آشنایی با رایج‌ترین انواع بگ فیلتر و توضیحات هر کدام از آنها

نحوه کار فن سقفی
نحوه کار فن سقفی : فن سقفی چگونه کار می‌کند؟
تیر ۱۵, ۱۴۰۱
کاربردهای دمنده صنعتی
بررسی مهم‌ترین کاربردهای دمنده صنعتی در صنایع
تیر ۲۵, ۱۴۰۱
انواع بگ فیلتر

انواع بگ فیلتر

آشنایی با رایج‌ترین انواع بگ فیلتر و توضیحات هر کدام از آنها

بگ فیلترها به منظور حذف گرد و غبار و آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ فیلتر‌ها بر اساس اصل فیلتراسیون ساخته می‌شوند و جنس آنها از فیبر عالی یا پارچه فیلتر فیبر‌ معدنی است‌ که برای فیلتر کردن غبار موجود در هوا یا گازهای دیگر‌ به کار برده می‌شود.‌ انواع فیلتر‌ها با توجه به کاربری آنها ساخته می‌شوند تا بتوانند در شرایط و موقعیت‌های گوناگون، پاسخگوی نیازهای مختلف‌ باشند. در این نوشته به معرفی انواع بگ فیلتر و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. اگر شما نیز می‌خواهید اطلاعات مفیدی در مورد انواع فیلتر‌ کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

انواع بگ فیلتر

معرفی انواع بگ فیلتر

بگ فیلتر از یک قیف گرد و غبار، مجرای هوا، محفظه فیلتر (جعبه میانی و پایینی)، محفظه تمیز کردن، کیسه و قاب فیلتر،‌‌‌ دریچه ورودی هوای دستی، دریچه پروانه‌ای پنوماتیک،‌ واحد حذف و گرد و غبار، و غیره تشکیل شده است.‌ کاربران باید به این نکته توجه داشته باشند که بگ فیلتری با نوع مناسب را انتخاب کنند تا فرایند مورد نظر آنها به خوبی پیش رود.‌‌‌ به عنوان مثال هنگام انتخاب کیسه فیلتر باید به‌ موادی که بگ فیلتر از آن ساخته می‌شود، دقت کرد. علاوه بر انتخاب صحیح مواد کیسه فیلتر، واحد حذف گرد و غبار نیز نقش بسیار تعیین کننده‌ای در عملکرد بگ فیلتر خواهد داشت.‌‌‌ به طور کلی بگ فیلترها ساختار ساده‌ای دارند.‌ بیشتر بگ فیلتر‌ها سازگاری زیادی با فرآیندهای مختلف دارند و می‌توانند انواع گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب کنند.‌ انتخاب نوع بگ فیلتر صحیح می‌تواند راندمان حذف گرد و غبار را به‌ بیش از ۹۹%  برساند.‌ فیلترهای کیسه‌ای برای کنترل و حذف گرد و غبار در کارخانه‌های مبلمان، کارخانه‌های چوب، کارخانه کف سازی، کارخانه پیانو، کارخانه لوازم بهداشتی، کارخانه سیمان، کارخانه شن و ماسه، کارخانه ذوب، نیروگاه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بگ فیلتر صنعتی

بگ فیلتر صنعتی

 

با توجه به حساسیت زیاد در فرایندهای تولیدی و صنعتی، بگ فیلترها داری ویژگی‌های متفاوتی هستند.‌ انواع بگ فیلتر‌ها را می‌توان‌ برا اساس نحوه تمیز کردن، جهت فیلتر، و شکل بگ فیلتر‌ دسته‌بندی کرد.‌‌‌ 

‌‌‌انواع بگ فیلتر‌ها بر اساس روش تمیز کردن

‌بگ فیلتر شیکر مکانیکی:‌ این نوع بگ فیلتر دارای ساده‌ترین روش تمیز کردن است. شیکر مکانیکی می‌تواند شامل شیکرهای دستی، شیکرهای مکانیکی و غیره باشد.‌ در این نوع از فیلتر‌ها طول کیسه فیلتر معمولاً کوتاه‌تر از بقیه فیلتر‌ها است و سرعت‌ جریان هوا در فیلتر نیز‌ آهسته‌تر است.

بگ فیلتر هوای معکوس:‌‌‌ فیلتر کیسه هوای معکوس از دریچه‌هایی برای تغییر جریان هوا استفاده می‌کند. در این روش فیلتر تحت جریان هوای معکوس منقبض و برآمده می‌شود تا بتواند گرد و غبار را تمیز کند.

‌‌‌بگ فیلتر پالس جت:‌ در این نوع از فیلتر‌ها پس از خروج هوای فشرده با سرعت بالا از طریق نازل، هوای اطراف در مدت زمان بسیار کوتاهی به داخل کیسه فیلتر انتقال پیدا‌ می‌کند و در نتیجه باعث انبساط و انقباض سریع کیسه فیلتر می‌شود.‌‌‌ باید گفت که بگ فیلتر کیسه‌ای پالس جت یکی از پرکاربردترین روش‌های حذف گرد و غبار به شمار می‌آید.

دسته بندی بگ فیلتر بر اساس جهت فیلتر

براساس این نوع دسته‌بندی، بگ فیلترها به طور عمده به بگ فیلتر‌های داخلی یا بگ فیلترهای اینترنال و فیلترهای خارجی یا بگ فیلتر‌های اکسترنال تقسیم می‌شوند.

بگ فیلتر اینترنال یا بگ فیلتر فیلتر داخلی:‌ شیوه کار بگ فیلتر اینترنال یا بگ فیلتر داخلی به این گونه است که هوای دارای غبار و آلودگی از داخل کیسه فیلتر به سمت بیرون جریان پیدا می‌کند و در حین این فرآیند، گرد و غبار و آلودگی‌ها روی سطح داخلی کیسه فیلتر رسوب می‌کنند.‌ یکی از مزیت‌های بگ فیلتر اینترنال‌ این است که قسمت بیرونی کیسه فیلتر‌ به راحتی در دسترس است و می‌توان این قسمت از بگ فیلتر را به سادگی تعمیر یا تعویض کرد.‌ در صورت بروز هر گونه نقص و آسیب کاربران حتی می‌توانند بدون خاموش کردن دستگاه این فیلتر را تعمیر کنند.

فیلتر اکسترنال یا فیلتر کیسه خارجی: در بگ فیلتر اکسترنال یا فیلتر کیسه خارجی جریان هوای آلوده و دارای گرد و غبار از سمت بیرون به‌ قسمت داخلی آن جریان پیدا می‌کند. به همین‌ دلیل در این نوع از فیلتر‌ها گرد و غبار و آلودگی‌ها روی‌ سطح خارجی بگ فیلتر انباشته می‌شوند.

‌دسته بندی بگ فیلتر بر اساس شکل آن

بگ فیلتر چند لایه

بگ فیلتر چند لایه

 

با توجه به شکل‌های مختلف کیسه‌های فیلتر به ۴ نوع اصلی‌ دسته بندی می‌شوند. انواع مختلف بگ فیلترها براساس شکل‌شان شامل فیلتر کیسه‌ای دایره‌ای، فیلتر کیسه‌ای مسطح، فیلتر کیسه‌ای دو لایه و فیلتر کیسه‌ای الماسی هستند.‌ 

بگ فیلتر گرد:‌ بگ فیلتر گرد با عنوان بگ فیلتر دایره‌ای نیز می‌شناخته می‌شود.‌ همانطور که از اسم آنها پیدا است، این نوع از بگ فیلترها دارای شکل دایره‌ای و‌ گرد هستند.‌‌‌ بگ فیلتر‌های گرد دارای کیسه‌های‌ اینترنال هستند. باید به این نکته اشاره کرد که این نوع از فیلترها یکی از پرکاربردترین‌ انواع کیسه‌های فیلتر به شمار می‌آیند.

بگ فیلتر تخت: بگ فیلترهای تخت یا همان بگ فیلتر‌های مسطح‌ دارای شکل همواری هستند.‌ در ساخت این فیلتر‌ها از کیسه‌های اکسترنال استفاده می‌شود. بگ فیلترهای مسطح دارای قالب نیز هستند.

بگ فیلتر دولایه: این نوع از بگ فیلتر دارای یک کیسه‌ی گرد است و کیسه به صورت دولایه تا شده است.

بگ فیلتر الماسی: بگ فیلتر الماسی دارای شکل لوزی مانند است. این نوع از‌ بگ فیلتر در مقایسه با بگ فیلتر گرد اندازه کوچک‌تری دارد.‌ باید اضافه کرد که در ساخت این بگ فیلتر‌ها‌ تنها از کیسه‌های خارجی می‌توان استفاده کرد.

لزوم آشنایی با رایج‌ترین انواع بگ فیلتر

آشنایی با انواع بگ فیلتر و ویژگی‌های هر کدام از آنها به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرایند مورد نظر خود فیلتر مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد انواع بگ فیلتر سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

منبع: beidoou

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما