مهم‌ترین نکاتی که هنگام نظافت فن صنعتی مد نظر داشته باشیم.

انواع فن تاسیساتی
انواع فن تاسیساتی : آشنایی با انواع فن تاسیساتی و ویژگی‌های آنها
آذر ۲۵, ۱۴۰۰
کاربردهای دمنده
کاربردهای دمنده : آشنایی با کاربردهای انواع دمنده‌ها
دی ۱۵, ۱۴۰۰
نظافت فن صنعتی

نظافت فن صنعتی

نظافت فن صنعتی : نکات مهم در مورد نظافت و نگهداری مناسب انواع فن صنعتی

باید بدانید که نظافت فن صنعتی یکی از نکات بسیار مهم در مورد نگهداری مناسب آن به شمار می‌آید. اگر از انواع فن‌های صنعتی در مراکز تجاری و تولیدی استفاده می‌کنید، باید دقت داشته باشید که به طور منظم نسبت به به تمیز کردن و سرویس دهی سیستم فن خود اقدام نمایید. فن‌های صنعتی با توجه به کاربرد‌ها و وظایف سنگینی که دارند، به سختی کار می‌کنند تا بتوانند هوای محیط اطراف خود را تازه و خنک نگه دارند. بسیاری از فن‌های صنعتی به منظور کارایی بیشتر همراه با سیستم‌های خنک کننده به کار گرفته می‌شوند. باید به این نکته اشاره کرد که انواع فن‌های صنعتی را می‌توان به صورت مستقل نیز به کار برد. حتی در صورتی که فن صنعتی را همراه با سیستم‌های تهویه هوا و سیستم‌های خنک کننده به کار می‌برید، باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بسیاری از این سیستم‌ها این قابلیت را دارند که فن آنها به تنهایی نیز کار کنند.

 

نظافت فن صنعتی

نظافت فن صنعتی

نحوه کارکرد فن‌های صنعتی

انواع فن‌های صنعتی با ایجاد جریان هوا و به گردش درآوردن آن باعث می‌شود تا از تجمع هوای گرم در فضای داخلی ساختمان جلوگیری به عمل بیاورند. همچنین فن‌های صنعتی برای دور کردن گرد و غبار، پرز و آلودگی در محیط‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید گفت که به کارگیری فن‌های صنعتی در مراکز تولیدی و صنعتی یک روش مقرون به صرفه برای تامین تهویه هوا به شمار می‌آید.

 

فن صنعتی

فن صنعتی

لزوم بازرسی و نظافت منظم در فن‌های صنعتی

از طرفی تامین تهویه هوای مناسب در مکان‌های صنعتی دارای اهمیت بسیاری است. تمامی ‌این‌ها به این معنا است که شما در بازه‌های زمانی مرتب و تعیین شده نیاز به تعمیر و نگهداری و همچنین نظافت دارد. شما باید زمانی را برای نظافت فن صنعتی خود اختصاص دهید تا عملکرد آن را بهبود بخشید و با بتوانید مصرف کمترین میزان انرژی، هوایی پاک و بدون آلودگی را در محیط کاری خود تامین کنید. با توجه به اهمیت نظافت فن صنعتی در بهبود عملکرد و افزایش بازده آن، در این نوشته به معرفی چند نکته مهم در مورد نحوه نگهداری و نظافت انواع فن‌های صنعتی خواهیم پرداخت. اگر شما نیز از فن‌های صنعتی در محیط کاری خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

نکات مهم در مورد نظافت فن صنعتی

رعایت نکات ایمنی هنگام نظافت

مهم‌ترین مواردی که در هنگام نظافت فن صنعتی باید به آن دقت داشته باشید، توجه به نکات ایمنی است. به خاطر داشته باشید که حتماً لازم است هنگام تمیز کردن فن صنعتی احتیاط کنید. قبل از اقدام به نظافت و تمیز کردن فن‌های صنعتی اطمینان حاصل کنید که فن از برق کشیده شده است. هنگام شستشو دادن فن، توجه کنید که هرگز موتور فن در آب غوطه‌ور نشود یا با آب تماس نداشته باشد. هرگز نباید اجازه بدهید که آب یا هر پارچه تمیز کننده مرطوبی با موتور فن تماس پیدا کند. اگر به خوبی با قطعات آشنایی ندارید و مطمئن نیستید که کدام قطعه موتور آن است، روی تمیز کردن پره‌های فن‌ اکتفا کنید و مواد مرطوب را از دیگر قطعات فن دور نگه دارید.

رعایت نکات و دستورالغمل‌های مندرج در دفترچه راهنما

باید توجه داشته باشید که انواع فن‌های صنعتی در مدل‌ها و طرح‌های مختلف توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های گوناگون ساخته می‌شوند. هر کدام از انواع فن‌های صنعتی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند تا بتوانند در فرآیند‌های مختلف تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به این موضوع نگهداری و نظافت انواع فن‌های صنعتی نیز متفاوت از یکدیگر خواهد بود. به همین دلیل لازم است که کاربران برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه نگهداری و نظافت فن صنعتی به دفترچه راهنمای آن و همچنین نکات و دستورالعمل‌های که فروشنده یا کننده کالا آنها را تقویت می‌کند، توجه داشته باشند و دستورالعمل‌های نظافت دستگاه را دنبال کنند. ممکن است شما بخواهید که فن صنعتی‌تان را خودتان که در محیط کاری تمیز کنید یا اینکه شما اشخاصی وجود داشته باشند که به این کار تسلط دارند. در این صورت می‌توانید خودتان نسبت به نظافت و تمیز کردن فن صنعتی اقدام نمایید اما اگر آشنایی کافی با نحوه نظافت فن‌های صنعتی ندارید بهتر است از یک تکنسین که دارای تجربه و علم کافی در این زمینه است کمک بگیرید.

عوامل موثر در انتخاب هواکش صنعتی -فن صنعتی

آشنایی با نحوه نظافت انواع فن‌های صنعتی

تمیز کردن فن‌های پنکه‌ای

فن‌های پنکه‌ای که با عنوان فن‌های گردش هوا نیز شناخته می‌شوند، یکی از پرکاربردترین انواع فن‌های صنعتی در محیط‌های تجاری و تولیدی به شمار می‌آیند. از نظر طراحی، فن‌های پنکه‌ای دارای ساختاری هستند که نحوه نگهداری و نظافت بسیار ساده و راحتی دارند. فن‌های پنکه‌ای دارای ساختاری هستند که می‌توان نظافت آنها را به کمک جارو برقی یا دستگاه‌های دمنده هوا به راحتی انجام داد. بر خلاف دیگر فن‌های صنعتی که هنگام نظافت و تمیز کاری نیاز به برداشتن پره‌ها و جداسازی بدنه فن دارند، قطعات و پره‌های فن‌های پنکه‌ای نباید به هیچ وجه باز شده و از یکدیگر جدا شوند. باید بدانید که جدا کردن پره‌های فن پنکه از یکدیگر یک کار نادرست است و این کار ممکن است به فن آسیب برساند.

زمان مناسب برای نظافت هر فن می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. چرا که فن‌های صنعتی در محیط‌های گوناگون به کار برده می‌شوند و میزان آلودگی در محیط‌های صنعتی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای تعیین زمان مناسب به منظور نظافت فن، باید به میزان گرد و غبار یا آلودگی‌های جمع شده روی فن در محیط مورد نظر دقت کرد. معمولاً حداقل یک بار در ماه لازم خواهد بود که فن صنعتی خود را تمیز کنید. با این حال در محیط‌هایی که آلودگی بیشتری دارند، پیشنهاد می‌شود هر ۲ الی ۳ هفته یک بار این کار را انجام دهید. همانطور که گفته شد تعیین زمان مناسب برای نظافت بستگی به شرایط محیطی دارد که در آن فن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور تمیز کردن فن پنکه‌ای هر ۲ تا ۳ هفته یک بار می‌توانید به سادگی از یک پارچه نرم برای تمیز کردن قسمت بیرونی فن استفاده کنید. برای تمیز کردن گریل‌های ورودی گردشگر هوا می‌توانید از جاروبرقی یا دستگاه دمنده استفاده کنید تا پرزها و گرد و غبار جمع شده روی فن به صورت کامل تمیز شوند. استفاده از کمپرسورهای هوای فشرده یا دمنده‌ها یک روش راحت و کاربردی برای تمیز کردن فن‌های پنکه‌ای به شمار می‌آید. اگر پره‌های فن را با استفاده از دستمال مرطوب پاک کنید، باید صبر نمایید تا رطوبت روی تیغه‌های فن به صورت کامل خشک شوند. پس از آن می‌توانید فن خود را به برق متصل کرده و دوباره آن را به کار بیندازید.

تمیز کردن فن‌های پایه دار

فن آکسیال ایستاده

فن آکسیال ایستاده

به منظور تمیز کردن فن‌های پایه دار بهتر است از کمی ‌گریس استفاده کنید. برای اینکه بتوانید فن‌های پایه دار را به خوبی تمیز کنید، تیغه‌های فن را از قاب‌های جلویی و پشتی گریل فن جدا نمایید. نحوه جدا کردن تیغه‌های فن‌های پایه دار با توجه به مدل و طراحی آنها ممکن است از یکدیگر متفاوت باشد. به همین منظور باید دستورالعمل‌های مونتاژ موجود در دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کرده و طبق دستورالعمل‌های ذکر شده تیغه‌ها را از محفظه‌های گریل جدا نمایید. هنگام پاک کردن تیغه‌های فن، به ترتیب و جایگاه قرار گرفتن آنها دقت نمایید. چرا که پس از تمیز شدن پره‌ها، دوباره باید آنها را در جای خود قرار دهید. هنگامی ‌که می‌خواهید پره‌های فن را دوباره در جای خود قرار دهید، نیز باید دستورالعمل‌های قید شده در دفترچه راهنما را دنبال کنید.

برای تمیز کردن فن‌های پایه باید ابتدا مطمئن شوید که فن را از برق جدا کرده‌اید. سپس تیغه‌ها را از هم جدا کرده و آنها را از محفظه خارج کنید. پس از برداشتن تیغه‌ها و محفظه گریل می‌توانید آنها را با مخلوط آب و صابون یا مواد شوینده و آب گرم شستشو دهید. همچنین می‌توانید تیغه‌ها و محفظه را در آب حاوی مواد شوینده غوطه‌ور کنید. برای پاک کردن دیگر قسمت‌های فن، مانند پایه، می‌توانید از یک پارچه تمیز نرم و مرطوب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از تماس مایعات با موتور فن پایه جلوگیری به عمل بیاورید. قبل از اینکه قطعات فن پایه دار را به یکدیگر متصل کنید، صبر کنید تا قطعات به صورت کامل خشک شوند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ قطعه‌ای از فن، حتی تیغه‌ها یا پایه‌ی آن، نباید مرطوب باشند. پس از اینکه تمامی ‌قطعات فن کاملاً خشک شدند، طبق دستورالعمل‌های دفترچه راهنما آنها را به یکدیگر متصل کنید. پس از این مرحله می‌توانید دوباره فن خود را به برق متصل کرده و آن را به کار بیندازید.

آشنایی با نحوه تمیز کردن فن‌های رومیزی و فن‌های دیواری

فن رومیزی

فن رومیزی

فن‌های رومیزی و به خصوص فن‌های دیواری یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها هستند که در مراکز تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه تمیز کردن فن‌های رومیزی و فن‌های دیواری صنعتی نیز بیشتر شبیه به شیوه نظافت فن‌های پایه دار است. برای تمیز کردن فن‌های رومیزی و فن‌های دیواری می‌توانید تیغه‌ها و محفظه گیریل را جدا کنید. (برخی از فن‌های رومیزی که اندازه کوچکی دارند از این دستورالعمل برای تمیز کردن مستثنا هستند. به عنوان مثال تیغه‌ها و قطعات آن دسته از فن‌های کوچک و مینیاتوری که برای خنک کردن سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند را نباید از یکدیگر جدا کنید.

فن دیواری

فن دیواری

باید به این نکته اشاره کرد که برخی از فن‌های دیواری در رده فن‌های پنکه‌‌ای قرار می‌گیرند و تیغه‌های آنها قابلیت جدا شدن را ندارند در این صورت باید آنها را طبق دستورالعمل‌های نظافت فن‌های پنکه‌ای تمیز کرد. برای تمیز کردن این نوع فن‌ها می‌توانید از جاروبرقی یا دستگاه دمنده استفاده کنید.) در صورتی که فن رومیزی یا فن دیواری شما دارای روکش گریل جلو و عقب قابل جدا شدن باشد، می‌توانید آنها را جدا کنید. برای نظافت فن‌های دیواری و فن‌های رومیزی که قطعات آنها قابلیت جدا شدن را دارد، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه فن را از اتصال برق جدا کرده‌اید. سپس محفظه و تیغه‌های فن را جدا کرده و آنها را در آب مخلوط با مایع شوینده غوطه ور کنید یا آنها را با آب و صابون شستشو دهید. می‌توانید با استفاده از یک پارچه تمیز نرم و مرطوب تیغه‌های فن را گردگیری کنید. هنگام تمیز کردن فن همیشه دقت کنید که آب یا مایع شوینده هرگز با موتور فن تماس پیدا نکند. پس از این کار اجازه دهید تا قطعات فن به صورت کامل خشک شوند. سپس طبق دستورالعمل‌های ذکر شده در دفترچه راهنما تیغه‌ها و محفظه فن را دوباره در جایگاه خودشان قرار دهید.

ضرورت توجه به بررسی عملکرد قطعات فن‌های صنعتی

فن صنعتی

فن صنعتی

هنگامی ‌که نسبت به نظافت فن صنعتی خود اقدام می‌کنید، بهتر است عملکرد قطعات مختلف آن را نیز تحت بررسی قرار داده و در صورت نیاز سرویس‌های لازم را انجام دهید. مراقبت و نگهداری مناسب از فن‌های صنعتی باعث افزایش طول عمر مفید آنها و بهبود بازده‌شان می‌گردد. از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل طراحی و ساختار ساده فن‌ها در مقایسه با دیگر سیستم‌های تهویه هوا، نگهداری و به کارگیری آن‌ها راحت‌تر است. بنابراین شما می‌توانید با رعایت نکات نگهداری مناسب فن که بسیار ساده و راحت نیز هستند، سال‌ها از فن صنعتی خود استفاده کرده و جریان هوایی مورد نیاز را برای تامین تهویه هوا یا پیشبرد فرایند‌های تولیدی و صنعتی به راحتی تولید کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که در صورت خرابی فن مشکلات بسیاری برای شما به وجود خواهد آمد. به خصوص اگر فن جزئی از سیستم تهویه هوا باشد، عملکرد کل سیستم با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از بروز هر گونه مشکل نسبت به بررسی، تعمیر و نگهداری مناسب فن‌ها اقدام نمایید. برای این کار به مواردی مانند نظافت فن و تیغه‌ها، تعمیر به موقع قطعات فن که شامل سفت کردن تسمه‌ها، بازرسی بلبرینگ‌ها و روغن کاری قطعات متحرک فن است، دقت نمایید.

در صورتی که در مورد نظافت فن صنعتی سوالی برای شما ایجاد شده است می‌توانید آن را مطرح کرده و از راهنمایی‌های مشاوران و کارشناسان ما بهره‌مند شوید. همچنین اگر نکته یا نظری درباره نظافت فن صنعتی دارید خوشحال می‌شویم که آن بیان کنید.

منبع: alfafans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما