانه‌های تولید مواد غذایی کاربردهای بسیاری دارند.

فاکتورهای طراحی هود صنعتی با استفاده از هواکش های مکنده

‌هود توکار

از دیگر انواع هود‌های پرکاربرد می‌توان به هود‌های توکار اشاره کرد.‌ در واقع هودهای توکار به عنوان بخشی از سیستم دکوراسیون یا طراحی داخلی ساختمان نصب می‌گردند.‌ در صورتی که ساختمان شما مجهز به هود توکار باشد، نیازی به خرید دستگاه هود‌ و نصب آن نخواهید داشت.

 

هود اگزوز

هود اگزوز

‌هود اگزوز

یکی از پرکاربردترین انواع هود موجود در بازار هود اگزوز است. با توجه به داشتن ویژگی‌های مثبت‌ هودهای اگزوز، استفاده از آنها در شرایط مختلف کاربرد‌های بیشتری دارد و‌ نصب‌ و به کارگیری آن معمولاً در موقعیت‌های مختلف توصیه می‌شود.‌ این نوع از هود‌ها چربی‌ها و آلودگی‌های‌ موجود در هوا را به وسیله‌ی فیلتر‌های فلزی خود جذب می‌کنند و بخارات و بوهای حاصل از پخت‌وپز یا انجام فرآیندهای مختلف صنعتی را به صورت مستقیم از طریق مجرا به سمت بیرون از ساختمان هدایت می‌کنند.‌  به همین دلیل هنگام نصب هود اگزوز به یک خروجی خارجی نیاز خواهید داشت.‌ به منظور کسب اطمینان از عملکرد بهتر هود اگزوز مهم است که لوله‌ی هود تا خروجی حداقل ۲ متر فاصله داشته باشد و حداکثر ۲ خم در طراحی آن به کار رود.

هود تصفیه کننده

در صورتی که امکان نصب هود اگزوز برای شما وجود نداشته باشد،‌ می‌توانید از هود تصفیه کننده برای‌ دفع بوهای بد و گازهای آلوده در محیط مورد نظر خود استفاده کنید.‌ در این حالت هود‌ بوها و آلودگی‌های هوا را‌ مکیده و‌ آنها را در فیلتر توری آلومینیومی‌ خود نگه می‌دارد.‌ همچنین هود تصفیه آلودگی‌های وارد شده در فیلتر زغال فعال را جذب کرده و هوا را تجدید می‌کند.‌ به این ترتیب هوای پاک از طریق دریچه‌های جانبی قسمت بالایی‌ به فضای اتاق برگردانده می‌شود.‌

مقایسه عملکرد هود تصفیه کننده و هود اگزوز

معمولاً در موقعیت‌های مختلف استفاده از هودهای اگزوز در مقایسه با هودهای تصفیه بیشتر توصیه می‌شود و هودهای اگزوز پرکاربردتر از دیگر انواع هود هستند.‌ باید اضافه کرد که هود‌های اگزوز عملکرد بهتری در تصفیه هوا و‌ دور کردن آلودگی‌ها از فضای داخلی ساختمان دارند.‌ با این حال باید گفت که‌ نصب هود‌های اگزوز کمی ‌سخت‌تر است. چرا که برای دفع گاز به شکافی در دیوار نیاز خواهید داشت که لوله‌ی اگزوز از آن بگذرد.

در صورتی که در مورد انواع هود سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع هود هستند.

منبع: tramontina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما