معرفی هود تجاری آشپزخانه و نحوه عملکرد آن

تفاوت های دمنده و فن
تفاوت دمنده و فن : بررسی تفاوت‌های انواع فن و دمنده
دی ۲۸, ۱۴۰۰
تست
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۱
هود تجاری آشپزخانه

هود تجاری آشپزخانه

معرفی هود تجاری آشپزخانه و نحوه عملکرد آن

هود تجاری آشپزخانه نوعی سیستم اگزوز داخلی است که‌ به منظور تامین تهویه هوا در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ هود‌های تجاری در مقایسه با هود‌های خانگی دارای قدرت‌ بیشتری در تامین تهویه هوا هستند تا بتوانند‌ گازهای آلوده و بوهای تند‌ در آشپزخانه‌های تجاری را دفع کنند‌.‌ این سیستم‌ها معمولاً بالای محل پخت قرار می‌گیرند تا بتوانند گازهای آلوده را که از طریق احتراق‌ و پخت و پز ایجاد می‌شوند، جذب نمایند.‌ هود‌های تجاری در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند‌‌. با توجه به تنوع آنها‌ کاربران می‌توانند سیستمی ‌را انتخاب کنند که برای‌‌ به کارگیری در آشپزخانه مورد نظر آنها مناسب باشد.‌ با این حال این سیستم‌ها دارای قطعات و بخشهایی اصلی هستند که در ساخت همه آنها به کار می‌رود.‌ در این نوشته به معرفی‌‌ هود تجاری آشپزخانه و بررسی‌ شیوه تهویه و معرفی قطعات اصلی آن خواهیم پرداخت.‌ اگر می‌خواهید اطلاعات مفیدی در مورد‌ هود تجاری آشپزخانه کسب‌ کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

هود تجاری آشپزخانه

هود تجاری آشپزخانه

‌‌اجزای اصلی هود تجاری آشپزخانه

هود تجاری آشپزخانه دارای اجزائی است که به کمک هم تهویه هوای محیط اطراف خود را انجام می‌دهد.‌‌ در این قسمت به معرفی بخش‌ها و قطعات اصلی هود تجاری آشپزخانه می‌پردازیم و شما را با عملکرد هر کدام از آنها آشنا می‌کنیم.

 

هود تجاری آشپزخانه

فن اگزوز

‌فن اگزوز یکی از اصلی‌ترین قطعات در ساخت هود تجاری آشپزخانه به شمار می‌آید‌ و نقش اساسی در تامین تهویه هوا را ایفا می‌کند.‌ سیستم هود دارای فن‌هایی است در قسمت بیرونی ساختمان رستوران نصب می‌شوند.‌ فن اگزوز به منظور تامین تهویه،‌ هوای آلوده و کثیف را به سمت بیرون از ساختمان‌ انتقال می‌دهد‌ و به این ترتیب هوای آلوده را خارج می‌کند.‌‌ فن‌های به کار رفته در ساخت‌ هود‌های تجاری آشپزخانه، مجهز به یک یا چند فیلتر چربی هستند.‌‌ مجهز بودن فن‌ها به فیلتر چربی باعث می‌شود تا از ریختن روغن و گریس به قطعات دیگر سیستم جلوگیری به عمل بیاید.

 واحد هوای‌ جایگزین

 همان طور از اسم آن پیدا است، وظیفه اصلی واحد هوای جایگزین این است که‌ هوای تمیز و تازه با هوای کثیف و آلوده‌ جایگزین کند.‌ پس از این که هوای کثیف و آلوده از‌ طریقه کانال اگزوز‌ از محیط خارج شد، واحد‌ جایگزین هوای تازه و‌ پاک را‌ به فضای داخلی ساختمان هدایت می‌کند.‌ واحدهای هوای جایگزین به کار رفته در ساخت ‌هودهای تجاری آشپزخانه می‌توانند از نوع دمنده یا غیر دمنده باشند.‌  لازم است که این واحدها بتوانند ۱۰۰% هوای‌ آلوده را که از اگزوز‌ در حال خارج شدن است، با هوای تمیز و تازه جایگزین کنند.

سیستم اطفاء حریق

‌سیستم اطفاء حریق در‌ طراحی و ساخت تمامی ‌هودهای تجاری آشپزخانه مورد نیاز است و یکی از تجهیزات اصلی و مهم‌ برای تامین ایمنی‌ آشپزخانه‌های بزرگ تجاری و صنعتی به شمار می‌آید.‌ باید توجه داشته باشید که هودهای تجاری آشپزخانه باید قابلیت خاموش کردن موفقیت‌‌آمیز آتش‌سوزی را داشته باشند.‌ اطفاء حریق در هود‌های تجاری آشپزخانه از طریق عوامل شیمیایی یا انتشار آب انجام می‌شود. برخی از هودهای تجاری نیز از هر دوی این عوامل برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند. سیستم‌های اطفاء حریق را می‌توان در داخل هود آشپزخانه، یا در یک مکان نزدیک به آن نصب کرد. باید به این نکته اشاره کرد که در صورت نصب سیستم اطفاء حریق در خارج از سیستم هود، محدودیت‌هایی برای فاصله مناسب نصب سیستم‌های اطفاء حریق از محل پخت و پز وجود دارد.

بانک فیلتر هود

فیلتر هود

 

بانک فیلتر هود یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در طراحی و ساخت‌ آشپزخانه است.‌ این بخش‌ چربی روغن و آلودگی‌ها را قبل از ورود به سیستم اگزوز به خود جذب کرده و از ورود آنها به داخل سیستم جلوگیری به عمل می‌آورد.‌ باید به این نکته اشاره کرد که ورود بیش از اندازه چربی به سیستم اگزوز می‌تواند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند و باعث خرابی قطعات آن شود. به همین دلیل تمیز کردن مکرر و به موقع فیلتر هود برای جلوگیری از تجمع چربی در آن بسیار مهم است.‌‌ جنس فیلترهای هود ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد.‌ معمولاً جنس فیلتر‌های به کار رفته در ساخت هودهای تجاری فولاد ضد زنگ،‌ فولاد گالوانیزه و آلومینیوم است.‌ این فیلترها مقاومت بالایی در برابر‌ رطوبت، چربی و آلودگی‌ها دارند.‌ آلومینیوم فلز ارزان و سبکی است که قابلیت به کارگیری در فرایند‌ها و موقعیت‌های مختلف را دارد.‌ اگر بودجه شما برای‌ تهیه هود آشپزخانه‌ی تجاری پایین است، می‌توانید فیلترهای آلومینیومی ‌را انتخاب کنید. فیلترهایی که از جنس فولاد گالوانیزه هستند، معمولاً دوام بیشتری دارند.‌ قیمت فیلتر‌های فولادی گالوانیزه از فیلترهای آلومینیومی ‌گران‌تر خواهد بود.‌ با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلتر‌های فولادی گالوانیزه‌ می‌توانند در معرض خوردگی قرار بگیرند.‌ فیلترهای فولاد ضد زنگ اغلب گران‌ترین گزینه برای به کارگیری در هودهای آشپزخانه‌های تجاری هستند.‌ این فیلتر‌ها دارای خاصیت ضد خوردگی هستند و مقاومت بالایی در مقابل‌ چربی‌ها و مواد شیمیایی مختلف دارند.‌ به همین دلیل استفاده از فیلترهای ضد زنگ باعث می‌شود که هود شما نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشد‌ و شما در طول زمان هزینه و انرژی کمتری بابت تعمیر و تعویض قطعات آن‌ صرف کنید.

‌باید اضافه کرد که هود‌های تجاری آشپزخانه مجهز به‌ جرقه‌گیر هستند.‌ هنگامی ‌که از سوخت جامد برای پخت و پز در آشپزخانه‌های تجاری استفاده می‌شود، ممکن است جرقه‌های معلق در هوا ایجاد شود.‌ در این موقعیت جرقه‌گیر به کار می‌افتد.‌ به عنوان مثال هنگام درست کردن کباب یا‌ دود کردن غذا که از مواد آلی مانند بریکت زغال چوب یا چوب سخت طبیعی استفاده می‌شوند،‌ جرقه‌گیر به کار می‌رود.

‌باید بگوییم که یکی از عوامل مهم در موفقیت آشپزخانه‌های تجاری تامین تهویه مناسب است.‌ در صورتی که غذا‌ در محیطی آلوده و پر از بوهای‌ نامطبوع طبخ شود،‌ نتیجه خوشایندی نخواهد داشت.

در صورتی که در مورد هود تجاری آشپزخانه سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد هودهای تجاری به کار رفته در آشپزخانه‌های بزرگ هستند.

منبع: hoodfilters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما